Test: Ford Mondeo Hybrid Vignale Stasjonsvogn

Mondeo på villspor

Ford sliter med å navigere i det nye elektrifiserte markedet. Endelig er Mondeo hybrid her som stasjonsvogn. Spørsmålet er om konkurrentene allerede har gått videre ...

TOPPMODELLEN: Testbilen er en topputstyrt Vignale utgave. Men er det verdt over 65.000 kroner mer på prisen? Foto: Jamieson Pothecary
TOPPMODELLEN: Testbilen er en topputstyrt Vignale utgave. Men er det verdt over 65.000 kroner mer på prisen? Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Vi sitter og ser på 71 grader nord kjendis på TVNorge. To lag, lag «Lindesnes» og lag «Nordkapp», skal navigere seg frem til neste post. Lag Lindesnes er på direkte kurs, med Thomas Alsgaard og Iman Meskini.

Lag Nordkapp, med Niklas Baarli og Silje Norendal, ligger over en time bak og aner ikke hvor de er. Først ser de på feil kart. Så gjetter de seg frem til neste post, hvor de finner ut at de har mistet kompasset sitt. Innen de har oppdaget feilen, og kommet seg på rett kurs, har konkurrentene allerede kommet til posten, og er på vei til neste ...

Subber med beina

De siste årene har vi observere Ford vært litt som å se på Lag Nordkapp. Mens konkurrentene holder stø kurs, og leverer fremtidens elektrifiserte biler, har Ford tilsynelatende slitt med å navigere.

Ford Focus Electric kom i sin tid seint og hadde relativt kort rekkevidde. Da Mondeo dukket opp som hybrid i 2014, var det uten lademulighet, og ikke som stasjonsvogn. VW grep sjansen og kom ut året etter med en Passat GTE som var ladbar og tilgjengelig som stasjonsvogn.

VELKOMMEN ETTER: Endelig en hybrid stasjonsvogn fra Ford. Foto: Jamieson Pothecary
VELKOMMEN ETTER: Endelig en hybrid stasjonsvogn fra Ford. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nå annonserer Ford at det kommer en Explorer Hybrid, med 40 kilometer elektrisk rekkevide. 40 km? Seks måneder etter at BMW og Mercedes annonserte nye modeller med rekkevidde på 80 og 100 kilometer.

Velkommen etter til posten, Ford. Konkurrentene er allerede på vei til neste ...

Aldrende kvalitet

Nok om det. Dagens testbil er en Ford Mondeo Vignale Hybrid. Vignale er Fords topputstyrte utgave med en ekstra topping av kundeservice. Det skal gi deg din egen personlig bilselger, tilgang til en oppgradert kunde-lounge under salgsprosessen og prioritert service på bilen din.

Bilen du får er utstyrt med oppgraderte skinnseter, felger og kromdetaljer med Vignale-logoer rikelig plassert rundt omkring. Så kan naboene lett få med seg at du brukte 65.000 kroner ekstra i forhold til en «vanlig» utgave. I tillegg til ekstra støydemping, får din Vignale-bil en ekstra lakkdybdesjekk, og karroserigliper blir gjennomgått ekstra nøye. (Fikk dere med det, Tesla?)

Med andre ord, litt ekstra kvalitetssjekk - som alle biler fra Ford vel egentlig burde fått uansett.

TILSYNELATENDE BRA: Men kikker du nærmere, viser interiøret sin alder. Foto: Jamieson Pothecary
TILSYNELATENDE BRA: Men kikker du nærmere, viser interiøret sin alder. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Er det verdt det? Tja. Setene er superkomfortable, med gode justeringsmuligheter og massasjefunksjon som ikke bare føles som om et barn som har lent seg inntil ryggen din. Opplevd kvalitet på interiøret er over snittet og førsteinntrykket er positivt. Stille er det også, inntil du tråkker på gasspedalen. Det kommer vi tilbake til.

DELVIS DIGITALT: Fartsmåleren er analogt. På hver side finner du et digitat display med alt av kjøreinformasjon og infotainment. Dessverre er grafikken små og utydlig. Foto: Jamieson Pothecary
DELVIS DIGITALT: Fartsmåleren er analogt. På hver side finner du et digitat display med alt av kjøreinformasjon og infotainment. Dessverre er grafikken små og utydlig. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Dessverre kjører vi ikke lenge før Mondeo viser alderstegn. Betjeningspanelet på midtkonsollen er fullstendig utdatert (uendret siden 2016), med ulogisk funksjonalitet og små, utydelige knapper. Førerdisplayet er delvis digitalt der konkurrentene har det heldigitalt. Rattbetjeningen er lite intuitiv, og de grafiske elementene er irriterende små. Sats heller på å bruke Apple CarPlay - selv om man fortsatt må koble til via en ledning.

Mondeo, som en gang skilte seg ut med Aston Martin-lignende karosseridesign, gir ikke lengre den samme wow-effekten. Det er tross alt 12 år siden Ford solgte seg ut og Aston Martin har for lengst designet seg videre. Vi synes Vignales kromdetaljer og felger fjerner det lille av det som alltid har vært Fords signatur, et sporty utrykk. Med Vignale-styling blir Mondeo mer «gubbete» i utrykket.

ALDRENDE DESIGN: Mondeo er i hovedsak fra 2012, med seneste oppgradering i 2016. Det som en gang ble sammenlignet med Aston Martin, er ikke fullt så spennende lengre. Vignale design synes vi gjør bilen mer traust. Foto: Jamieson Pothecary
ALDRENDE DESIGN: Mondeo er i hovedsak fra 2012, med seneste oppgradering i 2016. Det som en gang ble sammenlignet med Aston Martin, er ikke fullt så spennende lengre. Vignale design synes vi gjør bilen mer traust. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Balansert komfort

Trumfkortet til Ford er at de alltid leverer kjøreglede, med inspirerende veiegenskaper rettet mot det sportslige. Det får du ikke med denne. Er det en ulempe? Det synes ikke vi. Mondeo hybrid stasjonsvogn er veldig behagelig på veien. Her ligger komfort et hakk over konkurrentene.

eCVT GIRKASSE: Dessverre dreper den all kjøreglede og gir et altfor hør forbruk. FOTO: Jamieson Pothecary
eCVT GIRKASSE: Dessverre dreper den all kjøreglede og gir et altfor hør forbruk. FOTO: Jamieson Pothecary Vis mer

Mondeo Hybrid er 100 kilo lettere enn konkurrenten Kia Optima PHEV , og til tross for en batteripakke faktisk 100 kilo lettere enn sin diesel-bror 2,0 TDCi .

Bensinmotoren foran er lettere, og noe av vekten er flyttet bakover i form av batterier. Resultatet er en godt balansert bil som, selv om den ikke er klassens mest sportslige, trives godt i svingene. Vi opplevde med Passat GTE at - spesielt i rundkjøringene - kjente du at batterivekten kom slengende etter og satte bilen i ubalanse, spesielt på vått føre (lastvekselreaksjoner). Det skjer ikke med Mondeo.

Så alt er på stell likevel? Hold på hatten ... For, til tross for en samlet effekt på 187 hestekrefter, når du ikke 100 km/t før det har gått ni sekunder. Skuffende når konkurrentene er nede på sju-tallet. Ingen vits i å holde på hatten likevel.

Forklaringen må være en helt horribel eCVT «girkasse». Det virket som om den hadde to innstillinger, 1200 eller 5000 omdreininger. Skal du treffe noe imellom, krever det så forsiktig tilnærming at kun Dalai Lama er mentalt zen nok til å få det til.

Resultatet er at den ekstra støydempingen du betalte for er bortkastet. Drivlinjen hviner og skriker i kupeen. Det ekstra sparket vi er vant med fra elektromotoren i hybridbiler blir vannet ut, og forbruket er langt over det oppgitte i brosjyren.

På langtur med to personer i bilen, litt bagasje, og cruise-kontroll satt på 100 km/t ligger vi over 0,9 liter per mil. Vi trykker inn eco-knappen, og tallet synker til rundt 0,8 l/mil. Vi forsker videre, men uansett kjørestil klarer vi aldri å komme under 0,65 l/mil. Og med en drivstofftank på bare 53 liter, blir det hyppige pølse- og bollestopp på bensinstasjonen.

INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary
INTERIØR: Bagasjerommet er 100 liter mindre enn standard Mondeo utgave. Skiluken mellom setene er fortsatt på plass. Setene er ekstremt komfortable. Baksetene har god plass til voksne. Foran er bilen romslige. Det finnes litt smuglerplass under bagasjeromsgulvet - knapt stor nok til et par skisko. Betjeningsknappene på midtkonsul er små, ulogisk plassert og utdatert. Baksetene har setevarmere inkludert. Foto: Jamieson Pothecary

Plasstyven

Det er godt med plass i Mondeo - det har det alltid vært. Inntil nå. For nok en gang oppdager vi lite gjennomtenkte løsninger. Batteriene stjeler nemlig mye plass i bagasjerommet. Hele 100 liter er borte i forhold til standard Mondeo. Det er krise for en stasjonsvogn. Og, når gulvet er såpass hevet, blir mye av den praktiske gevinsten borte.

PLASSTYVEN: Batteriet stjeler hele 100 liter med plass i Mondeo hybrid stasjonsvogn. Det kan være avgjørende for mange. Foto: Jamieson Pothecary
PLASSTYVEN: Batteriet stjeler hele 100 liter med plass i Mondeo hybrid stasjonsvogn. Det kan være avgjørende for mange. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Så, selv om det er fint plass til fire voksne i bilen, er det ikke sikkert du får med all bagasjen uten å ty til takboks - der du har lov til å laste opptil 75 kilo ekstra.

Ha is i magen

I skrivende stund er det hittil i år solgt 55 Mondeo hybrid stasjonsvogner og 9 eksemplarer av sedanutgaven. Konkurrenten Volvo har allerede solgt 490 V90, og 324 V60 hybridbiler. Og med en ny Passat GTE rett rundt hjørnet, med en startpris på 455.000 kroner, som er ladbar og med 55 kilometer rekkevidde, er det knusende tall for Ford Norge.

Så er Ford helt på villspor? Neida. For, akkurat som lag Nordkapp, virker det som om de endelig har skjønt kart og kompass, og funnet retningen mot målet.

Testresultat

Ford Mondeo Vignale Hybrid

Terningkast 3
Ford Mondeo hybrid har kommet for seint til hybrid-posten

Behagelig, stille, høy interiørkvalitet.

Batteri stjeler for mye plass, eCVT girkasse ødelegger for motor og forbruk. Vignale-utgaven er dyr.

Allerede i høst kommer Fords nye, kompakte hybrid-SUV Størrelsesmessig kommer bilen til å være midt imellom dagens EcoSport og Kuga. Bilen får et såkalt mildt hybriddrivverk, som har en 1,0 liters bensinmotor og et 48 volts batteri som gjenvinner bremse-energien og en liten elektrisk motor som hjelper til å øke dreiemomentet og gir ekstra krefter under akselerasjon. Den får 155 hester og 241 newtonmeter dreiemoment til rådighet.

Ford med et solid comeback i Norge. Les her:

Og for de som leter etter noe større, kommer det en Kuga har fått et helt nytt og mer sportslig utseende. Den blir tilgjengelig i mange utgaver - både som ladbar hybrid, vanlig hybrid og såkalt mild hybrid. Den ladbare hybriden får 225 hester, og en elektrisk rekkevidde på 50 kilometer, ifølge Ford.

Og ikke minst: Store forhåpninger knytter seg til den elektriske bilen som skal lanseres til høsten. Foreløpig har Ford ikke fortalt oss mye om denne bilen, bortsett fra at den blir en konkurrent til nye Tesla Y, at den kommer med to batteripakker, firehjulstrekk og 600 kilometers rekkevidde på den største utgaven.

Men de første kundene må dessverre smøre seg med tålmodighet. De første bilene blir først levert høsten 2020.

Så for de som kan vente, lover det mye godt fra Ford. Vi bare håper de har skjønt kartet og navigering for fremtidens bil i tide. Og at når de endelig kommer til posten, er det i tide før konkurrentene har kommet seg til neste.

Inntil videre, kan Mondeo Vignale bli igjen på basecamp. For om du skal ha en hybrid stasjonsvogn, er det dessverre ikke denne du bør velge.

Ford Mondeo Vignale Hybrid STV
Bensinmotor:R4 16v
Slagvolum:1999 ccm
Effekt total - o/min :187 hk/6000
Dreiemoment - o/min:173/4000 omdr
Elmotor:137 hk
Drift:Forhjulstrekk
Girkasse:Automat eCVT
0-100 km/t:9.2 sek
Toppfart:187 km/t
Forbruk:4.4 l/mil NEDC
CO2-utslipp:101 g/km NEDC
Tankvolum:53 liter
L/B/H:486/185/212cm
Akselavstand:285cm
Dekkdimensjon:235/45R18
Bagasjerom:403/1508 liter
Egenvekt:1641 kg
Hengervekt:Ukjent
Pris fra kr.:512.700,-