Motor og girkasse

Fords nye femtrinns automatkasse takler den kraftige dieselmotoren godt. Raske og myke girskift sørger for at både sportslighet og komfort-hensyn ivaretas.

Publisert
Sist oppdatert
Motor og girkasse


At Fords 130-hesters dieselmotor er en flott kraftkilde, det visste vi fra før. Motoren leverer 330 newtonmeter allerede ved 1.800 o/min, noe som er mer enn nok til å skape et flott skyv, selv i en såpass stor og tung bil som stasjonsvognutgaven av Mondeo.

2.0-literen kjennetegnes i tillegg ved sitt brede effektregister. I motsetning til mange andre dieselmotorer trekker den nemlig villig helt til rødmerkingen ved 4.500 o/min. Kombinasjonen av store kraftressurser ved lave turtall og 130 hestekrefter så høyt oppe i registeret som 3.800 o/min, er en flott kombinasjon. Ja, det er nesten slik at den såkalte TDCi-motoren minner om en ekstra sterk turboladet bensinmotor.

Tilleggsvarmer på kjøpet

Fords 2,0-liter er dessverre ikke like stillegående som 1,8-literen vi finner i Focus og både passasjerer og tilskuere hører at bilen har en dieselmotor under panseret. Likevel, motoren er relativt stillegående og vibrasjonssvak sammenlignet med mange andre dieselmotorer på samme størrelse.

Dieselmotorer produserer vanligvis mest støy når de er kalde, så også denne. Men takket være en tilleggsvarmer, som er standardutstyr, blir støynivået raskt redusert. Minst like viktig er det selvsagt at tilleggsvarmeren sørger for at den store kupeen raskt oppnår ønsket temperatur, også når gradestokken viser kuldegrader.

Sjalting via rattet

Motor og girkasse


Men motoren har vi gitt en grundig omtale av tidligere. Det vi var mest spente på var derfor om automatgirkassen taklet den kraftige dieselmotoren. Og det gjør den. Girkassen, som på Ford-språk kalles 5-tronic, er såkalt adaptiv. Det betyr at den tilpasser giringsmønsteret etter førerens kjørestil. I tillegg har girspaken en egen sjaltegate for "manuell" giring. Med girspaken i denne sjaltegaten, kan føreren velge å gire ved hjelp av spaken eller via to dobbeltknapper på rattet - noe som både fungerer godt og som ser tøft ut.

Litt matnyttig likevel

Årsaken til at vi skriver "manuell" i anførselstegn, er at girkassen når det kommer til stykket selv avgjør om den skal gire eller ikke. Det betyr at den girer opp når turtellernålen når rødmerkingen og ned når man trykker gassen i bunn ved lavt turtall - uavhengig av hvilket gir du måtte ha valgt med spak eller knapper.

Helt meningsløs er imidlertid funksjonen ikke. For eksempel kan man bruke knappene til å gire ned før sving. Fordi girkassen holder seg i valgte trinn så lenge du ikke når rødmerkingen, kan du om ønskelig ligge på høyt turtall ved svingkjøring, uten at kassen plutselig girer opp. Den "manuelle" funksjonen kan i tillegg brukes om man ønsker motorbrems.

Ikke spesielt gjerrig

Motor og girkasse


Selv om girkassen ikke girer fullt så mykt som for eksempel girkassene i Mercedes-Benz E-klasse, sjalter den mykt og behagelig nok til at de fleste vil oppleve det som luksuriøst. Ved sportslig kjøring er kassen rask både ved opp- og nedsjalting.

På motorveien vil du finne ut at turtellernålen legger seg på behagelige 2.000 omdreininger i 100 kilometer i timen. Dermed reduseres både støynivå og drivstoff-forbruk. Voldsomt billig i drift er bilen imidlertid ikke. Mens utgaven med manuell girkasse klarer seg med 0,60 liter diesel per mil ved blandet kjøring, øker forbruket til 0,76 liter med automatgirkasse. Vi målte et forbruk på 0,97 liter ved aktiv, blandet kjøring.

11,5 sekunder

Med automatkasse bruker stasjonsvognutgaven av Mondeo 2.0 TDCi 11,6 sekunder på øvelsen 0 til 100. Det betyr at automatkassen stjeler 1,5 sekunder sammenlignet med den manuelle kassen. Likevel er dette ikke et dårlig tall. Girkassen er nemlig giret nokså lavt, noe som betyr at førstegiret butter i 35 kilometer i timen, andregiret i 65 og tredjegiret i 110 km/t.

Med tanke på at girkassen skal sjalte to ganger og nærmest tømme tre gir før den er opp i 100 km/t, er 11,5 sekunder ikke noe dårlig tall. Tallet står seg også godt sammenlignet med aktuelle konkurrenter.

Uvanlig kickdownvillig

Motor og girkasse


Hvis du har lest en eller flere av våre tidligere Mondeo-tester, vil du vite at vi har skrytt mye av denne bilens kjøreegenskaper. Og automatkassen lever opp til bilens potensial. Den er nemlig uvanlig kickdownvillig med tanke på at den er koblet til en dieselmotor.

Automatkassen tillater blant annet nedgiring fra tredje- til andregir helt opp til 45 kilometer i timen, noe som betyr at man i praksis treffer andregiret helt oppe ved 3.500 omdreininger. Og nedgiring fra fjerde- til tredjegir kan faktisk gjennomføres helt opp til 95 kilometer i timen.

Da treffer man tredjegiret helt oppe ved 4.000 o/min, noe som nesten kan virke idiotisk med tanke på at man har en dieselmotor foran torpedoveggen. Men fordi Fords TDCi-motor er så sprek i de øvre delene av registeret, føles et så sportslig giringsmønster faktisk riktig. Skulle man ønske å benytte seg av det deilige skyvet rundt 2.000 o/min i stedet, kan man jo bare benytte seg av muligheten til å gire "manuelt".

Vi har allerede nevnt at Mondeo har gjennomgått en forsiktig ansiktsløfting. Les mer om de synlige endringene, samt utstyrsnivået i Ghia X her.

Nysgjerrig på Mondeos kjøreegenskaper? Les mer i denne artikkelen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer