Mitsubishi Lancer Evo VI (2001)

Mitsubishi Lancer får ingen til å heve på øyebrynene. Men når du legger til betegnelsen Evolution blir det noe helt annet.

Er det noe Mitsubishi virkelig er stolte av, så er det innsatsen på rallyfronten. Lancer Evolution har skilt seg ut siden de første modellene kom i 1993. Det var med Evolution Tommi Mäkinen ble verdensmester hele fire ganger. Evo VI kom i 1999 og to år etter kom spesialmodellen Tommi Mäkinen Edition. Den ble produsert i bare 4500 eksemplarer – i fargene rød, sølv og sort.

LES OGSÅ:

Denne modellen skiller seg fra vanlig Evo VI ved en annerledes front (tåkelysene er fjernet), bærebjelker i titan for å lette vekten, aktiv bakdifferensial (mer kraft overføres til ytre hjul i svinger), større bremser, stivere dempere og andre fjærbein. Dette er en påkostet bil, bare magnesiumsfelgene koster 15 000 kroner stykket! Totalt kostet Evo VI TME 150 000 kroner mer enn en vanlig Evo VI.

Hvordan oppfører noe slikt seg på veien? Jo, som Petter Solberg ville sagt: Helt verst! Dreiemomentet er på 373 nm og i forhold til Impreza WRX Sti kommer kreftene tidligere. Lanceren er også mindre anstrengende å kjøre. Det avanserte firehjulstrekksystemet gjør at den kan presses hardere i svinger. Så å si ingen biler drar fra denne når krappsvingene kommer!

Interiør
Innvendig sitter du som støpt i de brutale bøttestolene. Likevel drar vi kjensel på deler av interiøret. Det er som i en helt ordinær Lancer. Litt billig plastkvalitet og lite sporty, men sånn er det. Mitsubishi har vurdert at kjøreegenskaper og rå kraft teller mer enn påkostet interiør. Det er en holdning vi kan like!

Oppsummering
De fleste eksemplarer i Norge er bruktimporterte, men det trenger ikke å bety at de er dårlige kjøp. Historikk er alfa og omega, og en original bil er et investeringsobjekt. Men det er flere faremomenter ved å skaffe seg en slik doning. For det første har dette blitt biltyvenes yndling nummer 1, etter å ha overtatt stafettpinnen fra Sierra Cosworth og Audi S4.

En skremmende høy prosentandel av eksemplarene i Norge har vært forsøkt stjålet, eller har tyvegods montert i bilene. Det har utviklet seg en skremmende trend i de kriminelle bilmiljøene der stripping av stjålne Lancer Evo’er og heleri av dyre deler nærmest har blitt en konkurransesport. Sjekk alle numre som finnes på bilen og kryssjekk med politiregistre og importørenes oversikt over originaldeler. Ikke bli overrasket om du kommer over et nummer som lyser rødt… Det kommer da ikke som en overraskelse at forsikringen er skyhøy, og krever montering av sporingsutstyr og vel så det.

Hvis dette ikke skremmer deg, er det godt å høre at bilene er svært godt sammenskrudd og ikke byr på mye problemer, i alle fall ikke som originalbiler. Men dette er lett-trimmede biler som fort kan settes tilbake til original stand uten å vise spor at slitasje. Den finnes oftest på innsiden av motoren og girkassen…

Testresultat

Mitsubishi Lancer Evo VI (2001)

Fantastiske kjøreegenskaper, samlerobjekt

Et tyveri som bare venter på å skje