Morris er tilbake

Morris gjenoppstår
- som elbil!

Alle med grønt førerkort husker sikkert Morris. Nå gjenoppstår merket - som elektrisk varebil.

KASSEBIL: Morris JE skal snart være på plass. En elektrisk varebil som er bygd i karbonfiber. Foto: Morris Commercial
KASSEBIL: Morris JE skal snart være på plass. En elektrisk varebil som er bygd i karbonfiber. Foto: Morris Commercial Vis mer

Morris Motors ble grunnlagt helt tilbake i 1919, og suksessen ble stor umiddelbart. Allerede sju år seinere hadde Morris sikret seg hele 42 prosent av det britiske markedet.

Og alle husker vel de kjente og kjære; Minor, Mini, 1100/1300 og ikke minst Marina? Men i 1984 var det slutt. Helt til nå ...

Ny bil - ikonisk design

Takket være en gruppe britiske investorer gjenoppstår nå merket. Nå under det klingende navnet «Morris Commercial».

Det er ennå ikke så mye som er avslørt om den nye bilen, som det foreløpig bare finnes noen mørke og diffuse bilder av.

DET STØRSTE IKONET: Den kompakte Morris Mini er den mest kjente Morris-en for de fleste her hjemme. Men også Marina var en populær bil i Norge på 70-tallet. Foto: Morris
DET STØRSTE IKONET: Den kompakte Morris Mini er den mest kjente Morris-en for de fleste her hjemme. Men også Marina var en populær bil i Norge på 70-tallet. Foto: Morris Vis mer

Men den skal hete JE. Det vekker minner tilbake til den gamle J-type, som debuterte så langt tilbake som i 1948, da britisk bilindustri prøvde å få hjulene til å rulle etter andre verdenskrig. Den modellen varte helt fram til midten av 60-tallet.

Designen kan nok minne om forløperen. Det vil si en kompakt kassebil.

Men som Morris Commercial selv hevder ganske så ubeskjedent: «JE er et premium-produkt med sensasjonell styling, eksellent funksjonalitet og praktisk bruk for både business and pleasure

BILGIGANT: Dersom PSA-gruppen og FCA slår seg sammen, blir de en av bransjens største aktører. Video: Peugeot, Opel, Citroën og Fiat. Bilder: Scanpix. Reporter: Ingebjørg Iversen / DinSide Vis mer

Bygd i karbonfiber

Foreløpig er det også heller lite informasjon å hente, utover at bilen er helelektrisk. Den har litium-ion-batterier, og karosseriet skal være i karbonfiber - noe som skal gjøre den til den letteste kassebilen på markedet.

Hva det vil ha å si for produksjonskostnadene, blir interessant å finne ut av.

MØRKT: Bildene er ganske så mystiske, men vi ser likevel tydlige aner fra den legendariske J-modellen fra 1948. Foto: Morris Commercial
MØRKT: Bildene er ganske så mystiske, men vi ser likevel tydlige aner fra den legendariske J-modellen fra 1948. Foto: Morris Commercial Vis mer
POST MORRIS: Den gamle J-type var en svært populær allbruksbil i Storbritannia i etterkrigstida.Foto: Morris
POST MORRIS: Den gamle J-type var en svært populær allbruksbil i Storbritannia i etterkrigstida.Foto: Morris Vis mer

Bilen skal ellers produseres i Worcestershire i Storbritannia, med en stab som har jobbet i bilindustrien over hele Europa. Og som hos de fleste nye elektriske bilprodusentene, er det en kineser som står bak. Sjefen og gründeren er Qu Li, som tidligere var sjef for Rover, som gikk konkurs i 2005.

Ifølge Morris skal arbeidet med bilen være i full gang, og det er meldt at Morris vil lansere en fullverdig prototype av JE senere i år.

Det betyr i så fall at den vil ta opp kampen med Volkswagen I.D Buzz, som blir en moderne utgave av den legendariske Folkevognbussen T2.

MG kommer også

Nylig ble det også kjent at et annet gammelt britisk merke gjenoppstår i elektrisk form. MG, som i sin tid var assosiert med sportslige biler, kom 1. oktober med sin elektriske SUV, som de kaller ZS.

MG er nå også i kinesisk eie, men merkenavnet består. Snart kommer vel gamle Jensen på banen, også?