Møt råskinnet BMW M3 CRT

CRT står for Carbon Racing Technology. BMW bruker den på en bolet M3.

Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMW
Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMWVis mer

Det var i forkant av 24-timersløpet på Nürburgring forleden at BMW avduket siste skudd på M-stammen, nemlig BMW M3 CRT.

Den perlemorskimrende hvite bilen med de mørke felgene er nummer null i en serie på ytterligere 67 eksemplarer som skal selges. I motsetning til M3 GTS, basert på kupéen og produsert i 135 eksemplarer, er det her sedanen som har tjent som basis.

Karbon i skuddet

Hensikten er å introdusere en ny teknologi for produksjon av karbonfiberforsterket plast og målet er selvfølgelig vektreduksjon. De nye teknikkene gjør det mulig å bruke karbonfiber i større utstrekning enn tidligere og er altså av verdi for bilindustrien mer generelt. Frem til nå har karbon bare vært brukt i taket på M3, men får altså her større utbredelse.

Lettvekter

Med M3 CRT introduserer BMW en ny produksjonsteknikk for karbonfiber. Kun 67 eksemplarer skal produseres. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
FORSIKRET FEIL BIL: Da bilen ble stjålet, oppdaget forsikringstaker at bilen han hadde forsikret, var en langt billigere modell enn den han egentlig hadde. Det ble dyrt. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

I tilfellet M3 CRT har dette medført at forholdet masse/effekt er på lette 3,5 kilo per hestekraft. Den velkjente V8-motoren stiller i M3 CRT med 450 hestekrefter og gjør det mulig å akselerere fra 0 til 100 på 4,4 sekunder.


Kommer i miljøbiler

Hva mener du?

Trenger vi enda en M3? (Avsluttet)
Javisst! Jo fler, jo bedre!(85%) 394
Dette stiller jeg meg likegyldig til(8%) 38
Nei, BMW burde bruke ressursene til å utvikle miljøvennligere biler!(6%) 30
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


BMW har benyttet karbon i bikubestruktur både for å lage bøttesetene til CRT, og i panseret. Teknologien skal benyttes i BMWs kommende "miljøbiler", i3 og i8.

Velutstyrt

Tross jakten på overflødig vekt er ikke CRT like kompromissløs som GTS - bilen er relativt velutstyrt. Standardspesifikasjonen inkluderer selvfølgelig dobbeltkløtsj-automatgirkassen, men også navigasjonssystemet, premium lydanlegg, alarm og parkeringsassistent foran og bak. Tross dette er vekten i forhold til en standard M3 sedan redusert med 45 kilo. Reduksjonen i forhold til en tilsvarende utstyrt bil er på 70 kilo.