Mitsubishi SSU: SuperSUV

Konspetet Mitsubishi SSU skulle visstnok være fullt kjørbar i følge Mitsubishis pressemateriale. Likvel opplevde Mitsubishi showets største fadese da SSU’en til slutt måtte dyttes ut av røyken og inn på podiet foran et tusentalls skuelystne pressefolk.

Mitsubishi SSU: SuperSUV

For SSU’en skal være ekstrem, og ser også slik ut. Mitsubishi har puttet en 2,5-liters V6, lagt på en turbo på hver sylinderrekke, og SSU greier med denne pustehjelpen å blåse ut 310 (!) hestekrefter av motoren. Dertil er bilen – selv om den har høy bakkeklaring – ekstremt bred, for eksempel er den nesten 10 cm bredere enn kjempebilen Chevrolet Suburban.

Sportsbil med senterdør

Mitsubishi SSU: SuperSUV

5 bøtteseter fra Recaro skulle sørge for at selv baksetepassasjerene kan ha “glede av” at sjåføren legger godvilje, firehjulstrekk og 310 hestekrefter ned i bakken på svingete veier via dekk som neppe er lagervare hos Dekkmann; Goodyear 295/50R20.

Og skulle det gå for fort i svingene, kommer passasjerene enkelt ut gjennom foldedører på midten. Bakdørene åpnes bak- og utover, og det er ingen B-stolpe i SSU. Om SSU blir en realitet? Neppe i den formen den ble presentert i Detriot, men konseptet er nokså unikt med høy bakkeklaring og overflod av krefter. Og drivlinjen har Mitsubishi produksjonsklar.

Mitsubishi SSU: SuperSUV

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 460,0 cm
Bredde: 202,2 cm
Høyde: 160,0 cm
Akselavstand 283,5 cm
Bakkeklaring 26 cm
SSU har kontinuerlig firehjulstrekk og femtrinns automatisk gearkasse.