Mopedbil-lappen innføres

Hvis du vurderer å gå til anskaffelse av mopedbil bør du tenke deg om to ganger. Den 1. januar 2003 innføres nemlig et eget mopedbil-førerkort.

Mange mopedbileiere fikk problemer med nattesøvnen i januar i år. Da ble det kjent at Vegdirektoratet foreslo å innføre krav til førerkort klasse B for mopedbilførere. Hvis Vegdirektoratet hadde fått gjennomslag for dette forslaget, ville mopedbilene høyst sannsynlig ha blitt fullstendig usalgbare. Med tanke på at en mopedbil koster omlag 100.000 kroner, ville dette påført eierne en stor økonomisk smell.

Møtte motstand

DinSide skrev om saken den 20. januar, og kunne fortelle våre lesere at mange av høringsinstansene var svært negative til forslaget. Dette har tydeligvis også Vegdirektoratet erkjent. Direktoratet har nemlig forlatt forslaget om innføring av førerkort klasse B.

Teoriprøve

Men faren er på ingen måte over for mopedbileierne. For Vegdirektoratet har i stedet bestemt at det skal innføres et eget mopedbilførerkort den 1. januar 2003.

Direktoratet har ennå ikke utarbeidet opplæringsplanene, men det er allerede klart at opplæringen vil bestå av både kjøretrening og teori. I likhet med teoridelen, vil kjøretreningen være obligatorisk, men kun den teoretiske delen vil bli avsluttet med en prøve. Vegdirektoratet legger opp til at det nye førerkort skal kunne utstedes fra første halvdel av 2002.

18-års aldersgrense

Samtidig heves aldersgrensen for mopedbilførere fra 16 til 18 år. Dermed er det slutt på at velstående 16-åringer kan kjøre firehjuling på offentlig veg i Norge. Samtidig forsvinner en viktig målgruppe for mopedbil-importørene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Strenge helsekrav

Mopedbil-lappen innføres

Men det som kanskje er aller mest alvorlig, er at mopedbilførerne fra 1. januar 2003 må tilfredsstille de samme helsekravene som gjelder for førerkort klasse B. Og dette kravet kan bli skjebnesvangert. Det er nemlig ingen hemmelighet at mange av mopedbileierne er eldre og uføre. Mange av disse har gått til anskaffelse av mopedbil nettopp fordi de ikke lenger tilfredsstiller helsekravene til førerkort klasse B.

Eldre med for eksempel svakt syn, epilepsi eller alvorlige hjertesykdommer vil dermed ikke kunne kjøre mopedbil etter 1. januar 2003.

Usalgbare

Spørsmålet blir dermed om mopedbilens glansdager nå går mot sin slutt. Når verken 16-åringer eller eldre med svak helse lenger kan kjøre mopedbiler, blir det sannsynligvis svært vanskelig å få solgt de over 900 mopedbilene som er registrert i Norge. For hvem vil heretter betale oppimot 100.000 kroner for en mopedbil, som sammenlignet med en ordinær bil er både liten, bråkete, treg og ukomfortabel?

Relaterte artikler:

Slutten for mopedbilene?