Møller Ryen reklamerer med "Norges største utvalg" i biler, men følger forhandleren opp kundene sine bra nok?
Møller Ryen reklamerer med "Norges største utvalg" i biler, men følger forhandleren opp kundene sine bra nok?Vis mer

Misnøye overrasker bilforhandler

I februar 1998 solgte Møller Ryen en VW Golf Highline som kunden senere har hatt mange problemer med. Da DinSide tok kontakt, var forhandleren ikke klar over at kunden fremdeles var misfornøyd med bilen -- ett år etter kjøpet. Noe overrasket oppfordrer bilforhandleren til dialog.

Etter at DinSide ble kontaktet av uheldige bilkjøper Christer Buschmann, tok vi kontakt med Serviceleder hos Møller Ryen, Gunnar Stokke, for å høre hans versjon av saken. Stokke har vært Buschmanns kontaktperson siden bilen ble utlevert i august, 1998.

Uvanlig

I følge Stokke er det ikke vanlig å ha så mange problemer med en ny bil som det Buschmann har hatt.

Kjøpte ny bil: En Golf til besvær

  1. Misnøye overrasker bilforhandler

- Når man kjøper ny bil skal man ikke forvente at ting er feil. Men noe kan jo skje med nye biler også, sier Stokke.

Overrasket

Stokke ble overrasket da DinSide kunne fortelle at Buschmann fremdeles var misfornøyd med bilen og bilkjøpet.

- Jeg er fullstendig klar over at han har hatt mange problemer med bilen, men jeg føler at vi har strukket oss så langt vi har kunnet.

Stokke sier at Møller Ryen alltid (etter at Stokke overtok som Buschmanns kontakt) har latt Buschmann bruke lånebil når hans egen har vært inne på verkstedet (bortsett fra to ganger, da forhandleren ikke hadde ekstra bil tilgjengelig, pluss da Golfen ble levert inn på kveldstid, i følge Buschmann). I tillegg har verkstedet tatt seg av Buschmanns bil på dagen når han har hatt problemer, og Møller Ryen har lovet Buschmann kompensasjon for bryderiet han har hatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kompensasjonen består av gratis service til en verdi av rundt 2.500 kroner, i august når Buschmann har hatt bilen i ett år. Grunnet misforståelser mellom kunde og forhandler, har det tidligere vært uklarheter angående denne kompensasjonen. Buschmann sier til DinSide at gratis ettårsservice er et positivt trekk -- samtidig som han synes det bare skulle mangle at han får en kompensasjon for alt bryderiet han har hatt.

Røff start

Stokke er enig i at det var mange problemer med bilen i begynnelsen, og at Buschmann var uheldig da han måtte avbryte ferien for å hente bilen og den ikke var klar. Stokke mener ”informasjonssvikt mellom kjøper og selger her på huset” er grunnen til at Buschmann kom for å hente bilen ved flere anledninger hvor bilen likevel ikke var ferdig til levering (da bilen var ny og etter utbedringer av feil).

- Jeg tror den dårlige starten gjorde at allting virket verre for Buschmann etter hvert, sier Stokke.

Stokke synes dialogen med Buschmann har vært grei -- han har følt at Buschmann har vært fornøyd. Tilbakemeldingen fra DinSide om at Buschmann ikke er fornøyd var derfor overraskende. Buschmanns ønske om å bytte inn bilen i en ny Golf vil ikke Stokke kommentere, og henviser videre oppover i Møller Ryen systemet.

- Målet mitt er å få Buschmann fornøyd, sier Stokke. Servicelederen påpeker også flere forhold som han mener viser at Møller Ryen har gjort sitt beste i denne saken:

- De seks hovedreprasjonene av Buschmanns bil (elektrisk feil, varmeelement i forsetet, vindusføring, vannlekkasje, dørlåser og frontrute) ble dekket på bilens garanti.
- Buschmann skal få kompensasjon for bryderiet han har hatt (ettårsservice, ca. kr. 2.500), men det har oppstått misforståelser slik at kunden trodde han fikk en mindre kompensasjon.
- Og, som nevnt, har Buschmann fått låne bil ved reparasjoner og verkstedet har ”sneket” bilen innimellom andre oppdrag for å gi ham rask service.

Bytte av verksted

Buschmann har vært oppgitt på grunn av alle feilene ved den nye bilen sin, spesielt fordi han har hatt lang vei å kjøre for å komme til verkstedet til Møller Ryen. Stokke forteller at Buschmann kunne ha byttet verksted for alt garantiarbeidet, så lenge verkstedet han byttet til var del av Møller-systemet eller var et godkjent Volkswagen-verksted.

Buschmann forteller at andre Volkswagen-verksteder har foretrukket at han har benyttet forhandleren som solgte ham bilen ved garantireparasjoner, men at han vurderer å benytte Møller Skøyens verksted i fremtiden.

Øket kundekontakt

Møller Ryen jobber kontinuerlig med å utbedre kommunikasjonen mellom verkstedet og dets kunder, sier Stokke. Systemet skal bedre gangen i reparasjoner.

Stokke sier kunder gjerne må ringe og sjekke om alt er i rute med avtaler og reparasjoner, før de kommer til verkstedet. Slik kan man lett rydde unna eventuelle problemer eller misforståelser, mener han.

Servicelederen oppfordrer også bileiere til å si ifra så fort som mulig hvis det er noe som ikke fungere som det skal. Jo raskere ting blir ordnet etter bilkjøpet, jo bedre, for da kan feil gjerne fikses mens bilen er under garanti.

Sjekk kontrakten!

Til slutt råder Stokke bilkjøpere til å sjekke kontrakten nøye før de skriver under ved kjøp, slik at de er sikre på at alt de ønsker av ekstrautstyr, montering og lignende er skrevet inn i kontrakten.