MINITEST: Ny C-klasse - Større, bedre, bedre…

Å foreta en oppramsing over alle endringene på nye C-klasse mot foregående modell er nokså meningsløs. Listen er nemlig lang -- svært lang.

I korte trekk nøyer vi oss med følgende: Ny C-klasse er om lag 1 cm høyere, bredere og lengre enn forrige, utvendig er den største endringen akselavstanden som er øket med 2,5 cm. I tillegg til designet, selvfølgelig. Og det er helt åpenbart at Mercedes sikter mot et langt yngre publikum med nye C-klasse enn hva de har gjort tidligere.

3 bokstaver og nyheter i fleng

Nye C-klasse leveres med 7 ulike motorer (Bensin: C180, C200 Kompressor, C240 og C320, diesel: C 200 CDI, C220 CDI og C270 CDI) i tre ulike utstyrsnivå: Classic, Avantgarde og Elegance der Classic er basisnivået.

Felles for de alle er standardutstyr som virkelig kan få tungen til å slå krøll på seg: ABS (Blokkeringsfrie bremser), ESP (Elektronisk antispinn og stabilitetsprogram, BrakeAssist (Ekstra bremsehjelp ved panikkbremsing), 6-trinns manuell girkasse, 4 kollisjonsputer (2 foran, 2 sideputer i full kupelengde), multifunksjonsratt for styring av stereoanlegg og/eller telefon/navigasjon, Headlamp Assist (når det blir mørkt ute slår hovedlyset seg på automatisk), ISOFIX barnesikring...osv

Alle bilene har dette som standard, men mer er selvfølgelig å få kjøpt.

Av oppgraderinger på bilen bør spesielt nevnes nytt fremhjulsoppheng, modifisert bakhjulsoppheng, oppgradering på alle motorer

Merkes det?

Svaret er kort og enkelt. Jovisst merkes det. For det første har C-klasse blitt langt tøffere (eller mer elegant avhengig av utstyrsvalg) enn sin forgjenger utvendig, Innvendig er også endringene store og svært så merkbare. Speedometer a la S-klasse, midtkonsoll med stort og tydelig tekstvindu for styring av stereoanlegg og lignende, og et interiør som generelt ser langt tyngre og mer påkostet ut enn før. Samt den svært uvante 6-trinns girspaken -- som også er standard.

Om det merkes like godt på veien skal vi ikke ha sagt noe alt for sikkert om før vi får testet bilen på norske veier, gjerne mot sine argeste konkurrenter. Men førsteinntrykket var ganske enkelt svært godt. Med våt vegbane prøvde vi oss på de underligste manøvre så som å gå brått av gassen i en sving, bilen kvitterte med….ingenting. En knapt merkbar kursendring.

I og med lengre akselavstand og litt bedre pakking av ulike komponenter, har den nye C-klassen bedre innvendig plass enn sin forgjenger. Blant annet er bagasjevolumet øket fra 430 til 455 liter, svært respektabelt for sin klasse. Setene er det eneste jeg ikke ble helt fortrolig med i løpet av testturen. Når setet sto i nederste posisjon hadde jeg faktisk ønsket å komme enda lengre ned med baken for å få mer vinkel i bena.

Den krasse kritikken

Har vi så ingenting negativt å si om C-klassen? Har DinSide latt seg kjøpe og betale av Mercedes? Så langt ifra. I første rekke er denne artikkelen basert på våre umiddelbare førsteinntrykk av bilen, kjørt under forhold og i hastigheter som ikke er sammenlignbart med hjemlige forhold. Vi kommer tilbake med en komplett prøvekjøring av C200 Kompressor, C220 CDI eller C240 i løpet av svært kort tid. Volummodellen C180 kommer dessverre ikke til Norge før i September.

Men kritikken, da? For det første er det synd at den minste motoren er en toliter, og at prislappen på rimeligste modell derfor bikker godt over 300.000, nærmere bestemt 339.000 kroner. Sammenlignet med "gamle" C200 er likevel dette en prislapp det står respekt av.

For det andre er det også synd at den motoren som kan bli den mest populære, nemlig C200 Kompressor er en utpreget sportslig bil, men den skal konkurrere mot en BMW som tross alt har en av verdens beste rekkeseksere under panseret. Synd er det også at Mercedes fortsatt sauser inn trepanelene med så mye lakk at de mørkeste tresortene fortsatt ser ut som plastpaneler.

Med de norske avgiftene er det også et par motorer som neppe blir særlig aktuelle. C240 er en 2,6-liter med omlag samme ytelser som C200 Kompressor. Men prislappen er 90.000 kroner høyere. Det samme er forsåvidt tilfelle med C200 CDI som burde være det rimelige dieselalternativet. Legger du på rett over 30.000 kroner får du vesentlig bedre ytelser med C220 CDI.

Vår konklusjon:

C-klasse har fått en så omfattende oppgradering at både BMW, Audi, Lexus og et par andre virkelig skal få merke en ny giv fra Stuttgart. Den omfattende oppgraderingen har nemlig i svært liten grad gått ut over prislappen!