Moro på glattisen

Audi driving experience heter det. Dette er et tilbud til Audi-kunder som vil lære mer om hvordan den mye bilen oppfører seg.

Publisert
Sist oppdatert
Moro på glattisen

Moro på glattisen

  1. Store bilder
Moro på glattisen
Disse piggene stikker 7 millimeter ut av dekket og hvert dekk er utstyrt med 400 stykker.
Disse piggene stikker 7 millimeter ut av dekket og hvert dekk er utstyrt med 400 stykker. Vis mer


I teorien er det meste forholdsvis enkelt. Det finnes ingen overraskelser og ingen unntak fra hovedregelen. Ute på banen er det verre. Det som hørtes ut som en enkel operasjon med rattet, endte raskt med en Audi som snurret rundt sin egen akse flere ganger.

Erfaren instruktør

Instruktørerne på Audi driving experience kursene er Susanne Kottulinsky og Jerry Åhlin. Begge har været profesjonelle rallykjørere og vunnet mange løp gjennom sine karrierer. De har gennem mange år været tilknyttet Audis internationale instruktørteam, og underviser over hele verden.

Instruksjon fra baksetet

Med Jerry i baksetet legger vi vei på isen. Vi har ikke kjørt mange meter før Jerry har noe å utsette på kjøringen.

- Du kjører fort! Slipp gassen! Tenk på vektfordelingen! Sving til høyre, nå! Styr kontra, nå! Gi gass! Rett opp raskere!

Slik går det for seg runde etter runde. Vår inkompetanse medfører også at det dukker opp en hjelpende hånd fra baksetet. Forklaringen på det er at vi ikke gjør som intruktøren sier.

Varierte øvelser

Kurset innheolder mange øvelser og det er tid nok til å trene bra på alle sammen. Vi har øvd på både hvordan man håndterer under- og overstyring, unnamanøver uten brems og unnamanøver med maksimal bremsing. I tillegg fikk vi praktisere alt vi hadde lært første delen av dagen til på frikjøring på en 3,5 kilometer lang bane.

Det viktigste

Slik trening som dette er vanskelig å få til på egenhånd. For det første finnes det knapt steder det er mulig å slippe til, og det medfører også skader på bilene. Ikke prøv dette med din nyinnkjøpte bil med andre ord. Men det som er lett å få til er å sitte riktig. Her er oppskriften: Du skal justere setet slik at du har en liten vinkel i kneleddet, og en god vinkel i albuen. Du skal holde rattet med hendene omtrent i posisjon kvart over ni. Det gjør at du kan vri rattet 180 grader til hver side uten å skifte grep.

Premie

Som bonus har vi kjørt Audi RS6 med noen ekstreme racingpigger. En fantastisk tur i en skikkelig grom bil. Les test av Audi RS6 på denne lenken.

  • Les om under- og overstyring her.
  • Les om unnamanøvrer her.
  • Store bilder finner du her.

    Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder



  • Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer