Mitsubishi får juling i krasjtest

Euro-NCAP fortsetter sin bilknusing. Denne gangen er det den populære flexibil-klassen som møter veggen.

FULL SCORE: Nissan Almera Tino fikk full pott i sidekollisjonstestene og oppnådde totalt 30 av 34 poeng. I løpet av få dager kan du lese vår test av nykommeren, som forhåpentligvis vil være i litt bedre stand da vi leverer den fra oss enn denne.
FULL SCORE: Nissan Almera Tino fikk full pott i sidekollisjonstestene og oppnådde totalt 30 av 34 poeng. I løpet av få dager kan du lese vår test av nykommeren, som forhåpentligvis vil være i litt bedre stand da vi leverer den fra oss enn denne.
Vis mer
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En fleksibil er en slags krysning mellom en ordinær stasjonsvogn en stor flerbruksbil. Fleksibilene er laget med tanke på barnefamilier og byr som regel på fleksible seteløsninger, tallrike koppholdere og ditto oppbevaringsrom.

Langt viktigere enn fancy løsninger er hvordan en bil beskytter sine passasjerer ved kollisjon. Euro NCAP har nylig "tatt livet av" fem biler, tre japanere og to europeere, for å finne ut av nettopp dette.

Her finner du de fullstendige testresultatene.

Almera Tino best

Testbilene var alle 2001-modeller, men ingen av bilmodellene er nye på markedet, bortsett fra én; Nissan Almera Tino. Og det var nettopp Almera Tino som gikk seirende ut av fleksibil-oppgjøret. Tino fikk full pott i sidekollisjonstestene og fikk totalt 30 av 34 oppnåelige poeng.

Men Nissan får ikke bare skryt. Før testene ble gjennomført fant nemlig Euro NCAP feil i elektronikken som styrer sidekollisjonsputene. Nissan måtte dermed utbedre elektronikken i testbilen, og innkalte deretter alle Tinoer i Europa for kontroll.

Gled forbi kollisjonsputen

JUMBO: Sisteplass gikk til Mitsubishi Space Star. Space Star gjorde det svakt i frontkollisjonstesten.
JUMBO: Sisteplass gikk til Mitsubishi Space Star. Space Star gjorde det svakt i frontkollisjonstesten. Vis mer

Også Renault Scenic oppnådde full score på sidekollisjonstestene, men gjorde det litt dårligere enn Tino i frontkollisjonstesten. Citroën Xsara Picasso gjorde det også brukbart, men får kritikk fordi testdukkens hode gled til høyre for kollisjonsputen. Picasso-førere risikerer dermed å treffe rattet med brystkassen under frontkollisjon.

Snill mot fotgjengere

Mazda Premacy fikk kun 22 av 34 oppnåelige poeng, men gjorde det svært godt i påkjørsel-testen. Takket være sine myke former, fikk Premacy tre stjerner i testen der en fotgjenger blir påkjørt. Ved siden av Daihatsu Sirion er Mazda Premacy den eneste bilen som har oppnådd tre stjerner i denne testen.

Skuffende fra Mitsubishi

Jumbo-plassen gikk til Mitsubishi Space Star, som gjorde det elendig i frontkollisjonstesten. Både førerens hode og bryst traff rattet, til tross for at bilen er utstyrt med frontkollisjonsputer. Eksemplaret som ble testet hadde verken side- eller hodekollisjonsputer blant standardutstyret, noe som øker faren for underlivsskader ved sidekollisjon. I tillegg får Space Star kritikk for at midtbeltet i baksetet er av topunkts-typen. Det skal imidlertid nevnes at Space Star markedsføres med både sidekollisjonsputer og tre trepunktsbelter i Norge.

Space Star er ikke den eneste Mitsubishi-modellen som har gjort det dårlig hos Euro NCAP. Også Mitsubishi Space Wagon oppnådde svake resultater da den ble testet i fjor. Mitsubishi Lancer gjorde det enda dårligere da den ble testet i 1997.

Her finner du de fullstendige testresultatene.

Relaterte artikler

  • Kollisjonstest: Flerbruksbiler
  • Kollisjonstest: Golf-klassen
  • Kollisjonstest: Småbiler
  • Volvo best i nakkeslengtest