Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mitsubishi Pajero (2001)

Dette er en av de mest ettertraktede firehjulstrekkerne i Norge. De holder seg godt i pris, men det er fortsatt mulig å gjøre et kupp…

Skulle du i stedet for en kjedelig brukt personbil foretrekke noe barskt eller macho, er en skikkelig firehjulstrekker et godt valg. Ikke en vanlig SUV-bil uten permanent firehjulstrekk, men en ordentlig offroader. Mitsubishi Pajero er en slik bil. Muligheten for å koble inn permanent firehjulstrekk, samt lavgirserie gjør den overlegen i terrenget.

LES OGSÅ:

Foto: Autofil Vis mer

Common Rail-dieselmotoren på 3,2 liter yter 165 hester og 373 nm, noe som gir krefter i overflod og et massivt skyv du ikke trodde var mulig i en bil i denne klassen. Dette er mer enn nok til å ta seg frem i godt tempo og i tillegg kunne trekke tunge lass (den kan trekke nesten 3,4 tonn!). I motsetning til konkurrentene kom Pajero med selvbærende karosseri. Hjulopphenget er også uavhengig, noe som ikke er vanlig på slike biler. Det sikrer høy komfort og moderne kjøreegenskaper.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Enkelt og funksjonelt, men også godt utstyrt. Mange eksemplarer, testbilen inkludert, ble levert med skinninteriør. Dette løfter helhetsinntrykket mange hakk over de primitive konkurrentene med stoffseter. Nærmere japansk Range Rover kommer du ikke.

Oppsummering
Dette er drømmebilen for de som like skikkelige firehjulstrekkere. Den er fortsatt like tøff den dag i dag, kjører bra på veien og koster ikke mye å eie. Den har bra design, høy komfort og suverene terrengegenskaper. Prisene holder seg vanvittig bra, du må fortsatt ut med 200 000 kroner for en ti år gammel bil. Testbilen er en toseter, men hvis du får tak i en lang utgave som har vært registrert i Norge i over ti år, kan du få en stor syvseters familiebil som du kan bruke til absolutt alt!

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mitsubishi Pajero (2001)

Macho, sterk motor, gode kjøreegenskaper på og av veien

Offroad-egenskaper du sjelden trenger, dyr