Motor, kjøreegenskaper og pris

Det er lummert i hovedstaden denne dagen. Med Speedfight2 mellom beina er vi forskriftsmessig utstyrt med hjelm, og for sikkerhets skyld er vi innsvøpt i polstrede klær. Rundt oss sprader lettkledde mennesker i shorts. Vi gir full gass i håp om at noe av den saliggjørende vinden vil trenge inn under tøyet.

Med eller uten medvirkning av Alain Prost: Vi kommer oss opp i rimelig hastighet med letthet, uten å måtte be til høyere makter.

Væskekjølt

Speedfight2 er tilgjengelig både med luftkjølt motor, og med den mer avanserte væskekjølte motoren. Speedfight2 Prost er beæret med væskekjølt motor, mens alle andre utgaver av Speedfight2 besitter luftkjølte krefter. Den væskekjølte utgaven er spesielt fordelaktig i varmere strøk, hvor det er vanskelig å få kjølt ned motoren ved hjelp av luft. Her til lands vil man nok ikke merke mye forskjell mellom de to variantene.

Merkelig

Vår testsykkel var merkverdig og farlig rask, til en moped å være. Selv i rimelig steile oppoverbakker akselererte den i følge speedometeret godt over 40 og 50 kilometer i timen. Riktignok betviler vi at speedometeret viser korrekt hastighet til enhver tid: Spesielt når vi slipper gassen raskt, tar det bemerkelsesverdig lang tid for speedometernåla å falle ned.

Men likevel er det på sin plass å sette spørsmålstegn ved sykkelens prestasjoner, for vår testsykkel gikk nok en del raskere enn det som sunt er for en moped. På tross av dette hevder importøren at opplysningene om kreftene som er oppgitt i vognkortet, er korrekte. Vi vil også opplyse om at akkurat vår testsykkel hadde blitt brukt til roadracing.

4,2 hestekrefter

I følge vognkortet har Speedfight2 Prost et slagvolum på 49 ccm, og 4,2 hestekrefter. Alle tekniske data om motor, og sykkelen generelt, kan du finne i artikkelen tekniske data.

Scooteren er utstyrt både med el-start og kick-start, og selv om kreftene som regel er lette å fyre i gang, opplevde vi at den var svært motvillig og behøvde gjentatte overtalelser for å starte opp etter et døgn i ro.

Vår testsykkel hadde også et rimelig høyt bensinforbruk: I følge våre målinger brukte den 0,39 liter per mil. Bensintanken rommet 7,2 liter, noe som i siste instans betyr at du skal kunne kjøre 18,5 mil mellom hver gang du må fylle.

Liker, liker ikke…

Hva gjelder kjøreegenskapene, har også Speedfight2 vanskelig for å svelge de mest ujevne brosteinbelagte avenyene. Dette blir bedre hvis du får scooteren opp i litt hastighet, over 25/30 kilometer i timen.

På en side har den altså ikke så veldig overbevisende bymanerer, men på en annen side er den særdeles godt egnet til bytråkling: Franskmannen er lett å svinge og manøvrere rundt i tett trafikkerte gater. Bakdelen er at denne lettmanøvrerbarheten går på bekostning av retningsstabilitet i fart. Spesielt godt merkes disse mindre positive egenskapene når du akselererer ut av et kryss etter å ha stått stille - da er scooteren noe mer vinglete enn vi setter pris på.

Pris og konkurrenter

Speedfight2 Prost koster 22.900 kroner. En ordinær Speedfight uten hekkspoiler og annen styling - og med luftkjølt motor i stedet for væskekjølt - koster 19.900. Spesialutgaven X-Team koster 21.900, med luftkjølt motor.

Suzuki har en tilsvarende fartsfylt og stylet modell, Katana R. Les test av Suzuki Katana R på denne lenken. Denne har også væskekjølt motor, og koster 22.900 kroner. Tilsvarende som med Speedfight, får du også denne fra Suzuki med mindre styling og luftkjølet motor - til 19.900 kroner.