Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mitsubishi Sigma (1992)

Dette var en populær mellomklassebil tidlig på 80-tallet. Den gjenoppsto som luksusbil – og forsvant nesten helt fra salgsstatistikkene. I dag er den et rimelig alternativ til tyske brukte luksusvogner…

Ved første øyekast ser Mitsubishi Sigma ut som en forvokst Galant. Ser du litt nærmere på den, oppdager du at fronten er sterkt BMW-inspirert – og at karosseriet fra fordørene og bakover er nesten skummelt likt Jaguar XJ. Tilfeldig? Selvfølgelig ikke.

LES OGSÅ:

I kjent japansk tradisjon stjeler man fra overalt. Og i kjent (men ikke tilsiktet) tradisjon blir resultatet altfor anonymt. Likevel – denne ser slett ikke verst ut. Men til tross for alle gode hensikter endte Mitsubishis forsøk på å slå seg inn i direktørsegmentet med mageplask. Sigma er en sjelden bil her hjemme. Som bruktbil kan den derfor være et svært godt kjøp.

Den aller største godbiten skjuler seg under panseret: En 3-liter med 24 ventiler. Den yter 205 hk(!) og gjør at du kan sjokkere mange GTI-eiere som aner fred og ingen fare før du drar fra dem i lyskryssene. Det er likevel på landeveien at denne bilen trives best. Fjæring og demping er mot det komfortable, i tillegg er den svært stillegående. Sekseren brummer fornøyd lavt der fremme.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Med en lengde på 475 cm var Sigma rettet inn mot BMWs 5-serie. Men japanerne har ikke gjort noen stor jobb med plassutnyttelsen. Plassen foran er grei, i baksetet er det derimot forbausende beskjeden beinplass og i tillegg er det ganske grunt. Det er akkurat her, i interiøret, at Sigma faller gjennom sammenlignet med andre direktørbiler. Det var gammeldags allerede i 1992, og er preget av mye og svært suspekt ”treverk”. Setene er også overraskende mye preget av alderen. Men utstyrsnivået er solid. Automat, cruisekontroll, klimaanlegg, ABS og airbag er på plass. I tillegg har den selvfølgelig sentrallås og elektrisk styrte vinduer og speil.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Dette er en Mitsubishi og det betyr bunnsolid kvalitet – og gode muligheter for et bekymringsløst bilhold så lenge du passer godt på den. Det største problemet er å få tak i karosserideler. Prisene på disse er også svært høye. Og hvis du er ute etter prestisje og luksus, er det bedre å se mot Tyskland. Vil du ha mest komfort for pengene, er Sigma derimot uslåelig…

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mitsubishi Sigma (1992)

Mye motor og utstyr for pengene, sjelden bil

Lite prestisje, trist interiør