MINITEST: Toyota Previa - Spennende MPV?

Toyota Previa ble først lansert i Norge i 1991. Etter ni slitsomme år med dårlig salg satser de på nytt - og kanskje vil de lykkes denne gangen.


Toyota prøver seg igjen på det norske markedet med flerbruksbilen Previa - etter fiaskoen med den forrige utgaven. Denne gangen kan det imidlertid se ut som om Toyota har muligheter til å lykkes. For designet har blitt mer spiselig, og den har alle de praktiske løsningene som en ekte MPV skal ha.

God plass innvendig

Ikke bare kan den leveres med en rekke seteløsninger - du kan velge mellom alt fra fem til åtte seter, selv om importøren har valgt å satse på åtteseteren i Norge. Begge seteradene kan skyves frem og tilbake i lengderetningen - den bakerste hele 82,5 centimeter. I tillegg har man muligheten til å dele den andre seteraden i forholdet 60/40.

De fleste MPVer har imidlertid problemer med bagasjeplassen når alle setene er i bruk, og Previa er slett ikke noe unntak fra regelen. Men skyver du det bakerste setet frem blir plassen til bagasje imidlertid god - samtidig som de to brede skyvedørene på hver side av bilen gir enkel adkomst til lasterommet og til den tredje seteraden.

Dårlig førerplass

Toyota har imidlertid bommet litt på førerplassen. Spaken for automatgiret kommer i kontakt med låret mitt under kjøring slik at det blir umulig å låse automatkassen i lavere gir. Rattet har dessuten dårlige justeringsmuligheter - noe som gjør det vanskelig å finne en ideell kjørestilling i Previa.

Ny VVT-I motor

Under panseret i Previa finner man en helt ny motor på 2,4 liter som yter 156 hestekrefter. Maksimalt dreiemoment er 225 Nm ved 4.000 omdreininger i minuttet. Motoren, har som de fleste nye motorer fra Toyota, VVT-i - eller variable ventiltider. Fordelen med dette systemet er i første rekke at motoren bruker mindre bensin, samtidig som at dreiemomentet blir bedre på lave turtall. På vår lille testrunde målte vi et forbruk på 1,2 liter, noe som slett ikke er galt med tanke på at Previa er en stor og tung bil.

Vår bil var dessuten utstyrt med automatgir, en kombinasjon som var svært vellykket. Ikke bare sett ut fra et komfortsynspunkt, men også med tanke på at motoren trekker godt også fra lave turtall - samtidig som den friskner til på høye.

Kjøreegenskapene i Previa ligger langt over det vi er vant til fra andre MPV-er. På motorveien er bilen rolig og forutsigbar, samtidig som den takler svinger uten problemer. Faktisk tok vi oss selv i å kose oss på små og svingete veier.

Litt dyr

Previa leveres med tre års garanti og prisen starter på 449.000 kroner. I Norge vil det stort sett bli tatt inn modeller med automatgir og denne vil koste 462.000 kroner.

Mange vil nok likevel vente til august når Previa kommer som varebil. Prisen vil etter alt å dømme havne i området rundt 260.000 kroner. Til neste år vil det dessuten dukke opp en Common Rail motor som heter D4-D i Previa. Dette er samme motor som sitter i Avensis, men vil antagelig få mer effekt i Previa.