Motor og andre nyvinninger:

F 650 GS er utstyrt med den samme motoren som i de gamle modellene, men har gjennomgått noen endringer for bedre ytelse og dreiemoment.

Motor og andre nyvinninger:


Motoren har blitt oppgradert av BMW og Bombardier-Rotax for å bli sterkere og mer miljøvennlig. Grepene for å øke ytelsen er mange.

BMW har nemlig tatt i bruk flere teknologiske godbiter, som for eksempel digital styring av innsprøytningssystemet, BMW motorstyringsprogram og sylindertopper adoptert fra en ikke ukjent bil med navnet BMW M3.

Høyere dreiemoment

Den nye utviklingen skal gjøre at motoren oppnår høyere dreiemoment over hele turtallsregisteret. Maksimalt dreiemoment oppnåes ved 6.000 o/min, men vel så viktig er at du har over 50 NM tilgjengelig fra 3.000 - 6.500 o/min. I følge BMW skal motoren akselerere bra allerede fra 2.000 o/min. Flere tekniske data finner du på denne lenken.

I mellomklasse utgave med 34 hestekrefter vil det maksimale dreiemomentet bli 51 NM ved 3.750 o/min. Du kan se på kurven for ytelse og dreiemoment på denne lenken samt tekniske data på denne lenken.

Girkassen er den samme som sitter på den utgående F 650. Det vil si 5 gir og kjede drift.

Blokkeringsfrie bremser

Blokkeringsfrie bremser (ABS) har tidligere vært standard - eller tilleggsutstyr på BMW's to - og firesylindrete modeller. Med introduksjonen av F 650 GS blir de først med ABS-bremser på ensylindrete motorsykler.

Motor og andre nyvinninger:

ABS-systemet, som er nytt og utviklet av BMW og Bosch Braking Systems, er kompakt, effektivt og billig. I motsetning til ABSII som brukes på BMW's to - og firesylindrete utgaver vil førere av F 650 GS merke pulsering i hendel og pedal som indikerer at du er vel hard i din nedbremsing. ABS-bremsene kan greit kobles ut hvis forholdene skulle tilsi at det er det beste.

Ny design

F 650 GS har fått helt ny kåpe og følger designmessig etter sin større bror R 1150 GS. Forskjermen går i ett med kåpe og "tank" og skaper et kompakt og stilig design. Bensintanken er dessuten flyttet, og er nå under setet. "Dummy-tanken" inneholder luftinntak, luftboks, oljetank, kjøleveske, elektronikk og batteri - men altså ikke bensin. Hovedlykten sitter i et eget kabinett rett over forskjermen og fungerer også som tilholdsted for instrumentene.

Spesiell Dakar modell

Som en hyllest til seg selv vil F 650 GS bli produsert i en Dakar versjon. Denne er hvit med "Dakar" skrevet i sort på siden. Denne modellen leveres uten ABS-bremser og har også et større forhjul enn basismodellen. Dette er gjort for at sykkelen skal være mer tilpasset offroadkjøring.