Motor & Drivverk

Om det er forskjell i kjøreegenskaper, komfort og fremkommelighet på de to bilene, så skyldes det at forskjellene på de to bilene er store når det gjelder den helt grunnleggende teknikken i de to bilenes motor og drivverk. Her er det snakk om vesensforskjeller!

Motor:

Toyota Landcrusier 100 er i første rekke laget for det amerikanske marked, og selges der under Lexus-navnet, den eneste forskjellen er da at bilen har mer krom og utstyr enn LandCruiseren som selges i Norge. Men motoren er den samme, en 4,7-liters V8. Og nettopp det at den er laget for USA-markedet, betyr at den ikke har allverdens effekt i forhold til slagvolumet, men det den mangler i effekt tar den igjen i dreiemoment.

Range Roverens 8-sylindrede er en liten desiliter mindre hva slagvolum angår. Men konstruksjonen må kunne betegnes som "enkel" i forhold til Toyotaens fireventilsteknikk og avanserte brennkammerutforming. Rover bruker en motor som har hengt med i mange år, som baserer seg på 2 ventiler og støtstenger per sylinder.

Toyotaens motor er en avansert konstruksjon - men gromlåten er fortsatt på plass... Vis mer

Roverens motor er med andre ord enkel, men den er sterk, pålitelig og enkel i konstruksjonen. Den er effektiv i den betydning at de forflytter bilen 2 tonn (og vel så det), kjapt og greit, men den er på ingen måte snill på drivstoffet, vårt testforbruk ble på dryge 1,74 liter per mil.

  • Toyota LC 100: 173 kW(235 hk) - 434 Nm/3.600 o/min - 1,59 l/mil

  • Range Rover 4.6 165 kW(224 hk) - 380 Nm/3.000 o/min - 1,74 l/mil
  • Konklusjon motor:

    Toyotaen har bare 5 prosent mer effekt, men hele 14 prosent høyere dreiemoment og 10 prosent lavere forbruk enn Range Roveren. Utklassingsseier til Toyota.

    Gear/Drivverk:

    Toyota: På ekte terrengbil-vis har Landcruiseren innsjaltbart høy- eller lavgear med egen spak, og ved hjelp av brytere kan du manuelt sette på differensialsperre på midtakselen og/eller bakakselen. Dermed skulle man -- teoretisk sett -- kunne komme seg ut av nær sagt hvilken som helst situasjon så lenge man har veigrep på minst ett dekk.

    Den automatiske gearkassen har 3 trinn (og nå blir vi vel "arrestert" av Toyota igjen. I deres brosjyre står det nemlig at bilen har en firetrinns automatkasse, men DinSides bilredaksjon regner ikke en tretrinnskasse med overdrive som en firetrinns kasse!). Selv om du kan velge mellom høy og lav utveksling, er firehjulsdriften permanent - du kan altså ikke velge å bare kjøre med bakhjulsdrift. Toyota Landcrusier har ikke elektronisk antispinn/stabilitetsprogram.

    Hjulopphenget har elektronisk regulert fjæring, og man kan velge dempingskarakteristikk ved å vri på en bryter. Den elektroniske fjæringen kan også brukes til å heve/senke bilen for å gjøre lasting og lossing enklere, eller sørge for at man kommer helskinnet over større ujenvheter i terrenget.

    Dersom man kjenner til hvordan de tekniske løsningene fungere, skal det svært mye til for at man står fast i en Land Cruiser.

    Range Roveren har to sjaltegater; en for normal kjøring, og en for terrenget(til høyre). Vis mer

    Range Rover: Range Roverens automatkasse har to "sjaltegater" -- en for normal landeveiskjøring, og en for terrengkjøring med høyere utveksling. For å velge mellom disse to må bilen stå i ro og settes i fri. Her finnes ingen differensialsperrer, men Range Roveren har en differensialbrems i form av en viskoseclutch på mellomakselen. I tillegg har 1999-modellene av Range Rover elektronisk antispinnkontroll som standard.

    Også Range Roveren har elektronisk styrt fjæring/demping og nivåregulering.

    Konklusjon drivverk:

    Toyotas drivverk krever at sjåføren vet hvordan man best mulig skal utnytte seg av bilens potensiale under terrengkjøring, men kan man knepene er det knapt nok mulig å sette seg fast. Utrolig nok er det derimot fullt mulig, og ikke særlig vanskelig, å sette seg fast i terrenget med en Range Rover, det er nok at et hjul ikke har veigrep.

    Range Rover har lurt seg selv med nymotens elektronikk. Vi bruker Toyotaens elektriske vinsj for å få bilen på rett kjøl igjen... Vis mer

    Den enkle løsningen med en differensialbrems på mellomakselen sørger normalt for å overføre drivkraften til hjulene som ikke spinner, og under normal kjøring er det hyggelig med elektronisk traksjonskontroll. Men hva skjer når du har satt deg fast i terrenget? Jo, motorkraften skal overføres til de hjulene som ikke spinner, men så snart et hjul begynner å spinne slår elektronikken inn og forhindrer motorkraften å komme dit den trengs. Resultat: du står like fast - og trenger en LandCruisers vinsj for å komme deg løs. (se bildet)

    Konklusjonen er klar: Range Roverens firehjulsdrift er utrangert, nok en teknisk utklassingsseier til Toyota LandCruiser 100