ML 55 AMG: Luksus i en stor eske

V8-motoren på fem liter ble for liten, derfor tok AMG frem drillen og boret opp motoren til 5,5-liter. Så satte de den inn i en M-klasse...

Det er snodig hvordan disse ellers så fornuftige og konservative tyskerne plutselig kan flippe helt ut å finne på de utroligste ting. Riktignok har aldri Mercedes spart på motorkraften, eller sylinderne, i sine luksusbiler, men å lure en 5,5-liters V8 motor med snaue 350 hester under panseret i en M-klasse er i særklasse noe av de villeste fra den kanten på lang tid.

Sportsbil?

Med ett har nemlig M-klasse forandret seg fra å være en terrengbil til å bli sportsbil - hvertfall hva ytelsene angår. Selv hevder Mercedes at mammutkreftene i første rekke gjør at bilen får bedre terrengegenskaper, fordi den hele tiden har krefter til overs. Sannheten er vel likevel at det blir de ferreste som tar med seg sin ML 55 AMG ut i skogen for å vade i gjørme, eller forsere bratte steinete helninger. Nei, kreftene blir nok heller bruk langs veien, og her gjør de virkelig vei i vellinga. Akselerasjon fra 0-100 kilometer i timen går unna på 6,9 sekunder og toppfarten er respektable 235 kilometer i timen.

For å holde kreftene i sjakk er ML 55 AMG utstyrt med kraftigere bremser, elektronisk stabilitetsprogram (ESP) og dekk i dimensjonen 285/50 R 18.

Nye utvendige verdier

Karosseriet har heller ikke fått være i fred. Ny grill med innlagte kromlister, to buler på panseret, lakkerte støtfangere, sideskjørt, skjermbredere og doble forkrommede eksoshaler er bare noen av forandringene i forhold til en vanlig M.klasse.

Interiøret har heller ikke fått være i fred; sportsseter med bøffelskinn, sportsratt, tre og velourtepper på gulvet skal sørge for å maskere de elendige materialene man finner originalt i M-klasse.

Når bilen kommer i produksjon, og hva prislappen blir, er foreløpig ikke klart.