Misvisende MC-reklame fra Honda

"Kjøp ny Honda før 1. april og vi sponser avgiftsøkningen", skriver Honda-importør A/S Kellox i en helsides annonse. "I beste fall har Kellox misforstått. Hvis ikke bruker de bevisst feilinformasjon for å selge flere sykler", tenkte vi.

Hvis Kellox har misforstått omleggingen av de norske MC-avgiftene, kan de trøste seg med at de ikke er de eneste som har gått i baret. Enkelte medier har også gått på limpinnen, og publisert artikler der de råder sine lesere til å kjøpe MC før den 1. april.

Omfattende avgiftsomlegging

Bakgrunnen for forvirringen er den kommende omleggingen av engangsavgiften for både bil og MC. Omleggingen ble lansert den 28. november i fjor, og skal etter planen tre i kraft fra 1. april i år. Omleggingen innebærer to viktige endringer:

1. Avgift ved registrering

For det første trenger man ikke lenger å betale engangsavgiften når kjøretøyet tolles inn til Norge, slik det praktiseres i dag. I stedet skal engangsavgiften betales når kjøretøyet registreres.

2. Slutt med moms

For det andre skal det ikke lenger betales merverdiavgift (moms) på engangsavgiften. I stedet bakes momsen inn i engangsavgiftens tre bestanddeler; stykkavgiften, volumavgiften og effektavgiften.

Bedre utvalg i forretningene

Avgiftene på nye motorsykler forblir dermed uendret etter den 1. april. Omleggingen medfører derfor ingen negative konsekvenser for norske MC-kunder. Tvert i mot vil omleggingen gi en positiv bieffekt, i form av et bedre motorsykkel-utvalg hos forhandlerne. Dette fordi forhandlerne slipper å betale engangsavgiften ved inntolling til Norge. Dermed kan forhandlerne ta syklene inn i utstillingsvinduene i stedet for å la dem stå i tollagre, slik det gjøres i dag.

Misvisende informasjon

Kellox-annonsen forteller ikke noe om denne omleggingen. I stedet gir den inntrykk av at motorsykler blir dyrere i Norge den 1. april.

"Avgiftslandet Norge har klart det igjen! I 2001 blir engangsavgiften på MC øket to ganger. 1. januar legges det på 2,8 prosent og 1. april økes avgiften enda en gang.", skriver Kellox, og oppfordrer potensielle Honda-kunder til å være raske på labben.

Beklager

Vi tok kontakt med markedssjef i Kellox, Torbjørn Kaarud, og spurte hvorfor Kellox bruker feilaktige opplysninger i sin markedsføring.

- Vi beklager. Denne annonsen ble utarbeidet i fjor høst, da det lå inne et forslag om å øke engangsavgiftene på MC, sier Kaarud, som lover at denne annonsen ikke lenger vil bli brukt i markedsføringen.

Ting tar tid

Ifølge Kaarud var annonsen altså et arbeidsuhell, og ikke et bevisst forsøk på å kapre kunder ved hjelp av feilinformasjon. Vi får håpe at Kellox, som tross alt er en av Norges største MC-importører, følger bedre med i timen ved neste avgiftskorsvei. Kellox er i hvert fall den eneste MC-importøren vi har vært i kontakt med som ikke hadde fått med seg det nye forslaget. Det ble som nevnt vedtatt av Stortinget den 28. november i fjor, for ganske nøyaktig tre måneder siden.

Engangsavgiften - MC
 1. juli 20001. jan. 20011. apr. 2001
Stykkavgift6.681,00 kr6.868,00 kr8.516,00 kr
Volumavgift   
0-125 ccm---
126-900 ccm22,95 kr pr. ccm23,59 kr pr. ccm29,25 kr pr. ccm
901 ccm - osv.50,32 kr pr. ccm51,73 kr pr. ccm64,14 kr pr. ccm
Effektavgift   
0-11 kW---
12 kW - osv.297,33 kr pr. kW305,66 kr pr. kW379,01 kr pr. kW
 + mva+ mva 

Engangsavgiften

Tabellen under viser satsene for engangsavgiften. Den første kolonnen viser satsene som ble innført 1. juli 2000. Den andre kolonnen viser dagens satser, som ble innført den 1. januar i år. Økningen var på 2,8 prosent. Den tredje kolonnen viser satsene som er forslått innført den 1. april. Disse er 24 prosent høyere enn dagens satser, fordi engangsavgiften etter 1. april ikke lenger vil være momspliktig.

1 kW (kilowatt) = 1,36 hk