MINITEST: Rimelig rommelig komfort

Jeg glir inn bak rattet på nye Elantra. Den umiskjennelige og traumatiske lukten av ny bil kiler meg i nesen og i magen, og jeg er igjen fem år og spysjuk i baksetet på min fars nybil.

MINITEST: Rimelig rommelig komfort


Jeg hadde håpet at kapittelet om den inntrengende lukten av nybil var lukket og glemt – både fra min side og fra bilprodusentenes side, men den gang ei. Men heldigvis blir ikke magen fullt så opprørt av denne intense lukten lenger, som den engang ble.

Rommelig baksete

Bortsett fra lukten, er det ikke så aller verst å være baksetepassasjer i nye Elantra. Plassen der bak er faktisk svært bra: Setet er bredt og sluker gjerne tre voksne bakender – og beinplassen er også god, selv om det nok er litt trangt for de med store sko å ha føttene under setet foran. Seteryggen på forsetene er støpt i hardplast mot baksetet, og denne plasten kan bli vond mot knærne til langbeinte som eventuelt støter borti seteryggen foran – men da skal enten du eller vedkommende i forsetet være svært storrommet.

Dårlig sidestøtte

Vi har nevnt at bredden på sitteputen er bra – og også lengden på den er godt voksen. Sidestøtten til lår og rygg er imidlertid noe mangelfull, for ikke å si fraværende: Du har noe støtte til rygg og lår mot dørene, men nærmest ingen støtte inn mot midten. Og den som må sitte på midtplassen, sitter på en opphøyning uten støtte noen steder. Takhøyden er i knappeste laget for de høyreiste.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Lite oppbevaringsmuligheter bak

Når midtplassen ikke er i bruk, kan midtpartiet felles ned til et midtarmlene med oppbevaringsrom. Bortsett fra nettinglommen festet til seteryggen foran, er dette eneste oppbevaringsmulighet i baksetet.

MINITEST: Rimelig rommelig komfort

Bagasjerom

Bagasjerommet i Elantra – enten det gjelder sedanen eller kombimodellen – rommer 415 liter. Vi undrer oss imidlertid noe over at Hyundai fremdeles fastholder ved sine innvendige lukehengsler, som både stjeler plass og er en fare for ømtålig last.

God støtte i forsetet

Beveger vi oss fremover til førerplassen, er det også godt med plass. Setet er kanskje litt for romslig for noen: På grunn av den litt brede seteryggen fikk undertegnede kun glede av den ene sidestøtten i gangen. Det er god sidestøtte på sitteputen, og selve puten kan justeres opp og ned både i forkant og i bakkant. Førersetet har også en regulerbar korsryggstøtte, men denne har kun to innstillinger: på og av. Den kunne med fordel ha ytet mer støtte.

Kortholder – men hva skal du med det?

Det er enkelt å orientere seg på midtkonsollen, og alt av knapper der sitter innenfor rekkevidde. Du har til og med en kjekk kortholder på midtkonsollen, men vi er litt usikre hvilken nytte du har av å legge kortene dine der i stedet for å ha de i lommeboka. – du må jo uansett ta kortene med deg når du forlater bilen.

Ellers er det godt med oppbevaringsrom, men vi irriterte oss litt over at vi stadig kom til å slå på varmesetene når vi la ting i eller tok ting ut av oppbevaringsrommet i midtkonsollen: Knappene for varmesetet sitter svært ubeleilig til.

Betjeningshendlene langt unna

Vi nevnte at alt av knapper på midtkonsollen sitter innenfor rekkevidde, verre er det med hendlene som sitter bak rattet. De sitter litt langt unna, slik at vi måtte skifte rattgrep for å kunne betjene dem – og undertegnede er ikke spesielt kortfingret.

Godt med krefter

Vår testbil var utstyrt med den største motoren, en 2,0-liter med 141 hestekrefter. Denne tilbød absolutt tilstrekkelig med krefter, men du må helt opp i 4.500 omdreininger i minuttet. Motoren var koblet til en 5-trinns manuell girkasse, som bortsett fra den klistrete girkula var fin og lettsjaltet.

Styrefølelsen og tilbakemeldingene er gode.

Konkurrenter

Hyundai ser for seg Nissan Primera, Toyota Avensis og Opel Vectra som konkurrenter. Disse er alle dyrere konkurrenter dersom du måler krefter. Men det finnes også andre, likeså rimelige alternativer.

Ta for eksempel en Mazda 626 – den er større enn Elantra og har tilnærmet samme utstyrsnivå. Med en 2,0-liters motor med 115 hk blir den 0,8 sekunder tregere enn Elantra 2,0-liter. Mazda 626 2.0 Exclusive koster 256.900 kroner.

Er det plass du er ute etter, får du dette også i Daewoo Leganza. Denne er en god del lengre enn Elantra, og med en 2,0-liters motor også noe tregere: 0-100 km/t tar 10,2 sekunder – 1,1 sekunder mer enn Elantra bruker. Leganza er også gunstig utstyrt. En 2.0 SX Business koster 249.900 kroner.