Minitest: White Shark 215 Club -- fryktinngytende og morsom haisommer

Franske White Shark lager elegante båter, og med Evinrude Ficht 150 x 2 på akterspeilet steg forventningene om en båtopplevelse utenom det vanlige. Våre forventninger ble innfridd, men båtpakken er trolig for dyr og bruksområdene for få til at dette skal ble en bestselger.

Tjøme en sensommerdag. Solen sprer sitt vennlige lys over luksushytter og kabincruisere. På båttur i rekreasjonsdammen til Den norske kapital føler man seg litt malplassert i eksempelvis en jolle med 9.9 hk.

Motor to for full maskin…

Derfor lovpriste jeg importøren av White Shark. I empati for en fattig båtjournalist hadde de utstyrt de knappe 23 fotene med ikke mindre enn 300 hk, gjemt under motorlokket til to Ficht 150 hk fra Evinrude.

De to motorene hadde separat gass og instrumentering. Og også hver sin tenningsnøkkel. Jeg nøyde meg først med å vri om tenningen til babord motor. Totakteren startet lydig og lydsvakt i hekken. Litt gass. Ikke imponerende akselerasjon, men likevel registrerte jeg snart at GPS`en insisterte på at marsjfarten lå på over 30 knop. Vel, på tide å hente frem nye krefter. Styrbord motor tennes. Opp med turtallet. 56 knop. Med skroget i lange duvende svev i det rolige vannet.

Fiskebåten som ble landstedsbåt

White Shark 215 er bygd på et skrog fra amerikanske Cris Craft. Utviklerne hadde opprinnelig sportsfiske i tankene da de utviklet skrog, så vel som innredningen. I modernismens navn har franskmennene imidlertid gjort små justeringer av interiøret etter at de kjøpte Cris Craft skroget. Båten er derfor kosmetisk tilpasset europeiske landsteder fremfor amerikanske fiskehavner.

Likevel bærer dagens White Shark 215 preg av sin fortid: Innredningen er nærmest så enkel den kan bli i en båt på denne størrelsen. Du finner også to innstøpte fiskestangholdere som standardutstyr.

Elegant minimalsime

I korte trekk er White Shark 215 innredet slik: Forut er det en gigantisk solseng, som skjuler godt med stuveplass. Foran konsollen er White Shark utstyrt med en isboks (les primitivt kjøleskap). Bak vindskjermen finner du to stoler, samt en sofa med ryggstøtte helt akter. Både konsollen og aktersofaen skjuler mer stuveplass, som et supplement til de to store rommene du finner forut.

Den enkle innredningen frigjør areal, og gjør båten romslig å bevege seg i. Kanskje er det mer funksjonelt enn pent, men det litt spartanske interiøret har sin diskré sjarm og eleganse. Dessuten er innredningen både enkel å holde ren og å vedlikeholde.

Grundig motorisert hvithai

Skal White Shark leve opp til navnet sitt, må den motoriseres grundig. Og 2 x 150 hk levert av Evinrudes Ficht teknologi må sies å oppfylle dette kriteriet. Farten med to personer bar raskt opp i 52,7 knop, noe som strengt tatt er på grensen av hva som føles behagelig i et skrog som så vidt måler over 20 fot.

Man ikke kjøre White Shark 215 med dobbeltmontering, men sine fordeler har det: Akselerasjonen blir bedre. Stabiliteten forbedres under krappe manøvrer, samtidig som støynivået synker noe. Likevel: Båt med dobbeltmonterte motorer er ikke for nybegynnere. I hvert fall ikke når effekten er så høy og motorene kontrolleres separat. Man må hele tiden passe på at turtallet og trimmen på de to fremdriftsskapende konstruksjonene er tilpasset hverandre. Etter hvert går det selvfølgelig vane i å mestre dette, og med litt øvelse begynner moroa.

Ficht bedre enn sitt rykte?

Noen få ord om motorene: Det har nærmest gått sport i å henge ut Evinrudes nye totaktsteknologi, Ficht. Kanskje også med rette! I flere år hadde produsenten problemer med sin nye stolthet -- tennpluggene sotet rett og slett ned. Nå skal imidlertid problemene være løst, og Ficht-teknologien fremstår som et godt alternativ til firetaktsmotorer. Både utslipp og forbruk blir merkbart redusert. Dessuten beholder Evinrudes totaktsteknologi de tradisjonelle fordelene ved en totaktsmotor; den er lettere og ikke minst mer akselerasjonsvillig.

Vi fikk ikke testet Ficht-motorene grundig nok på White Shark 215 til å servere deg noen sterke meninger om emnet. Likevel imponerte teknologien med lavt drivstofforbruk, og ikke minst store muskler under akselerasjon. Kanskje er Ficht-teknologien endelig blitt voksen?

Båt som både koster og smaker

Som den observante leser allerede har observert: White Shark 215 med 2 x 150 hk byr på en båtopplevelse litt utenom det vanlige. Båten henter rett og slett frem igjen den barnslige gleden over å være i på sjøen som du kanskje husker fra ungdomsårene, da 9,9 hester var mye og 20 hk var vannvittig. I forelskelsens rus klarte jeg likevel å rable ned noen negative oppdagelser på blokken. Vindskjermen er for liten til å beskytte både skipper og passasjer. Jeg savnet også ståstoler bak vindskjermen. Mange vil også irritere seg en tanke over at håndrekkene ikke har åpning i baugen, noe som gjør ombordstiging forut til en akrobatisk øvelse.

Prisen på 503.000 kroner for en båt med skjærgårdsjeepens bruksmuligheter er heller ikke salgsargument nummer én. Derfor foreslå vi at du nøyer deg med 2 x 115 hk, hvilket gir en prisreduksjon på over 50.000 kroner. Trolig vil også sjøegenskapene bli bedre da båten med denne motorkonfigurasjonen tynger hekken med færre kilo. Til slutt: Dobbeltmonterte motorer er fint å briske seg med på sjøen, men samtidig vannskeligere å håndtere. Er du lite båtvant men kunne tenke deg en White Shark 215 er en enkel motor et lykkeligere valg.