Mitsubishi ASX: For aktiv fritid

ASX har verdenspremiere på bilutstillingen i Detroit. Foreløpig kun en konseptbil, men med visse modifikasjoner skal bilen settes i produksjon for det japanske markedet. Kanskje kommer den også til Europa.

Mitsubishi planlegger å modifisere bilen for å møte kravene på det japanske markedet, og ha bilen klar for salg i hjemlandet i midten av året. Dersom bilen blir modifisert for det europeiske markedet, vil bilen sannsynligvis også bli importert til Norge. En europeisk versjon bør da bli vist enten på bilutstillingen i Geneve i mars, eller i Frankfurt i september.

Flerbruksbil og sedan

ASX står for ”Active Sports Crossover”, og er en blanding mellom en flerbruksbil og en sedan. Den skal yte den samme rommeligheten du finner i kupeen på en flerbruksbil, samt kjøreegenskapene du får i en sportslig sedan. ASX har i tillegg permanent firehjulsdrift og høy bakkeklaring, for å sikre fremkommeligheten på mer ujevne veier.

2,4-liters GDI

Lave utslipp og drivstofforbruk er også satt høyt i utviklingen av denne konseptbilen. Under panseret har Mitsubishi plassert en 2,4-liters motor av typen GDI – Gasoline Direct Injection. I en GDI-motor blandes ikke luft og drivstoff som det gjøres i en ordinær motor, men luft og drivstoff injiseres separat inn i forbrenningskammeret. Dette skaper en kraftigere, renere og bedre forbrenning – slik at du får mer effekt og renere utslipp.

Intelligent girkasse

For å overføre kreftene til hjulene og bakken, er det koblet til en firetrinns INVECS automatkasse. INVECS står for ”Intelligent and Innovative Vehicles Electronic Control System”, og er enkelt forklart en intelligent girkasse som tilpasser giringen etter ditt kjøremønster.

Så gjenstår det bare å se om ASX dukker opp på andre bilutstillinger i løpet av året.

  • Se vår LIVE dekning fra bilutstillingen i Detroit her