Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mitsubishi Galant (2003)

Er du ute etter mest familiebil for minst mulig penger? Da bør du virkelig ta en kikk på denne…

I Europa er modellnavnet Galant stedt til hvile av Mitsubishi, men modellen som kom allerede i 1969 og selges fortsatt i dag på utvalgte markeder i verden. Her hjemme tok det slutt med åttende generasjon som ble solgt fra 1997 og ut 2003, med en liten facelift fra 1999.

LES OGSÅ:

Galant slo bra an i Norge og underbygde Mitsubishi-statusen som en solid kvalitetsbil med fem års garanti. I tillegg begynte utseendet endelig å se nokså tiltalende ut etter mange år med tristesser som Lancer og Carisma. Dessuten var også kjøreegenskapene tatt ett steg lengre enn hva Galant-kundene var vant med. På motorsiden var det kun bensin som gjaldt. En 2-liter på 136 hester og en V6’er på 163 hester sto på menyen. I 1999 kom en 2,4-liters direkteinnsprøytet GDI-motor, som ikke slo godt an.

Stasjonsvognen med 2-liter gjør 0–100 på 10,3 sekunder og har toppfart på 200 km/t. I 2001 ble det noen større utstyrsforskjeller da variantene Comfort, Elegance og Avance kom. Siste året kom også Sport. Lettkjørt er noe de fleste japanske biler er, så gjelder også Galant. Men denne modellen fikk noe mer liebhaber-følelser over seg, uten at pulsen går amok. Den er komfortabel, stabil og har relativt presis styrefølelse. På motorveien er det mer hjul- og vindstøy enn hos tyske konkurrenter, men ikke plagsomt.

Motoren gjør en brukbar jobb selv om den ikke akkurat er nøysom på forbruket. Snittforbruket er oppgitt til 0,88 på mila. Det ligger høyere på vår automatgir-bil. Automatkassen skifter også noe mer nøkkete enn hva vi er vant med på nye biler i dag.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Velger du sedan, så skal du vite at bagasjeromsåpningen er litt trang. På stasjonsvognen er det intet problem og plassen er rikelig. Baksetene legger du enkelt ned i gulvet så alt blir flatt. Som sjåfør sitter du litt vel høyt i setet, men det er greit nok. Interiøret for øvrig er oversiktlig, nøkternt og ikke veldig spennende. Riktignok funker alt som det gjorde dagen den var ny.

Oppsummering
Fem års garanti var nok forlokkende på en del kvalitetsbevisste og trygghetssøkende kunder. Vi snakker ikke trikkesnikere og fallskjermhoppere her, men gjerne godt voksne kunder som ville ha en driftssikker og forutsigbar bil.

Foto: Autofil Vis mer

Etter at Galant forsvant i Norge er dette en typisk bil som fort glemmes. Merket konsentrer seg i dag om nye segmenter og verden har gått videre. Men fortsatt er dette en av de bedre familiebilene du kan velge om du ønsker en solid og romslig familiebil som gir deg mye for penga. Utvalget blant bruktbilene er færre enn vi skulle tro. I underkant av 100 biler ligger på finn.no og verdien spriker fra 30 000 kroner for skjødesløst vedlikeholdte eksemplarer med lang km-stand og frynsete historie til over 100 000 kroner for de best ivaretatte. Du bør absolutt legge minst 50 000 kroner på bordet! Men beveger du deg opp mot 100 000 kroner kan du gjøre mange trygge og fornuftige kjøp på en stasjonsvogn med eller uten automatgir.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mitsubishi Galant (2003)

Driftssikker og slitesterk

Kjedelig