Minitest: Xsara Picasso -- stevnemøte med tusenkunstner

Utrolig nok var det ikke Citroën sin ide å kalle sin nye flerbruksbil for Picasso -- det var familiestiftelsen som tok kontakt med Citroën. Men hva dette markedsføringsknepet koster, får vi aldri vite

DinSide/Malaga -- Det er nemlig kontraktsfestet at denne summen skal hemmeligholdes, men Citroën-folket påsto under den europeiske introduksjonen av Xsara Picasso at det var "slett ikke dyrt". Og skal vi dømme etter de fete smilene, har det vært verdt hver eneste krone i forhold til markedsføringen. "Alle" vet nå at Citroën har en flerbruksbil som heter Picasso.

Og det var sikkert smart å knytte et genierklært navn til en bilmodell som skal være både fleksibel, smart og lekker. Det er faktisk kanskje det smarteste med hele bilen.

Mindre smart enn forventet

Ser man under skallet, er det nemlig ikke så mye nytt å melde om Picasso. Den er en helt normal fleksibil i mellomklassen, men den har ikke alle de smarte løsningene vi forventer av en slik bil. Renault Megane Scenic og Opel Zafira er begge biler med smartere og mer fleksible løsninger enn Picasso.

Jovisst -- her er stuerom over alt, foran finner du et digert hanskerom på 15 liter, flere smårom og skuffer under forsetene, i baksetet er det to rom i gulvet foran baksetene med 9 liter hver. Slår du ned bakseteryggen på midtsetet kan du spise lunsj i baksetet, ryggen på midtsetet har nemlig både flaskeholdere og spisebrett.

Også i ryggen på forsetene er det spisebrett á la flysete.

Bakseteryggene kan justeres individuelt, og du kan ta ut ett og ett sete (de veier 12 kilo hver), men du kan ikke justere benlengden, sitteputen kan nemlig ikke justeres i lengderetningen. Dessuten kan barna ha det moro i baksetet, det er nemlig to 12-voltsuttak der bak som gir strøm til Nintendoen eller CD/walkman, eller en PC.

Vinner på plass

Likevel må vi peke på at bilen har god plass. Bagasjerommet sluker minimum 550 liter bagasje under bagasjeromstrekket, fjerner du dette har du likevel 770 liter volum opp til taket. Med baksetene slått ned øker dette ytterligere, og tar du baksetene helt ut sluker bilen hele 2.128 liter bagasje -- nok til et flyttelass, med andre ord.

Dessuten er girspaken montert på dashbordet, og brekket står helt inntil forsetet -- dermed kan du frakte planker, ski eller andre lange gjenstander uten problem -- helt opp til 235 cm.

Og forresten -- i bagasjerommet finner du en flatpakket handlekurv som med enkle håndgrep kan slås ut til en handletralle med hjul. Den tåler 18 kilo matvarer, og kan sikres under kjøring. Smart løsning, men ikke nok til å genierklære bilen…

Gammel teknikk, ny motor

Teknisk sett er Xsara Picasso laget på en forlenget Xsara-plattform, den har hele 22 cm lengre akselavstand enn Xsara stasjonsvogn selv om den faktisk er 7 cm kortere, 5 cm bredere og 22 cm høyere.

Til Xsara Picasso lanserer Citroën/PSA en ny generasjon bensinmotorer, og oppgraderingen skjer først på 1,8-literen som har gått opp 5 hk fra 112 til 117 hk, dreiemomentet er også øket fra 154 til 160 Nm. Den nye motoren veier 5 kilo mindre, og har 7 prosent lavere forbruk enn den gamle motoren

Mye utstyr

Hva prisen blir i det norske marked er ikke fastsatt, men det er på det rene at bilen får mye utstyr, for eksempel kjørekomputer, et avansert system for styring av lys og annen elektronikk, lydanlegg med 6 høyttalere osv. -- i tillegg til 4 kollisjonsputer, ABS-bremser og elektronisk bremsekraftforsterker.

I dag kan du få en Xsara stasjonsvogn med 1,6-liters motor for om lag 200.000, vi tipper at prislappen for Xsara Picasso 1.6 starter på om lag 240.000 kroner. Fra den norske importøren får vi også opplyst av prisen blir "på nivå med konkurrentene", og at bilen med 1,8-literen sannsynligvis blir "for dyr" -- hvilket ikke betyr annet enn at den kommer over 250.000 kroner -- vi tipper rundt 260.000 for 1,8-literen og 270.000 for HDI-motoren.

Men Xsara Picasso kommer ikke på markedet før tidligst høsten år 2000, kanskje så sent som i november, og da er det ikke usannsynlig at bilen kommer mer andre motorer enn den har i dag, får vi vite. En oppgradert 1,6-liter trenger Citroën, og allerede nå har PSA-gruppen en 2,0-liters HDI med 110 hk som helt sikkert blir å finne i bilen.

Den som venter får se, men ikke vent på et geni.