Bompenger

Mot ny rekord

I coronaåret 2020 blir det innbetalt rundt 12,3 milliarder kroner i bompenger, anslår Samferdselsdepartementet. Det er ny rekord for ellevte år på rad.

BOMPENGER: I år betaler bilistene rekordmye i bompenger. Foto: Heiko Junge / NTB
BOMPENGER: I år betaler bilistene rekordmye i bompenger. Foto: Heiko Junge / NTB Vis mer
Publisert

– Foreløpige tall for 2020 viser innbetalte bompenger på totalt om lag 12,3 milliarder kroner (2020-prisnivå), heter det i et svar fra departementet på et budsjettspørsmål fra Senterpartiet.

Det har blitt satt ny rekord i innbetalte bompenger hvert eneste år siden 2010, viser tallene.

Det fremgår at beløpet inkluderer anslag for innbetalte tilleggsavgifter.

I regjeringens budsjettforslag, som nylig ble lagt fram, kom det fram at det i fjor ble satt ny rekord i innbetalte bompenger. I 2019 ble det innbetalt totalt 12,1 milliarder kroner.

Ønsker å redusere taksten

Samtidig som det går mot ny rekord, har regjeringen lagt frem forslag om å redusere bompengetaksten på 40 strekninger neste år.

Tidligere denne måneden skrev Samferdselsdepartementets fagseksjon til Dinside at regjeringen foreslår å bevilge 533,5 millioner til videreføring av den årlige tilskuddsordningen «Tilskudd for reduserte bompengetakster utenfor byområdene».

Listen over de 40 prosjektene finner du i denne saken.

Det blir dyrere for elbil

Dog blir det dyrere for enkelte å kjøre gjennom bomringen i Oslo.

Forrige uke kom nyheten om at det snart blir dobbelt så dyrt for elbilene å kjøre gjennom bomringen i Oslo, etter at forhandlingene om Oslopakke 3 brøt sammen.

Utenom rushtida vil prisene øke fra 5 til 10 kroner i ring 2 og ring 3, men de vil øke fra 4 til 8 kroner i ring 1 (sentrum). I rushtida vil prisene øke fra 10 til 15 kroner (ring 2 og 3) og fra 8 til 10 kroner (ring 1).

Prisen for bensin-, diesel- og hybrid-biler vil imidlertid stå uforandret. Uten at det blir politisk enighet om Oslopakke 3, kan heller ikke satsene for fossildrevne biler økes. Årsaken til at elbil-prisene nå likevel øker, er at dette allerede ble vedtatt lenge før forhandlingsbruddet om Oslopakke 3 - helt tilbake til 2016 og 2017.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer