<strong>NYE TAKTER:</strong> Selv minste modell gir luksusen man forventer. Men når X1 kommer som ladbar hybrid første kvartal neste år, blir prisforskjellen liten. Foto: Rune M. Nesheim
NYE TAKTER: Selv minste modell gir luksusen man forventer. Men når X1 kommer som ladbar hybrid første kvartal neste år, blir prisforskjellen liten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Test: BMW 118i

Minste BMW leverer

Men ingen vil ha den.

Publisert

Tredje generasjon BMW 1-serie er på plass, fundamentalt annerledes enn tidligere. Dette er den første forhjulstrekkeren fra den bayerske bilprodusenten i nyere tid, med unntak X1 (Fåes bare med xDrive i Norge) og flerbrukerne 2-serie Grand- og Active Tourer.

Grunnen er billigere produksjon og bedre plassutnyttelse. BMW 1-serie har alltid vært trang. Den er blitt en halv centimeter kortere, men er blitt vesentlig romsligere inni.

Det er baksetepassasjerer og deres bagasje som merker det best. Akselavstanden er faktisk et par centimeter kortere også. Det har skjedd foran, for nå har 1-serien for første gang et overheng foran, som den egentlig ikke kler særlig godt.

De er riktignok ikke ukjente med konseptet. BMW har bygget forhjulstrukne Mini i nesten 20 år, og 1-serien deler mye av teknologien derfra.

Har de lykkes å beholde BMW-DNAet? Både ja og nei.

<strong>EKSTRA:</strong> Det er god plass under gulvet også. Foto: Rune M. Nesheim
EKSTRA: Det er god plass under gulvet også. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Behersket luksus

Svaret er ja når du setter deg inn. Man møtes av BMWs kjente luksus. Elementene er akkurat de samme som i de store modellene, men heldigvis er ikke pressebilen helt fylt til randen av utstyr.

Vi har 1-sone klima-anlegg, vi må blende opp og ned LED-Lysene selv, vi har ikke det 9,2 tommer svære Headup-displayet og de manuelt betjente stolene, som fortsatt har både tilt og stramming av sidevangene, mangler korsryggstøtte, men det er mye her som får deg til å føle deg i det gode selskap.

MYE SPENNENDE: Hør hvorfor 1-serien ikke blir noen toppselger i Norge: Film: Jamieson Pothecary Vis mer

For det første, sitter man fantastisk. BMW har 40 års tradisjon på romslige justeringsmuligheter på stolene. Sportsrattet med rattvarme også. Og så har man kostet på seg Connected-pakka med trådløs telefonlading og Apple Carplay, kartpakke med sanntidsoppdatering og Wifi hotspot og parkeringsassistent med ryggekamera.

<strong>VELKJENT:</strong> Layouten er den samme på alle modeller og materialvalgene gir den rette følelsen. Foto: Rune M. Nesheim
VELKJENT: Layouten er den samme på alle modeller og materialvalgene gir den rette følelsen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

På en av de to 10,25 tommer store skjermene i front får man tilgang til alle bekvemmeligheter med iDrive, der du skriver inn bokstaver og den slags, men man merker at man mangler enkelte valg i menyen i forhold til topputstyrte modeller, uten at det ødelegger helhetsfølelsen.

Den aktive kjørecomputeren, som til og med starter opp igjen automatisk etter null igjen, oppfører seg eksemplarisk, men mangler de beste systemene for å holde deg innenfor feltet. Alt dette kan kjøpes og var på plass i toppmodellen M135i som vi har kjørt tidligere.

Plassen må nevnes igjen. Knærne baki har fått 3,3 cm mer plass, 1,9 cm høyere over hodet, og 1,3 cm for albuene. Det betyr ikke at fire voksne karer sitter bra, bare bedre.

<strong>SPORTSSETER:</strong> De koster bare 5000 kr ekstra.
SPORTSSETER: De koster bare 5000 kr ekstra. Vis mer

De foran har fått 4,2 cm mer å boltre seg med, og bagasjerommet er blitt 20 liter større.

Best av alt i det daglige er det lave støynivået og følelsen av bra byggekvalitet. Det knirker ikke og det er stille. Motoren høres knapt, og den må være kald eller ha skikkelig turtall før man kan gjenkjenne 1,5-literen som en tresylindret motor.

Ikke sprek

Motoren ble vi kjent med da vi testet Mini med fem dører i 2014. Det er en 1,5 liters tresylindret turbobensinmotor på 140 hester. Den er koblet til en 7-trinns dobbeltclutchpakke, men kan også fås med 6-trinns manuell.

Det er ikke mye futt i motoren. Det blir man først og fremst minnet på under forbikjøringer. 220 Nm er ikke mye. Girkassa er passe pigg i vekslingene, men det avhenger litt av hvilket kjøreprogram du har valgt.

Med sportsinnstillingen er den direkte og rask, og den er fin å bruke manuelt med girspaken også. Her mangler nemlig padler bak rattet.

I automat-modus holder den seg gjerne over 2000 omdreininger for å være på hugget og bruke mest mulig av momentet.

<strong>TØRST:</strong> De tre sylindrene suger til seg overraskende mye bensin. Motor og girkasse er veldig bra samstemt og gir god komfort. Støydempingen er så god at den knapt høres. Foto: Rune M. Nesheim
TØRST: De tre sylindrene suger til seg overraskende mye bensin. Motor og girkasse er veldig bra samstemt og gir god komfort. Støydempingen er så god at den knapt høres. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I «eco pro», som både har et standardprogram og et individuelt program, legger turtallet seg så lavt som mulig. Det kler bilen godt. Man føler aldri at den jager og kassa gjør stort sett det vi ville gjort selv.

Det fører oss videre til drivstofføkonomi. BMW oppgir mellom 0,5 og 0,57 på mila på blandet kjøring. Under hele testperioden hadde vi et snittforbruk på høye 0,73 liter på mila, den bruker rundt 0,66 på motorveikjøring og du kan få den ned på 0,5-tallet dersom du står på, men i forhold til den dobbelt så store sekseren som sitter i den langt større 340i, synes vi det er rart ikke differansen på forbruk er større. Nå skal det tillegges at bilen er splitter ny og ikke kjørt inn ennå.

Stiv

Vår bil har M-sportpakke med blant annet halvsportslige 17-tommere med 225/45 profil, sportsundertell som senker 10 mm, sportstyring, sportratt, sportseter og sort innertak.

<strong>VELDIG BRA:</strong> Vår bil er ikke topputstyrt, men har adaptiv fartholder som aldri feilet, selv om det var ruskete i store deler av testperioden. Foto: Rune M. Nesheim
VELDIG BRA: Vår bil er ikke topputstyrt, men har adaptiv fartholder som aldri feilet, selv om det var ruskete i store deler av testperioden. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Understellet er fast. På fine veier er det helt topp, men beveger du deg ut på dårlige veier, vil du savne mer fjæringsvei. Særlig når motoren ikke har mer å by på.

Men det er spesielt én ting som har gjort 1-serie blant de dyreste bilene å forsikre. Bakhjulstrekket og dermed populariteten blant ungdommen. Når snøen laver ned, er ikke 1-serie din morsomste venn lenger. Glem moroa. Til og med håndbrekket er borte. Selv om du bestiller 120 med xDrive, får man kun begrenset moro.

Det er andre ting som irriterer denne målgruppen like mye: styringen. BMW har forsøkt å lage en sportslig følelse, men har endt opp med å isolere deg fra hva som skjer der fremme.

Det føles som om den elektriske styringen er satt opp for å holde kontroll på det lille momentet som kommer fra forhjulstrekken, ogdet resulterer i at man ikke får all verdens følelse med hva som skjer.

Utvekslingen er fin, men tyngden på motstanden og den direkte følelsen blir borte. Den er for eksempel mye bedre i 3-serien. BMW har gjort en innsats for å holde kontroll på drivhjulene.

De har blant annet hentet antispinn-elektronikk fra den elektriske i3 og koblet dette direkte til motorens hjerne, noe som gjør at systemet jobber tre ganger kjappere.

Systemet jobber med DSC-systemet og bremser innerhjul for å gjøre den mer svingglad. Systemet virker svært raskt på glatt føre, og det er så å si umulig å spinne med bilen med alt aktivert. Heldigvis kan du slå av systemet i to trinn. Enten bare antispinn, eller hele pakka.

Konklusjon

BMW har ganske enkelt laget en bil for de som hele tiden har kjøpt 1-serie som nye. I følge BMWs undersøkelser er det hovedsakelig kvinner.

<strong>BRED:</strong> Bakfra ser bilen bred og lav ut, takket være horisontale linjer, brede lykter og litt hofter over bakhjulene.
BRED: Bakfra ser bilen bred og lav ut, takket være horisontale linjer, brede lykter og litt hofter over bakhjulene. Vis mer

Mange vet kanskje ikke om den har forhjulstrekk eller bakhjulsdrift og har begrenset forhold til kjøreegenskapene som BMW har vært kompromissløse med.

Testresultat

BMW 118i

Luksuriøs og bedre plass, men fortsatt ikke romslig.

Kvalitetsfølelse, støynivå.

Alt er ekstrautstyr, lat motor, Høyt forbruk, ikke lenger entusiastbil.

For disse vil den nye 1-serien oppfylle kravene. Den kan lesses ned med utsyr og bli så luksuriøs du selv ønsker, med tre utstyrspakker som utgangspunkt.

Skal vi tro salgsstatistikken for 1-serie, vil vi ikke se mange av dem på norske veier. Siden 1. januar 2018 er det faktisk bare solgt 101 eksemplarer. Grunnen er at segmentet fylles med el og hybrid. 1-Serie har ingen av delene.

Til neste år kommer dessuten deres mestselgende SUV, X1, med hybrid drivlinje. Da blir trolig ikke prisforskjellen større enn at man velger den i stedet.

118i har en startpris på 326.000 kroner. Vår bil ender opp med en pris på 449.000, men kutter man M-Sportpakke og Connected-pakken, sparer man nesten 70.000 kroner.

De som søker gledene fra de to første generasjonene må se etter 2-serie Coupe eller høyere.

BMW 118i

Motor:R3 12v, turbo, Bensin
Slagvolum:1499 ccm
Effekt - o/min :140 hk / 4600 Nm
Dreiemoment - o/min:220/ 1480
0-100 km/t:8,5 sek
Toppfart:213 km/t
Forbruk WLTP:0m6-0,72 l/mil
CO2-utslipp WLTP:134-162 g/km
Tankvolum:42 liter
L/B/H:432/180/143 cm
Akselavstand:267 cm
Dekkdimensjon:225/45R17
Bagasjerom:380/1200 liter
Egenvekt:1320 kg
Pris fra kr.:326.000
Pris testbil kr.:449.000
Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer