Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Mitsubishi 3000 GT (1994)

Japanske superbiler er dyre, og sjeldne. Likevel finnes det noen oppnåelige alternativer. En av disse er Mitsubishi 3000 GT…

Forspranget ligger i teknikken, er slagordet til Audi, men det hadde passet like bra for Mitsubishi da superbilen 3000 GT kom i 1991. For makan til avanserte løsninger: firehjulstyring, firehjulstrekk, aktive spoilere foran og bak og sport/komfort-innstilling for understellet. Ved 120 km/t senker også karosseriet seg automatisk 30-40 millimeter.

LES OGSÅ:

3000 GT solgte mye i Statene, der den også ble produsert under navnet Dodge Stealth. I likhet med Nissan Skyline har også 3000 GT bakseter. Den er stor, og det gjør også at vekten tipper over røslige 1700 kilo. Bare én bil ble importert som ny via Mitsubishi Norge – og den tester vi her.

Foto: Autofil Vis mer

Resten er bruktimportert, og mange av dem kommer fra USA. Kjøremessig kan det meldes om en del støy fra drivverket, god komfort og svært lettkjørt. Motoren avgir en dempet lyd og gir inntrykk av å være kraftig. Den trenger ikke så mye turtall, og er nøytral på veien takket være firehjulstrekksystemet.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Du sitter godt, men høyt. Selv rimelig korte sjåfører subber nesten i taket med hodet. Ellers er det typisk japansk: Sort plast og lite spennende design. Men det er slitesterkt og funksjonelt.

Oppsummering
På papiret er det lett å sammenligne 3000 GT med en samtidig Skyline GT-R. Når prisene i tillegg bare ligger på rundt halvparten av sistnevnte, sier det seg selv at du får mye sportsbil for pengene her. Men vær klar over at det er mye som kan gå galt her. To turboer, avansert firehjulsdriftsystem, firehjulstyring, elektronisk styrte dempere og spoilere er dårlig nytt når bilen begynner å dra på årene.

Foto: Autofil Vis mer

Likevel er det største problemet med disse bilene mekanisk: Getrag-girkassen har stort sett vært et problem på samtlige årganger. Historier om låste hjul på motorveien, kasser som formerlig eksploderer og disputter mellom Mitsubishi og Getrag har skremt bort mange potensielle kjøpere. Be derfor om full sjekk av girkasse, helst med tilstandsrapport hvis du vurderer en VR-4.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Mitsubishi 3000 GT (1994)

Lettkjørt, god allrounder

Kjedelig design, mye tull