Mitsubishi med turboladet GDI

Her til lands var Mitsubishi først ute med å tilby direkteinnsprøytet bensinmotor, GDI. Når de nå kan presentere en GDI med turbolader, befester de sin stilling som ledende utvikler på dette området.

Den turboladete GDIen blir imidlertid ikke tilgjengelig for oss nordboere med det første. Den nye motoren vil først bli tilgjengelig i hjemlandet Japan, i Mitsubishi Pajero iO - som er en mindre Pajero enn den som er til salgs her til lands.

30 hester mer

Mitsubishis aller første turboladete GDI har et slagvolum på 1.834 ccm. Den har 160 hestekrefter, som du får full uttelling av ved 5.200 omdreininger i minuttet. Dette er 30 flere hester enn hva som sitter i en tilsvarende GDI uten turbo. Maksimalt dreiemoment er på 220 Newtonmeter, ved 3.500 omdreininger i minuttet.

Uvisst

Foruten den fordelen med turbo at man kan hente mer ytelser ut av et slagvolum, enn med en tilsvarende stor annen motor uten turbo - kan det også hentes inn gevinster i form av lavere drivstofforbruk.

Hvorvidt vi vil kunne få nyte godt av dette her til lands, er foreløpig uvisst.