Mitsubishi: Kjedelig konsept -- spennende nyheter

Detroit (DinSide Bil): Interessant. Først avduket Mitsubishi to nye modeller som (foreløpig) er beregnet på det amerikanske marked til vill applaus. Så avduket de en prototyp som nesten ingen gadd se på.


Særlig var det den lekre Eclipse Spyder som vekket publikums begestring. Og vi er enige. Sportskupeen fra Mitsubishi har nå kommet uten tak, og verken kupeen eller cabrioleten står noe som helst tilbake for biler som, tja, Toyota Celica eller Fiat Coupe eller…

I det hele tatt. Vi har registert at en del nordmenn har privatimportert eldre utgaver av Eclipse til Norge, og den nye modellen er en riktig lekkerbisken som vi kanskje får se privatimportert om noen år. Synd at signalene fra den norske importøren tyder på at de heller ikke nå vurdere Eclipse som interessant for det norske marked.Den blir helt klart for dyr med en 3-liters V6 (200 hk), men bilen er også tilgjengelig med en 2,4-liter med 147 hk.

En slik bil vil antagelig plassere seg i 350.000 kronersklassen for coupéen i Norge, men vi tror likevel at en god del mennesker kunne ha latt seg lokke. Sjekk ut bildene og bedøm selv.

Ny Pajero

I USA heter den Montero, men i Norge heter den Pajero -- og den nye modellen for det nord-amerikanske marked ble avduket her i Detroit. Og dette er betydelige fremskritt hva angår design, den nye Pajero er langt mer aggressiv, linjeren og barsk enn den modellen den erstatter. Lekkert!

Den nye Pajero har også blitt noe lengre enn den gamle modellen, men de tekniske data foreligger foreløpig bare i amerikanske tommer, og vårt hektiske program tillater ikke at vi "oversetter" alle disse målene. Men vårt "amerikanske øyemål" forteller oss at nye Pajero er 4 - 5 cm lengre enn utgående modell.

Inntil videre får du titte på de store bildene av bilen, sikle, og vente til den nye modellen for det europeiske marked lanseres.

…og så -- konseptet!

De produksjonsklare modellene slo knock-out på publikum, og det var få som hørte på ordene om at Mitsubishi SSS er klare signaler på hva Mitsubishi pønsker på når det gjelder store sedaner med fleksible løsninger. SSS forteller oss kanskje noe om hva som kan komme med tanke på Galant eller den større Sigma?

I alle fall var konseptet sterkt i linjeføringen, elegant for å være en dramatisert, fremtidsrettet utgave av en slik bil. Dessuten har Mitsubishi tidligere vist konseptene SST (en sportskabriolet) og SSU (en SUV), som har det til felles med SSS at plattformen er den samme, og da sladrer Mitsubishi svært mye om hva de tenker seg i toppsegmentet.

SSS har fleksible dør- og setearrangementer, og til tross for sin beskjedne høyde er det faktisk mulig å få inn to terrengsykler -- stående -- i bagasjerommet når baksetene er nedfelt.

Tilbake til nyhetsoversikten fra Detroit