MINITEST: Audi A2 - lettvekter i myggklassen

St Tropez (DinSide Bil) Det er ikke størrelsen det kommer an på. Teknikken spiller minst like stor rolle. Og er den avansert nok, kan man sikkert ta seg betalt for det også. Vi har vært i Frankrike og kjørt Audi A2, og har gjort oss opp et førsteinntrykk av denne spennende bilen.

MINITEST: Audi A2 - lettvekter i myggklassen

Med beskjedne ytre mål og fleksible løsninger innvendig, skal Audi kapre kunder i et segment det er mange år siden de prøvde seg på sist. Skjønt mange kunder blir det ikke, Audi innrømmer åpent at dette i første rekke er et nisjeprodukt for de teknikk- og designmotiverte kjøperne.

Og bilen er for så vidt viktig -- den er definitivt et svært godt eksempel på hvordan vekten på nyere biler godt kan reduseres etter at pila i årevis bare har pekt oppover og oppover. Og det har skjedd uten at Audi har inngått kompromisser med tanke på sikkerhet, skal vi tro alle diplomingeniørene rett.

Men uansett hvor viktig bilen er, er det også klart at dette er en nisjebil, en bil for de få. Den er et konsept satt i produksjon med massiv finansiell støtte fra Kuka, en av de aller største leverandørene av roboter og samlebåndsteknologi som ønsker å spesialisere seg på konstruksjoner av aluminium. Hadde ikke de kunnet lokke med støtte, hadde kanskje ikke A2 sett enden av samlebåndet.

Uten konkurrenter???

Audis styreleder gjorde alt han kunne for å få journalistene fra å sammenligne Audi A2 fra en liten bil fra Stuttgart (den med stjerne på panseret, ja), men den norske importøren stikker fingeren i jorda og sier at Mercedes A-klasse er en "strategisk konkurrent". Men at teknikken er så mye mer avansert i Audi A2 at kundene nok må betale noe mer for A2 enn en tilsvarende A-klasse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

At A2 teknisk sett er avansert herker det liten tvil om, vi skal nå i første rekke se på hva slags glede en vanlig forbruker får -- eller ikke får -- av de tekniske løsningene Audi har puttet under panseret.

Laser og elektronikk

Skjønt panser og panser. En av de mest praktiske detaljene med A2 er at den ikke har panser i ordets vanlige forstand. De fire Audi-ringene i fronten er festet på en kunststoffplate som vippes ut med en bryter under rattet. Vips! Her kan du fylle på spylevæske og motorolje -- og peile oljestand uten å måtte lete etter en peilepinne som kanskje ligger under luftfilteret inn mot torpedoveggen et sted. Skal du ha av panseret, må du løsne to fjærbelastede skruer og løfte hele panseret av (se bilde).

Slikt sparer vekt -- og vi har lenge etterlyst biler det er mulig å etterfylle spylevæske i uten å måtte lete under panseret.

Bilens ramme er en videreutvikling av den såkalte "Space Frame"-teknikken som ble introdusert i Audi A8 i 1994. Rammen er laget av aluminium, og er sveiset sammen blant annet ved hjelp av 30 meter lasersveisesømmer. Det er for så vidt ikke laseren som forårsaker bilens praktiske detaljer, ei heller at man har brukt aluminium heller en stål.

Liten nisje

A2 er bare 380 cm lang, men har innvendig plass og fleksible løsninger som plasserer den blant større konkurrenter. Men likevel. Prislappen blir om lag 210.000 kroner for A2 1.4, med dieselmotor blir bilen rundt 8 prosent høyere. Da er den dyrere enn en tilsvarende Golf, og litt dyrere enn en Mercedes A-klasse med omtrent samme utstyrsnivå (Audi går ikke i Elg-fellen, og utstyrer A2 med ESP - elektronisk stabilitetsprogram fra Dag 1.)

Men den norske importøren får ikke mer enn 300 biler i år, og har dermed anledning til å prise bilen i forhold til teknikk, ikke størrelse.