MmmmmER effekt

Mercedes har ML 55 AMG. BMW har X5 4,4i, men den når ikke opp på nivået til Mercedes hva gjelder ytelser. Det skal det bli slutt på.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW kan naturlig nok ikke være dårligere enn erkerivalen Mercedes-Benz, og når Mercedes har 347 hester i sin ML 55 AMG må naturlig nok også BMW ha 347 hester i sin X5.

X5 HP utfordrer ML 55 AMG

For å yte Mercedes-Benz konkurranse har BMW derfor utviklet X5 HP. Utvendig, med noen få unntak, lik en hvilken som helst X5 - men raskere. Fra et slagvolum på 4,6 liter skal V8 motoren fra BMW yte 347 hester, og ha et dreiemoment på 480 Nm.

Og akkurat det må være en liten nedtur for BMW, for Mercedes-Benz henter ut 510 Nm fra V8eren under panseret i ML 55 AMG.

X5 HP raskest

Likevel kan BMW nok slå seg på brystet. For mens Mercedes har satt fartssperre på 232 kilometer i timen på ML 55 AMG, kan BMW skryte av at X5 HP skal greie over 240 kilometer i timen. Også hva gjelder den viktige akselerasjoner fra 0 til 100 kilometer i timen er X5 HP raskere - 6,3 sekunder skal den bruke. ML 55 AMG trenger bedagelige 6,8 sekunder på å nå samme hastighet.

Det er foreløpig ikke klart om, og når, X5 HP kommer til Norge. Priser er derfor heller ikke klare, men regn med at X5 HP vil komme til å koste omtrent de samme som Mercedes-Benz ML 55 AMG. Dermed blir X5 HP en bil for de få, for hvem har råd til å legge drøye 1,5 millioner kroner på bordet for en bil.

Mer krefter i M Coupe og Roadster

Det skjer imidlertid mer hos BMW under utstillingen i Detroit enn X5 HP. For både M Coupe og M Roadster får ny motor. Ytelsen øker fra 321 hester til 325 hester. Dreiemomentet vil fortsatt være 350 Nm. For ytelsene sin del har det ikke så mye å si, akselerasjoner fra 0 til 100 kilometer i timen går nå på 5,3 sekunder - mot 5,4 sekunder med den gamle motoren. Topphastigheten er fortsatt begrenset til 250 kilometer i timen.

Til Norge kommer de motorsterke M-bilene i Februar, og prisen - som effekten - øker.

Relaterte objekter

  • Test av BMW X5 4,4i

  • Test av BMW M coupe

  • Test av BMW M roadster

  • Prøvekjøring av MB ML 55 AMG