Mondial+Honda=Piega 1000

Italienerne har forlengst bevist at de mestrer kunsten å lage lekre sportsmaskiner på både to og fire hjul. Nå har de gjort det igjen ved å lansere Mondial Piega 1000.

[Ugjyldig objekt (NAV)]


Mondial ble vist allerede på Intermotutstillingen i München og var en av de ikke fullt så kjente innslagene for de uinnvidde. Likevel var den ikke mindre interessant, med sitt frekke design og sin velkjente motor som er hentet rett ut av Honda VTR 1000 SP-1.

999 kubikkcentimeter

Hjertet i Mondial Piega 1000 er plukket rett fra lageret til Honda og yter 136 hestekrefter ved 9.500 omdreininger. Dreiemomentet er det heller ikke noe feil med, siden det lyder på 107 newtonmeter ved 8.500 omdreininger. Motoren er en V-twin på 999 kubikk, med fire ventiler per sylinder og doble overliggende kamaksler.

Sportslig

Pieaga 1000 har ett aggressivt design og er skapt for sportslig kjøring, og en gitterramme skal opprettholde sykkelens fasong når den kraftige V-twinmotoren jobber for fullt. Foran har en 45 millimeter opp-nedgaffel fått i oppgave å kontrollere forhjulet, og sekstemplete kalipere skal sørge for at du stopper i tide. Felgene er produsert av Marchesini, som også lager felger til Ducati. Dekket bak har dimensjonen 180/50-17, mens sykkelen er utstyrt med120/70-17 foran. Vekten blir lave 179 kilo og bensintanken rommer 18 liter.

Mondial Piega 1000 kommer på markedet til våren og vil kun bli produsert i 250 eksemplarer.

Klikk her for å komme tilbake til hovedartikkel fra Intermot 2000