UT AV MØRKET: Samferdselsdepartementet ønsker norsk unntak fra de europeiske reglene for ekstralys. Det kan bety langt bedre arbeidsforhold for sjåførene og større grad av frihet når du skal pimpe opp biler og lastebiler. Foto: Jamieson Pothecary.
UT AV MØRKET: Samferdselsdepartementet ønsker norsk unntak fra de europeiske reglene for ekstralys. Det kan bety langt bedre arbeidsforhold for sjåførene og større grad av frihet når du skal pimpe opp biler og lastebiler. Foto: Jamieson Pothecary.Vis mer

Forslag om nye regler for ekstralys

– Monter så mange lykter du vil

Vil fjerne begrensning om lysstyrke og antall lamper.

Nå kan det bli svenske tilstander på billys. Samferdselsdepartementet har nemlig gitt Vegdirektoratet i oppdrag å foreslå nye, mer fleksible regler for ekstralys på bil.

Ønsker mer fleksible regler

– I Norge er vinteren lang og mørk, og flere har ytret et ønske om muligheten for å montere bedre lys på bilen sin. Derfor ønsker vi mer fleksible regler som blant annet åpner for å kunne installere sterkere og bedre lys, og bruk av ny lysteknologi, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i en pressemelding.

Ifølge Solvik-Olsen har samferdselsdepartementet fått flere henvendelser de siste årene om begrensningene i bruk av ekstra lysutstyr på bil.

Teknologien endrer forutsetningene

Det gjelder særlig maksimumskrav til lysstyrke og kravet om at ekstralys skal være montert parvis.

Ny lysteknologi som LED, laser og avansert nærlysteknologi innebærer at ekstralysene er til mindre sjenanse for omgivelsene enn tidligere, sier Solvik-Olsen i pressemeldingen.

Per i dag følger de norske reglene om ekstra lysutstyr på bil de internasjonale kravene.

Svensk referanse

Sverige har fått innvilget et unntak fra disse kravene basert på særnordiske forhold. Regler om referansetall og antall ekstralykter er unntatt. Det eneste som gjenstår er kravet om E-merking.

– Sverige fikk nye regler i 2010 og erfaringene har vært gode. Dessuten ser vi at teknologien for lys har gjort nærlysene betraktelig bedre de siste årene. Da blir ikke forskjellene like store når man bytter mellom nær- og fjernlys, forteller Reidar Henry Svendsen.

Han er sjefingeniør på kjøretøyteknisk kontor og sender det nye forslaget på høring. Han håper og tror endringene blir godtatt. Dersom det ikke blir innsigelser, kan du skru på ekstra lamper i høst.

Fjerne begrensninger

– Det er hensiktsmessig å ha like regler i Norge og Sverige. Vegdirektoratet er derfor bedt om å sende forslag til endring av kjøretøyforskriften på høring nasjonalt og i EØS så snart som mulig. Forslaget skal legge opp til at den gjeldende begrensningen om maksimalt fire fjernlys på bil, og begrensningene i lysstyrke fjernes, avslutter Solvik-Olsen.

KUN TO EKSTRA: I dag har du bare lov til å sette på to lamper. Ikke en og ikke tre. Det har blitt utfordrende særlig etter at de nye LED-plankene har kommet på markedet. Foto: Jamieson Pothecary
KUN TO EKSTRA: I dag har du bare lov til å sette på to lamper. Ikke en og ikke tre. Det har blitt utfordrende særlig etter at de nye LED-plankene har kommet på markedet. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer