Test av Mazda CX-30 2019

Morsomst i klassen!

Mazda har virkelig jobbet med kjøreegenskapene i sin nye SUV.

«BEVEGELSENS SJEL»: Mazdas såkalte Kodo-design er veletablert og gjør bilene fra merket lett gjenkjennelig. Etter vår mening er dette et designspråk de kunne vært stolte av hos for eksempel premium-produsenten Jaguar. Nye CX-30 er det nyeste eksempelet og utseendemessig særdeles harmonisk, synes vi. Foto: Knut Moberg
«BEVEGELSENS SJEL»: Mazdas såkalte Kodo-design er veletablert og gjør bilene fra merket lett gjenkjennelig. Etter vår mening er dette et designspråk de kunne vært stolte av hos for eksempel premium-produsenten Jaguar. Nye CX-30 er det nyeste eksempelet og utseendemessig særdeles harmonisk, synes vi. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mazda manglet åpenbart et SUV/crossover-tilbud for en viktig kundegruppe: De som ikke trenger en såpass røslig bil som CX-5 (455 centimeter lang), men som finner den snertne, men relativt trange CX-3 (427 centimeter), i minste laget.

Nå lanserer produsenten fra Hiroshima derfor nok en SUV. I størrelse plasserer den seg mellom nettopp de eksisterende modellene CX-3 og CX-5.

Ytre mål for nykommeren CX-30 er 440 centimeter i lengden, omtrent standarden blant kompakt-SUV-ene. En av referansene i klassen, Nissan Qashqai, er 438 centimeter lang. Bagasjerommet til Mazdaen har for øvrig akkurat samme volum som Nissans modell: 430 liter.

Hvorfor ikke CX-4?

Vi fant det først rart at bilen ikke kalles CX-4, men CX-30, noe som bryter med alle navn i porteføljen til nå. Det til tross for at produsenten viste en snerten crossover, som konseptbil, i Frankfurt i 2015.

Selv om den het Koeru, var det annonsert at produksjonsbilen ville få navnet CX-4. Og det fikk den. Årsaken til navnevalget CX-30 er derfor at CX-4 faktisk eksisterer allerede - modellen ble lansert i 2016 og selges eksklusivt på det kinesiske markedet.

GJENNOMFØRT: Bilen ser sulten ut, og det passer bra, for den sluker milene på uanstrengt vis, også, og kanskje særlig, når svingene kommer tett. Foto: Mazda
GJENNOMFØRT: Bilen ser sulten ut, og det passer bra, for den sluker milene på uanstrengt vis, også, og kanskje særlig, når svingene kommer tett. Foto: Mazda Vis mer

Vellykket Kodo

Vi tror de færreste vil mislike designen. Det dreier seg om det etter hvert godt etablerte designspråket, som er spesifikt for Mazda, Kodo eller «bevegelsens sjel». Det har røtter i gamle japanske estetiske referanser.

Likheten med Mazda 3 er slående, og designgrepene fra den modellen er videreført her - om nedre del av bilen har typiske SUV-attributter, som dekoren over hjulbuene, er den øvre delen mer som en klassisk kombi - CX-30 er en utpreget crossover.

Interiør

Interiøret minner veldig om Mazda 3, bortsett fra at det i CX-30 er vesentlig bedre plass - heldigvis. Kvalitetsopplevelse og ergonomi er forbilledlig og på det høyeste nivået blant produsenter av mainstream-biler.

SKAL PASSE ALLE: Her viser Mazda hvordan studier som har gått forut for utviklingen av setene, har vært gjennomført (Klikk for større). Foto: Knut Moberg
SKAL PASSE ALLE: Her viser Mazda hvordan studier som har gått forut for utviklingen av setene, har vært gjennomført (Klikk for større). Foto: Knut Moberg Vis mer

Setene er meget gode å sitte i, og vi opplevde korsryggstøtten som forbilledlig. Så forklarte da også de produktansvarlige, som var til stede under denne lanseringen, at dette har vært gjenstand for inngående morfologiske studier og påfølgende utvikling, basert på de ulike sitteposisjoner som er naturlig ut fra typisk kroppsbygning i ulike deler av verden.

Nøkkelordet er «S-formen» - kroppens mest naturlige stilling i sittende positur.

PREMIUM-ATMOSFÆRE: Kvalitetsfølelsen er påtakelig. Materialvalg, design og detaljarbeid - alt føles riktig. Alt er dessuten plassert ergonomisk førervennlig og vi kan bare lovprise betjeningen via dreiehjul, et logisk oppbygd menysystem og en tidsriktig, høyoppløst skjerm plassert i synsfeltet. Som Mazda 3 har CX-30 «ekte» head-up display (HUD), som projiserer vesentlig informasjon i frontruten. Foto: Knut Moberg
PREMIUM-ATMOSFÆRE: Kvalitetsfølelsen er påtakelig. Materialvalg, design og detaljarbeid - alt føles riktig. Alt er dessuten plassert ergonomisk førervennlig og vi kan bare lovprise betjeningen via dreiehjul, et logisk oppbygd menysystem og en tidsriktig, høyoppløst skjerm plassert i synsfeltet. Som Mazda 3 har CX-30 «ekte» head-up display (HUD), som projiserer vesentlig informasjon i frontruten. Foto: Knut Moberg Vis mer

Brukergrensesnitt og teknologi er også på et svært tilfredsstillende nivå. Mazdas system for oppkobling, MZD Connect, som ble introdusert i Mazda 3, er naturlig nok på plass, med sin høyoppløselige infotainment (multimedia)-skjerm på 8,8 tommer. Systemet støtter tilkobling til smarttelefon, via Apple CarPlay eller Android Auto.

Den får naturlig nok hele sikkerhetspakken i-Activsense, som blant annet inkluderer autobrems med fotjgengergjenkjenning, adaptiv fartsholder og kjørefeltassistanse. Cruising & Traffic Support er en aktiv kø-assistent som fungere selvkjørende midt i veibanen, med riktig fart til omgivelsene under 60 km/t.

HER SATT VI GODT, GITT! Førersetet har flust med justeringsmuligheter og vi kan tilgi en bittelitt kort sittepute når sitteposisjonen for øvrig er så utmerket. Foto: Knut Moberg
HER SATT VI GODT, GITT! Førersetet har flust med justeringsmuligheter og vi kan tilgi en bittelitt kort sittepute når sitteposisjonen for øvrig er så utmerket. Foto: Knut Moberg Vis mer

Spesiell motor

Nå skal det sies at vi kjørte CX-30 med «feil» motor, for øvrig en helt prima skyactiv-dieselmotor - 1,8 liter og 116 hestekrefter med et kraftfullt mellomregister (270 newtonmeter mellom 1600 og 2600 omdreininger).

Men det er ikke den som kommer til Norge. Det gjør derimot Skyactiv X-motoren, som vi denne gangen fikk anledning til å testkjøre i CX-30s nære slektning, Mazda 3. Og den er et kapittel for seg - den kjøreopplevelsen kommer vi tilbake til i en egen artikkel. Dette er årsaken til at vår tabell med tekniske data (se nederst i saken), ikke er komplett denne gangen.

Kombinerer teknologi fra diesel- og bensinmotorer

Mazda er alene i verden om teknologien i den nye motoren. Det er en bensinmotor med høy kompresjon og såkalt mager forbrenning («lean burn»).

Forskjellen fra en tradisjonell bensinmotor er at Skyactiv X-motoren kan gjøre nytte av den vanlige kompresjonssyklusen som alle bensinbiler har og i tillegg bruke det Mazda betegner som en tennpluggassistert høykompresjonssyklus.

GODT NOK: Bakseteplassen i CX-30 er en av bilens styrker i forhold til Mazda 3. Her kan voksne sitte også på langtur. Foto: Knut Moberg
GODT NOK: Bakseteplassen i CX-30 er en av bilens styrker i forhold til Mazda 3. Her kan voksne sitte også på langtur. Foto: Knut Moberg Vis mer
BRA: Volumet på bagasjerommet matcher det i klassereferansen Nissan Qashqai - 430 liter. Innlastingen favoriseres av svært bred åpning. Foto: Knut Moberg
BRA: Volumet på bagasjerommet matcher det i klassereferansen Nissan Qashqai - 430 liter. Innlastingen favoriseres av svært bred åpning. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fiffig teknologi

Høykompresjonssyklusen i Skyactiv X er designet for å bruke en miks av bensin og luft som ikke klarer å antenne selv, ved maksimal kompresjon. Ved å sprøyte inn ekstra bensin ved tennpluggen, like før stempelet oppnår full kompresjon, øker trykket i sylinderen akkurat nok til at den magre bensin- og luftblandingen antenner.

Antenningen minner mer om slik dieselmotorer forbrenner, ved at «alt» antenner samtidig og gir en større kraftlevering enn en tradisjonell bensinmotor som kun tenner ut fra tennpluggene. Fordelen er økt effekt, sammen med lavt forbruk i de turtallområdene der denne teknologien er mulig å bruke. På høye turtall fungerer motorene som en tradisjonell bensinmotor.

Prinsippet er det samme som man bruker på dieselmotorer og på den måten har målet vært å kombinere «det beste fra begge verdener».

MESTERSTYKKE: Skyactiv X-teknologien til Mazda er bare såvidt introdusert i Mazda 3, men kommer også i CX-30 til høsten. Det blir en vinner-kombo. Foto: Knut Moberg
MESTERSTYKKE: Skyactiv X-teknologien til Mazda er bare såvidt introdusert i Mazda 3, men kommer også i CX-30 til høsten. Det blir en vinner-kombo. Foto: Knut Moberg Vis mer

Mild hybridisering

Målet har vært å få ned forbruket. Derfor er den koblet til et 24 volts mildhybridsystem med en reimdrevet kombinert starter og lader. Denne hjelper til litt ved oppstart og lader ved oppslipp og i nedoverbakker. Den forsyner dessuten det elektriske utstyret ombord med strøm.

Strømmen mellomlagres i et lite litiumion-batteri med en kapasitet på cirka 0,2 kWt.

Mazda hevder at de med den nye drivlinjen kan redusere forbruket med 20-30 prosent, sammenlignet med motoren den erstatter. Det har vi ennå ikke hatt mulighet til å ettergå nærmere..

LETTBENT: Understellet er, ikke overraskende, svært effektivt satt opp. Innsvingen er imponerende kjapp og skarp, mens det kjennes som om bilen holder idealspor nærmest av seg selv bare føreren håndterer gass og styring riktig. Foto: Mazda
LETTBENT: Understellet er, ikke overraskende, svært effektivt satt opp. Innsvingen er imponerende kjapp og skarp, mens det kjennes som om bilen holder idealspor nærmest av seg selv bare føreren håndterer gass og styring riktig. Foto: Mazda Vis mer

Underholdende kjøreegenskaper

På veien er CX-30 helt tydelig en nær slektning av Mazda 3, en av de mest velkjørende bilene i sin klasse. Og det er åpenbart at dette ikke bare er en hevet versjon av nevnte Mazda 3 - for CX-30 har man jobbet for å få til en like god kjørefølelse, til tross for at bilen har høyere tyngdepunkt og lengre fjæringsvei. Resultatet er intet mindre enn imponerende.

Veigrepet er imponerende, og forstillingen spiser seg inn i svingen på en uanstrengt og kvikk måte. Her har man lykkes særdeles godt med avstemmingen av understellet, og særlig den skarpe svingresponsen sammen med en uvanlig god styrefølelse, gjør denne bilen til en sann glede å ratte på svingete veier i kupert terreng.

Komfortnivået er absolutt godkjent, selv om det stramme understellet ville ha gjort seg med en litt mer effektiv demping av små ujevnheter i veibanen. Lydnivået opplevde vi som behagelig lavt - her har Mazda også gjort store fremskritt.

Testresultat

Mazda CX-30

Terningkast 5
Her har man lykkes særdeles godt med avstemmingen av understellet.

Snerten design, utmerket interiørkvalitet og ergonomi, spenstige kjøreegenskaper og nyvinnende motorteknologi (kommer)

Tendenser til stumphet over korte ujevnheter; fravær av elektrifisering utover mildhybridsystemet

Sterk aktør

Selv om vi som sagt kjørte bilen med «feil» motor, har vi nok grunnlag for å utnevne denne bilen til en av de desidert beste kompakt-SUV-ene i markedet. Så, for dem som er ute etter en attraktiv bil i denne klassen og som ikke på død og liv skal ha noe ladbart - ta en prøvetur i CX-30 Skyactiv X når den kommer til høsten. Vi tror den effektivt kan konkurrere både med diesel- bensin- og hybridbiler - bare prisen blir riktig.

Mazda CX-30 kommer altså til Norge til høsten og den vil da konkurrere mot biler som Nissan Qashqai, Skoda Karoq, Toyota C-HR, Peugeot 3008 og Opel Grandland X, for å nevne noen.

Mazda CX-30 - spesifikasjoner

  • NB: Tabellen er ikke komplett, da CX 30 ikke er klar med Skyactiv X-motoren ennå.
Motor:2.0 bensin selvantennende
Gir:aut. 6 eller man. 6
Drivstoff:bensin
Effekt o/min:180 hk/6000
Moment o/min:224/3000
Akselerasjon (0-100 km/t):-
Toppfart:-
Forbruk:-
CO2-utslipp:- g/km (WLTP)
Vekt:1430 kg (Skyactiv-G, AWD)
Mål (l/b/h):439,5/179,5/154 cm
Bakkeklaring:17,5 cm
Akselavstand:265,5 cm
Dekk, standard:215/65-16
Tankvolum:48 l (FWD: 51 l)
Tilhengervekt:-
Bagasjerom:430/1406 l
Pris:ikke kjent

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her