Test: VW Golf eTSI DSG

Mot slutten for folkebilen

Golf har mange ganger vært Norges mest solgte bil. Den tiden er definitivt over, men åttende utgave har likevel litt av hvert å by på.

KOSTER: Den nye generasjonen VW Golf er ikke billig, men den ser jommen bra ut, badet i høstsola. Foto: Øystein B. Fossum
KOSTER: Den nye generasjonen VW Golf er ikke billig, men den ser jommen bra ut, badet i høstsola. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert

433 300 kroner, pluss frakt og levering, koster vårt testeksemplar av hybridmodellen VW Golf. Riktignok er det ikke den aller billigste motorvarianten (1,0 eTSI 110 hk starter på 343 700,-) og den har en mengde av utstyr, men likevel.

Bilen har ikke engang ryggekamera. Ikke at det skal være avgjørende i seg selv. Selv om nær sagt alle klarer å sette fra seg en bil uten et videobilde, er det ikke til å komme fra at det er langt opp på ønskelista når vi plukker tilleggsutstyr i 2020.

Det skal likevel sies: Volkswagen har naturligvis gjort forbedringer med Golf 8 (8. generasjon). Blant annet nye lykter, mer og bedre sikkerhetsutstyr, nye hybridmotorer, ny kjøreassistanse (mer autonomi), ny girstang og nytt infotainment.

På vei bort

Men Golf er Golf. Om det kunne vi sagt så mye. Den står hjertet vårt nært - spesielt for undertegnede, som vokste opp med en leken VW Golf 1 GTI i oppkjørselen. Det er en grunn til at modellen har blitt én av tidenes aller største suksesser i både inn- og utland.

Nå begynner det imidlertid å blinke et rødt lys for verdenssuksessen. Ikke lenger er den å få som elbil, samtidig som det er slutt på stasjonsvogn-utgaven. Og som nevnt er den også i ferd med å bli skummelt dyr. Med andre ord; Golf fases ut.

Spørsmålet er likevel om den fortsatt har noe å tilby?

LIK: VW Golf 8 er vanskelig å skille fra forgjengeren, men flere kromdetaljer, «falsk» eksospotte og mer aerodynamisk front er blant sjekkpunktene for de som vil skille dem. Foto: Øystein B. Fossum

Men hvordan er bilen, egentlig?

Setter vi Golf 8 ved siden av Golf 7, er det fra siden eller bakfra ikke veldig lett å se forskjellene. Det er litt flere kromdetaljer på den nye generasjonen og i tillegg har den fått noen falske eksosrør som i alle fall ser kule ut ... Selv om det nå er snakk om en helt ny generasjon, er bilene bygd på den samme gamle plattformen.

Forfra er det større endringer. Panseret skråner mer, noe som skal gjøre bilen mer aerodynamisk. Det får den likevel ikke til å se bedre ut, mener vi.

Ikke mange vil velge gul (eller grønn?) bil, men vi synes vårt testeksemplar i Lemon Yellow Metallic (8 600,-) tar seg bra ut i høstsola.

SEG SELV LIK: Golf 8 er Golf også inni, men knapper har blitt byttet ut med minimalistiske skjermer - på godt og vondt. Girspaken har også krympet til en liten knott. Foto: Øystein B. Fossum

Gir god følelse

Når vi setter oss inn i bilen føles det fortsatt som en Golf, selv om det er mye som er forandret foran oss. For det første er knappene borte i dashbordet og den nye 10 tommers infotainment-skjermen sparer mye plass. I tillegg er automat-girstanga krympet til en liten knott i midtkonsollen.

Spesielt på kvelden setter ambientbelysningen (30 farger) i dørene og dashbordet en behagelig stemning i bilen. Disse kan du enkelt endre som du selv vil på skjermen, men utgangspunktet med blått er også vår favoritt.

Det elektrisk justerte førersetet er behagelig å sette seg ned i - og det «hjelper deg» inn og ut ved å skyve seg lenger bakover når du ankommer og forlater bilen.

Jevnt over er alle setene komfortable, og føreren på 1,83 meter sitter komfortabelt bak seg selv. Om en voksen skal sitte bak der, er det dog greit å merke seg at man kan bli litt skvist, når førersetet drar seg automatisk bakover når bilen ikke kjøres. Funksjonen kan heldigvis skrus av.

TRE PLASSER: VW Golf 8 er godt utstyrt for barneseter, med to Isofix-seter baki og ett foran. Foto: Øystein B. Fossum

Bagasje og størrelse

Størrelsesmessig har ikke bilen vokst mye, siden forrige generasjon. 2,9 centimeter i lengden (4,284 m) og fire millimeter i høyden, samtidig som Golf 8 er blitt én centimeter smalere. Akselavstanden er også tilnærmet uforandret (-1 mm).

Størrelse gammel og ny generasjon VW Golf

Mål Golf 7 Golf 8
Lengde:4,255 m4,284 m
Bredde:1,799 m1,789 m
Høyde:1,452 m1,456 m
Akselavstand:2,637 m2,636 m

Bagasjerommet er dessuten helt uforandret, med 381 liter. Det er relativt dypt - nok til å få stuet inn ei barnevogn eller en koffert og noe mer.

Siden vi er inne på barn, kommer Golf med tre Isofix-seter, hvor det er nok plass til barneseter.

Med setene nede (40/60) vokser bagasjeplassen til 1237 liter. I midtsetet har bilen ei tradisjonell skiluke.

LIKT: Bagasjerommet i Golf 8 er helt likt forrige generasjon. Foto: Øystein B. Fossum

Motor og forbruk

150 hybride bensinhester gir kjøreglede nok. For den som har høyere krav kan eventuelt vente på den ladbare 204-hesteren, men må da pent ut med 35 000 kroner til.

GTI-utgaven med 2,0 liters TSI-motor og 250 hestekrefter koster fra 475 000 kroner. Det er mye penger, men på den andre siden er det kanskje der Volkswagen kan hente en større del av de norske Golf-kundene nå.

De som er vant med elmotor tenker kanskje vår bil sparker litt sakte ifra (0-100 km/t på 8,5 sek), men når bilen først reagerer er den fullt kapabel til å komme seg raskt inn på trafikkerte veier eller foreta trygge forbikjøringer.

«Fartsnåla» skal ikke stoppe før bilen når 224 km/t, som naturligvis er mer enn nok.

Oppgitt WLTP-forbruk er 5,9 liter på mila, men vi klarer oss godt under dette, selv på en relativt tom E6. Det er nok mye takket være 48 voltssystemet med startgenerator og litium-ion batteri som gir mulighet for bedre energigjenvinning.

DETALJBILDER: VW Golf er ikke lite attraktiv å se på. Foto: Øystein B. Fossum

Godt utstyrt

Ellers kommer bilen med en mengde av standardutstyr:

Av sikkerhetsutstyr er det følgende: Prediktiv adaptiv cruisekontroll, differensialbrems, frontassistanse med nødbrems, tretthetsvarsler, whiplashoptimerte nakkestøtter, multikollisjonsbrems, regnsensor, auto avblendbart innvendig speil, dekktrykkontroll.

Innvendig: Oppvarmet multifunksjonsratt, tre-soners Climatronic, 10 tommers berøringsskjerm, 14-veis sports-komfortseter, eljustert førersete med minne, Innovision Cockpit 10,2", trådløs app-tilkobling, stemningslys, nøkkelfri start, DAB+ og premium kjørecomputer.

Utvendig utstyr: Adaptive LED-frontlys, parkeringssensor (foran og bak), elektrisk innklappbare sidespeil, 17 tommers lettmetallfelger, kromlist under sidevinduer og grill, Led baklykter og integrert hekkspoiler.

Vår bil har i tillegg utstyr for 47 600 kroner: Metallic lakk (8600,-), IQ LED Matrix-lys og dynamisk lysassistent (11 100,-), komforttelefon med induksjonslading og to USBC-kontakter (5300,-), fjernbetjent parkeringsvarmer (14 400,-) og oppvarmet baksete (8200,-).

Ryggekamera, som mange vil ha, koster ikke mer enn 3900 kroner, mens parkeringsassistent koster 2700 kroner ekstra. Mulighet for 360 graders overvåkning finnes ikke, ifølge OFV.

MINIMALISTISK: Nøklene kunne gjerne hatt markerte knapper, for de er umulige å håndtere om du bare skal stikke hånda i lomma for å låse opp bilen. Foto: Øystein B. Fossum
MINIMALISTISK: Nøklene kunne gjerne hatt markerte knapper, for de er umulige å håndtere om du bare skal stikke hånda i lomma for å låse opp bilen. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Teknologi som ikke virker

Bilen er som nevnt både anvendelig, behagelig og fin å kjøre, som en Golf skal være. Det som viste seg å bli den store verkebyllen var trafikkskiltleseren og den preaktive adaptive cruisekontollen.

Dette er teknologi som EU krever i alle nye biler fra og med 2022. Slik sett er Volkswagen tidlig ute med å levere dette som standard i dag. Som Dinside har skrevet om flere ganger er det utfordringer knyttet til hvor flinke bilene er til å lese skilter.

I Golf 8 ble det veldig slitsomt på E6, både nordover og østover fra Oslo. Flere ganger stilte den farten tilbake til 90 km/t i 110-sona. Mellom Oslo og Drøbak lyste det plutselig et 30 km/t-skilt mot oss i instrumentpanelet, selv om vi kjørte i 90-sona på europaveien.

Det ble riktignok ingen bråbrems, men brems nok til at det ikke opplevdes veldig trygt.

MINDRE AKTUELL: VW Golf er ikke lenger tilgjengelig med diesel- og elmotor - ei heller som stasjonsvogn. Foto: Øystein B. Fossum
MINDRE AKTUELL: VW Golf er ikke lenger tilgjengelig med diesel- og elmotor - ei heller som stasjonsvogn. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Konklusjon

Nordmenn har tradisjonelt sett vært glade i diesel, stasjonsvogner, så SUV-er, før elbiler og elektriske SUV-er har tatt mer av markedet. Nå er Golf tilbake til utganspunktet - kun som en kompakt Golf, uten mulighet til å velge verken diesel, stasjonsvogn eller ren strøm.

Det vel helst derfor en VW-selger i Finnmark opplevde å gå fra én prosent elbilsalg til 100 prosent over natta, fordi Golf-arvtakeren ID.3 endelig er lansert.

Også Bobla måtte se seg utgått og slått en dag. Nå nærmer det seg også for Golf - i hvert fall i Norge. Det sier seg selv; I 2025 skal det ikke lenger være mulig å kjøpe biler med fossilt drivstoff.

Denne mildhybriden er fortsatt et alternativ for dem som ikke vil eller kan kjøre helelektrisk. Golf har et eget segment oppkalt etter seg, så konkurrentene er mange. Men salgstall av gamle dimensjoner vil VW Golf aldri oppleve i Norge igjen.

VW Golf Style 150hk eTSI DSG gir oss god stemning, med ispedd nostalgi, om vi ser bort fra pengene vi må punge ut for den.


Årets Bil 2021

VW Golf 8 er med i konkurransen om å bli Årets Bil 2021. Gi din stemme til bilen du vil skal vinne.

Testresultat

VW Golf Style 150hk eTSI DSG

Også Bobla måtte se seg utgått og slått en dag

Golf er Golf
Mye utstyr inkludert
Bruker mindre enn oppgitt

Høy startpris
Verken tilgjengelig med diesel- eller elmotor - eller som stasjonsvogn

VW Golf 150hk eTSI DSG

Sylindervolum:1498 ccm
Motor:1,5 liters bensinmotor
48 Volt mildhybrid
Girkasse:7 trinns automat DSG
Effekt:150 hk
Moment:250 Nm v/ 1500-3500 o/min
Toppfart:224 km/t
Akselerasjon (0-100 km/t):8,5 sekunder
Co2-utslipp:134 g/km
Forbruk (WLTP):0,59 l/mil blandet
Mål (l/b/h):4,28/1,8/1,45 m
Egenvekt:1380 kg
Tillatt tilhengervekt:1500 kg
Bagasjerom:381/1237 liter
Pris fra:385 700,-
Pris testbil:433 300,-

Prisene oppgitt er eksklusive frakt og levering.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer