Motor & Teknikk

Almera GTi er kanskje den av "Kompakt-GTi"'ene som er best tilpasset norske forhold. Slik sett har Nissan truffet innertier med sin lille sportslige bil.

Motor & Teknikk

Primera GT er absolutt en høyst kjørbar bil (vår test finner du her), men Primeraens problem er at den er satt opp med gearutvekslinger som passer bedre til kjøring i betydelig høyere hastigheter enn hva som er tillatt på norske veier. Den behersker de brede svinger med en stabilitet få andre biler kan vise maken til.

Men noen fjellgeit er Primera GT ikke. Det er til gjengjeld Almera GTi. Utvekslingene på de høyeste gearene er kortere enn hos Primera, og at man må jobbe mer med gearstangen i Almera, gir seg blant annet utslag i at bensinforbruket i Almera er høyere enn for Primera -- til tross for at ytelsen er lavere.

Lik motor, ulikt resultat

Motoren i Almera GTi og Primera GT er den samme (betegnelsen er SR20DE). Ytelsen er altså redusert med 7 Hk og dreiemomentet med 3 Nm, men det er verdt å legge merke til at dreiemomentkarakteristikken også er endret.

I Almera GTi kommer både maksimal effekt og dreiemoment på et høyere turtall enn hos storesøster. Ute på veien legger man merke til det gjennom moderat akselerasjon på lavere turtall, og desto kjappere når motoren får høyere hastighet.

Velkjente løsninger

Nissan har ikke tatt i bruk revolusjonerende løsninger som krever en grundig gjennomgang og forklaring. Snarere har de lagt ned masse tid og arbeid på å gjøre sine løsninger optimale for denne bilen, og det har de i høy grad lykkes med.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Teknikk i stikkordsform:

Motoren er en toliter med to overliggende kamaksler, 16 ventiler og Multipoint innsprøytningssystem. Almera GTi er forhjulsdrevet med tannstang og servostyring. Forhjulsoppphenget er standard med triangelarmer og stabilisatorstag, bakhjulsopphenget er Nissan "Multilink" - et oppheng med trosjonsaksel og fjærben med innvendige støtdempere.