Nå kan det bli svenske tilstander på billys. Samferdselsdepartementet har nemlig gitt Vegdirektoratet i oppdrag å foreslå nye, mer fleksible regler for ekstralys på bil.
Ønsker mer fleksible regler

Snart kan veteranbileiere og bobilfolket juble
– I Norge er vinteren lang og mørk, og flere har ytret et ønske om muligheten for å montere bedre lys på bilen sin. Derfor ønsker vi mer fleksible regler som blant annet åpner for å kunne installere sterkere og bedre lys, og bruk av ny lysteknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.
Ifølge Solvik-Olsen har samferdselsdepartementet fått flere henvendelser de siste årene om begrensningene i bruk av ekstra lysutstyr på bil.
Teknologien endrer forutsetningene
Det gjelder særlig maksimumskrav til lysstyrke og kravet om at ekstralys skal være montert parvis.

Fremtidens lysteknologi
– Ny lysteknologi som LED, laser og avansert nærlysteknologi innebærer at ekstralysene er til mindre sjenanse for omgivelsene enn tidligere, sier Solvik-Olsen i pressemeldingen.
Per i dag følger de norske reglene om ekstra lysutstyr på bil de internasjonale kravene.
Svensk referanse
Sverige har fått innvilget et unntak fra disse kravene basert på særnordiske forhold. Regler om referansetall og antall ekstralykter er unntatt. Det eneste som gjenstår er kravet om E-merking.
– Sverige fikk nye regler i 2010 og erfaringene har vært gode. Dessuten ser vi at teknologien for lys har gjort nærlysene betraktelig bedre de siste årene. Da blir ikke forskjellene like store når man bytter mellom nær- og fjernlys, forteller Reidar Henry Svendsen.

Vi kjører BMW med laserlys
Han er sjefingeniør på kjøretøyteknisk kontor og sender det nye forslaget på høring. Han håper og tror endringene blir godtatt. Dersom det ikke blir innsigelser, kan du skru på ekstra lamper i høst.
Fjerne begrensninger
– Det er hensiktsmessig å ha like regler i Norge og Sverige. Vegdirektoratet er derfor bedt om å sende forslag til endring av kjøretøyforskriften på høring nasjonalt og i EØS så snart som mulig. Forslaget skal legge opp til at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke fjernes, avslutter Solvik-Olsen.


Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.