Minitest: Alfa 156 -- Selektiv, sportslig, Selespeed!

Skjønt test og test…Alfa 156 Selespeed ble introdusert på det norske marked i dag, DinSide var tilstede – og fikk sjansen til å kjøre noen kilometer med bilen. Og selv om vi ikke helt greide å venne oss til det nye gear-systemet, var den lille turen mer enn lang nok til at vi gleder oss til å teste bilen skikkelig!

Bilen vi kjørte hadde en "sportspakke" til 22.000 kroner, som blant annet inkluderer en egen type felger, senking av bilen (3 cm) og skinninteriør.
Bilen vi kjørte hadde en "sportspakke" til 22.000 kroner, som blant annet inkluderer en egen type felger, senking av bilen (3 cm) og skinninteriør. Vis mer
Også interiøret er typisk sportslig i Alfa 156 Selespeed.
Også interiøret er typisk sportslig i Alfa 156 Selespeed. Vis mer

Og det kommer vi forhåpentligvis til å gjøre i løpet av ganske kort tid. Men hva er det da som gjør at vi for første gang på lang tid faller hodestups for en teknisk løsning – som ikke en gang kan kalles helt ny?

Magneti Marellig – et Fiat-eid elektronikkselskap som spesialiserer seg på bilelektronikk har utviklet systemet, som kort fortalt er en manuell gearkasse med elektronisk og hydraulisk styring. Systemet ble i første rekke tatt i bruk av Ferrari i forbindelse med Formel 1-konkurranser, men ble etter hvert tatt i bruk i gatebiler – om man kan bruke den betegnelsen om en Ferrari 355.

Slik fungerer Selespeed

Nå har imidlertid en litt frisert utgave av systemet kommet i Alfa Romeo 156. For å betjene systemet har du hele tre alternativer: Bruk knappene på rattet, bruk gearspaken eller trykk på ”City”-knappen for full automatikk.

Gearkassen er den samme 5-trinnskassen som i en vanlig Alfa 156, men styres av en elektronisk styringsenhet som sender sine kommandoer til en aktuator (en elektro/hydraulisk enhet – det er denne som erstatter venstrefoten din). Styringsenheten får sine inputs fra gass- og bremsepedalen, motorstyringsenheten (gasspådrag, turtall, bilens hastighet), samt fra gearknapper eller gearspak.

Aktuatoren jobber med et arbeidstrykk på 40 bar, og den jobber lynraskt. På en manuell gearkasse bruker normalbilisten omtrent 1,5 sekund på å bytte gir, mens Selespeed bare bruker 0,4 sekunder på operasjonen. Og operasjonen er den samme – aktuatoren kobler vekk clutchen (en helt vanlig tørrplateclutch), bytter gearutveksling og kobler inn clutchen igjen. Og gearer du ned, rekker den å gi litt mellomgass også… Dette gjøres for å sikre korrekt synkronisering – i tillegg til at det selvfølgelig høres ut som om du kjører en skikkelig racerbil!

Med tre mulige måter å skifte gir på, høres systemet muligens vanskelig ut å betjene, men tro meg: det er det ikke. Vi trengte nok mer enn en mil eller to for å lære oss systemet så godt å kjenne at gearskiftene skulle gå silkemykt, men allerede etter så kort tid fant vi det komfortabelt, praktisk og sportslig.

NB! Sjekk ut lenken "Pris, utstyr og tekniske data", der vi har sammenlignet 156 2.0 Selespeed med Alfa 156 1.8 TS, Lexus IS 200 og Audi A4 1.8T!

Skifter i takt

Det er spesielt når du virkelig trenger det at bilen skifter gir kjapt. Har du gasspådrag på over 60 prosent eller turtall over 5.000 o/min, skifter gearkassen på sitt aller kjappeste.

Gearkassen kan opereres helt automatisk ved hjelp av ”City”-knappen, eller du kan skifte gir med kanppene på rattet eller gearspaken. Både knappene og gearspaken fungerer sekvensielt – hvilket betyr at du bare trykker på pluss-knappen eller dytter gearspaken forover for å geare opp, eller trykker på minus-knappen eller drar gearspaken til deg for å geare ned.

Fordeler på lang sikt

Fordelene ved en slik gearkasse er at den gir deg valgmuligheter – automatkasse er komfortabelt i byen, men ved landeveiskjøring er det mer spennende å skifte selv. Normalt er automatkasser dessuten mer bensintørste, men her er utvekslingene og forbruket det samme som for en manuell kasse. I tillegg sørger elektronikken for minimal slitasje på clutchplate og synkroniseringsringer.

Dessuten trenger du ikke å ta vekk hendene fra rattet når du skal geare – et sikkerhetsaspekt som er greit å ta med seg..

Men smaker det, så koster det…

Og det fungerer i praksis – med en viss tilvenning. Sjelden har undertegnede følt seg så rampete som i en Alfa 156 2.0 TS Selespeed. Gearskiftene gikk som en lek, så moro var det at jeg skiftet gir oftere enn strengt nødvendig. Og hvilken lyd og hvilken sportsbilfølelse! Vi gleder oss til en komplett prøvekjøring av bilen – det er i alle fall sikkert.

Prislappen på 343.000 kroner virker kanskje dryg, men det er i mellomklassen på nivå med biler som Lexus IS200, Audi A4 1.8T (150 hk) og Passat V5. Med et mulig unntak av Lexus IS200, kan ingen av disse bilene kalles for særlig sportslig orienterte.

En Alfa 156 1.8 TS koster 35.000 kroner mindre, titter vi nærmere på prisen ser vi da at forskjellen i slagvolum, effekt og vekt utgjør ca. 10.000 kroner, med andre ord koster Selespeed-funksjonen drøye 25.000 kroner.

De fleste som allerede har bestilt bilen har valgt en sportspakke i tillegg. Denne koster 22.000 kroner, og gir deg skinninteriør, særegne lettmetallfelger, senkesett (-3 cm), sideskjørt , el. vinduer bak, rød instrimentbelysning og karboninnlegg i midtkonsollen i tillegg – og er vel anvedte penger etter vår smak.

For skal det være sportslig, så skal det være sportslig. Og Alfa 156 Selespeed er noe av det mest sportslige du får for 365.000 kroner.