MINITEST: Ny, større, heftigere, billigere Tahoe

I dag skal vi slå et slag for lastebilen på den ellers så personbilorienterte DinSide. Det er nemlig reglene for lastebilavgifter som gjør at nye Tahoe fremstår som et rimlig alternativ, til tross for at den på alle måter har lagt på seg.

Hør bare: Bilen er utstyrt med en 5,3-liters bensin-V8 som utvikler mer krefter enn den utgåtte og i Norge nær usolgte 5,7-literen. Tahoe har blitt 26 cm lengre, 11 cm bredere, men 6 cm lavere enn forrige modell, og veier rundt 30 kilo mer. Og det er på mange måter en ny modell.

Forventningene er at prisen på bilen går opp. Men neida, den går den andre veien -- nedover. Årsaken er at nye Tahoe har fått større tillatt totalvekt som følge av sterkt oppgraderte bremser, dermed kan bilen registreres som lastebil inntil 7.500 kilo. (Med henger er tillatt vogntogvekt på Tahoe formidable 6.350 kilo). Og lastebiler har lavere avgiftssatser enn varebiler…

Fra 371.000

Kundene vil ikke merke noen forskjell, Tahoe kommer fortsatt som en 2-seter i dette markedet. Skjønt Opel Norge har også fått typegodkjent en variant til samme pris med en 3-seters benk foran.

Prislappen starter på 371.000 kroner (inkludert moms), for 385.000 får du skinninteriør pluss litt annet smågodt med på kjøpet, og legger du 404.000 kroner på bordet får du soltak samt det aktive hjulopphenget Autoride med på kjøpet. Dermed fremstår Tahoe som et meget sterkt kort i markedet for varebiler, med mer effekt og mer plass enn de fleste konkurrenter (se lenken Priser, data & konkurrentanalyse vare).

Som personbil er situasjonen en litt annen -- da er prislappen 1.040.000 i grunnversjon, og da skal Tahoe ta opp kampen mot Toyota Landcruiser 100 V8, som bare koster et par tusenlapper til. Glem det, med mindre du er så innbitt tilhenger av amerikanske biler at du nekter å innse at en Toyota LC100 er så amerikansk som noe, men bygget med bedre kvalitet og finish enn de fleste av sine konkurrenter. (se lenken Priser, data & konkurrentanalyse personbil).

Mer nytt

Teknisk sett har det skjedd en god del forandringer med Tahoe -- utover det at bilen er lengre og bredere. Karosseriet har blitt merkbart stivere fra forrige versjon (og det trengtes), og vårt førsteinntrykk er at retnigsstabiliteten på Tahoe er adskillige hakk bedre enn forrige versjon.

Drivlinjen har også fått noen nye finesser, blant annet i form av en "automatisk 4WD" som normalt er innsjaltet. Med dette valget er bilen nesten 100 prosent bakhjulsdrevet, men en silikonkobling sørger for å fordele krefter til forakselen dersom det slipper bak. Men det er også mulig å koble vekk denne kløtsjen, slik at bilen blir rent bakhjulsdrevet -- eller sperre bilen i firehjulsdrift med høy eller lav utveksling når du skal kjøre i terrenget. Bryterne kan betjenes i fart, enkelt og greit.

I tillegg kan man bestille "Autoride" som tilleggsutstyr, dette er en elektronisk styring av hjuloppheng (støtdemper, fjærer, stabilisatorstag) som sørger for konstant bakkaklaring og fjæringskarakteristikk avpasset fart, stigning og terreng.Vår testbil var utstyrt med Autoride, og vårt inntrykk er at dette gjør bilen adskillige hakk mindre krengingsvillig (heldigvis) og flere hakk mer komfortabel (heldigvis, selvfølgelig) enn forrige Tahoe.

Vår konklusjon:

Vesentlig bedre enn forrige modell, selv om det ved første øyekast ser ut til bare å være mindre endringer. Og for 371.000 kroner får du mye bil for pengene. Men glem personbilen til over 1 million.