<B>MER HARMONI: </B>Nye 2-serie cabriolet har strukket seg hele 7,7 cm i forhold til den gamle 1-serie cabrioleten. Det betyr mye for helheten.  Foto: UWE FISCHER / BMW
MER HARMONI: Nye 2-serie cabriolet har strukket seg hele 7,7 cm i forhold til den gamle 1-serie cabrioleten. Det betyr mye for helheten. Foto: UWE FISCHER / BMWVis mer

Minst, men best

BMW's minste cabriolet har endelig fått stil - og blitt veldig mye bedre!

I forhold til gamle 1-serie cabriolet er den nye blitt noe bredere, mens den har vokst seg vesentlig lengre. Den måler nå 443 cm, som er hele 7,2 cm lengre enn 1-serie. Bredden er økt med 2,6 cm og akselavstanden er 3 cm lengre.

I fjor prøvekjørte vi BMW 2-serie Coupé og 4-serie Cabriolet i Las Vegas. Nå er det førstnevnte som har vært under kniven for å fjerne taket.

LES TESTEN: Dette er også en 2-serie - som flerbruksbil og firehjulstrekk!

Også bagasjerommet har vokst, og det skal nå romme det alle cabrioleter måles etter: nemlig to golf-bag'er. Med soft-toppen nede er det plass til 280 liter. Om regnskura kommer, øker plassen til 335, som er 30 liter mer enn da den het 1-serie.

Soft-toppen, som finnes i tre farger - svart, antrasittgrå eller brun med sølveffekt - felles elektrisk opp og ned i løpet av 20 sekunder - i opptil 50 km/t.

MED LUE: Soft-top er ikke det mest praktiske. Men BMW mener det skal synes at du kjører cabriolet selv når taket er oppe. Foto: BMW
ET SKONUMMER FOR LITE: Bakseteplassen er ikke stor. Selv småtroll vil få problemer med å vri til beina. Foto: BMW:
BRUKBAR ÅPNING: Bakseteryggen kan felles ned. Foto: BMW
UTSYN: Interiøret kjenner vi igjen fra andre BMW'er. En stor og klar skjerm i midten viser all info selv i sterkt sollys. Foto: BMW
HOBBYROM: Gjennomlastingsluka gir plass til både ski og surfebrett. Foto: BMW
ENKELT: Knappen for å åpne/lukke taket er plassert godt synlig i midtkonsollen. Foto: BMW
UPS AND DOWNS: Taket kan åpnes og lukkes i mens du kjører i opptil 50 km/t. Foto: BMW


Lyst på brukt cabriolet? Sjekk disse til 100 000 kroner!

Her i Texas, USA, er det dårlig med dieselmodeller å oppdrive, så vi får bare legge vantene på 228i. Men det er en motor vi gjerne skulle sett gikk klar av det norske avgiftspøkelset. Den passer nemlig som hånd i hanske til denne bilen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den firesylindrete motoren med twin turbo yter 245 hester og 350 Nm. Den gjør 0-100 på 6 blank, topper på 250 km/t og bruker ikke mer enn 0,66 liter på mila.

Men som vi alle vet; effekt koster her på berget, selv om utslippet er 154 gram pr. km.

Sjarm og god skjerm

Det er full vinter i Texas idet vi legger ut på prærien. Temperaturmåleren viser bare 4 varme - en god norsk vår, altså. Men vi skal da kjøre cabriolet - og derfor skal taket ned.

Men et varmeanlegg på god blås, sidevinduene hevet og den vippbare vindskjermen bak oppe, sitter jeg godt i le. Og jeg smiler. For BMW har gjort en svært god jobb med skjermingen og ergonomien.

Setene er brilliante, armslaget er godt, styringen gir såpass direkte tilbakemeldinger at man skulle tro - og den flyter avgårde. 2-serie oppleves som snerten samtidig som den har fått cruiserferdigheter. Det er det få biler i denne klassen som gjør. Kanskje med unntak av den nærmeste konkurrenten Audi A3 cabriolet, som vi testet i fjor.

Bredt utvalg

2-Serie tilbys med følgende motoralternativer:
218i – 136 hk / 9,4 sek / 0,55 l/mil
218d - 150 hk / 8,8 sek / 0,42
220d - 190 hk / 7,5 sek / 0,44 l/mil
220i - 184 hk / 7,5 sek / 0,65 l/mil
225d - 218 hk / 6,4 sek / 0,45 l/mil
228i - 245 hk / 6,1 sek / 0,68 l/mil
M235i xDrive - 326 hk / 4,9 sek / 0,83 l/mil

- Vi regner med at at 218i blir bestselgeren, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør Christian Gottschalk hos BMW Norge.

Da får du henholdsvis 136 hk og 0-100 på 9,4 sekunder. Den kan også leveres med 8-trinns Steptronic automatkasse, mot et tillegg på 29.900 kroner

Det finnes en versting også

M235i xDrive cabriolet er en rakett med 3-liter rekkesekser og 326 hester. Chassiset er tunet for å klemme kreftene ned på i bakken, men det er mer: Den er standardutrustet med xDrive firehjulstrekk og 8-trinns Steptronic automat.

Det gir en 0-100-sprint som skulle være nok til å tørke luggen: 4,9 sekunder og en toppfart på 250 km/t. Men da begynner moroa å koste også: Rundt 850.000 kroner.

Våryr? Da bør du prøve denne BMW'en!

NYE TANKER:  2-Serie cabriolet er blitt et riktig så pent skue. Foto: ESPEN STENSRUD
NYE TANKER: 2-Serie cabriolet er blitt et riktig så pent skue. Foto: ESPEN STENSRUD Vis mer


Bare å plukke utstyr...

Den kan selvsagt kles i forskjellige pakker: Sport Line, som gir svarte detaljer og et noe mer aggressivt uttrykk eller Luxury Line med krommet grill og kromdetaljer.

Men som med alle andre BMW'er: Også denne fortjener en M Sportspakke - med sporty detaljer rund baut.

Likevel: Du kan gjerne sløyfe M sportsunderstell. Bilen er mer enn stiv nok med standard oppsett.

Dessuten: En slik cabriolet er mer en cruiser enn noe du skal herje rundt med i svingene. For den takler det, også. Spesielt nå som den er blitt 20 prosent stivere i karosseriet i forhold til den den gamle 1-serie-modellen.

Ankepunktet er at prisen også er 20,5 prosent stivere... For velger du den mer anvendelige coupé-modellen, som starter på 321.100 kroner, sparer du 17 prosent.

Det hele bunner i følgende spørsmål: Man må man gå litt i kjelleren for å få taket til å løfte seg!

Testresultat

BMW 2-serie cabriolet

Kompakt, solid og svært velkjørende. Mye mer stilig og komfortabel enn forrige generasjon (1-serie).

Bakseteplassen er for eskimoer, og 280 liters bagasjerom når taket er nede er ikke all verden. Softtop er ikke det mest praktiske her vi har snø og fire årstider.

Se alle våre tester


BMW 2-serie cabriolet
 218i228i
Pris fra kr.:387.100 kroner565.500 kroner
Motor:R4, twin turboR4, twin turbo
Slagvolum:1499 ccm1997 ccm
Effekt @ o/min:136 hk/4500245 hk/5000
Dreiemoment @ o/min:220 Nm/1250350 Nm/1250
0-100 km/t:9,4 sek (9,6 med steptronic)6,1 sek (6,0 med steptronic)
Toppfart:207 km/t (205 med steptronic)250 km/t
Forbruk:0,55 l/mil (0,53 med steptronic)0,68 l/mil (0,66 med steptronic)
CO2-utslipp:129 g/km (124 med steptronic)159 g/km (154 med steptronic)
Tankvolum:52 liter52 liter
LxBxH:443/177/141 cm443/177/141 cm
Akselavstand:269 cm269 cm
Vekt:1495 kilo1535 kilo
Max tilhengervekt:1300 kilo1200 kilo
Bagasjeromsvolum:335 liter (280 med taket nede)335 liter (280 med taket nede)


Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her