Minibilene

Er du på jakt etter minibil, men usikker på hvem du bør velge? Slapp av, DinSide hjelper deg.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
BILLIGST: Daewoo Matiz starter på 105.000 kroner og er Norges billigste bil.
BILLIGST: Daewoo Matiz starter på 105.000 kroner og er Norges billigste bil. Vis mer


Hva er egentlig en minibil? Jo, minibilen er enda mindre enn småbilen. Det betyr at den er under 355 centimeter lang og under 165 centimeter bred. Minibilen kjennetegnes også ved at den vanligvis kompenserer disse beskjedne målene med relativt stor takhøyde. Dermed kan kupeen utnyttes bedre.

Fra 105.000 kroner

De fleste nordmenn forbinder minibilen med sydligere strøk, ikke minst øyene i Middelhavet, der minibiler dominerer utleieselskapenes bilflåter. Her i landet er det imidlertid langt mellom minibilene, noe som faktisk er ganske rart. Minibilene er nemlig både lette og svakt motoriserte, noe som betyr at de slipper svært billig gjennom det norske bilavgiftssystemet. Den aller billigste minibilen, Daewoo Matiz, har en startpris på utrolige 105.000 kroner.

Dårlig utvalg i Norge

DÅRLIG UTVALG: Opel Agila er én av kun tre minibiler som for tiden markedsføres gjennom offisielle importører.
DÅRLIG UTVALG: Opel Agila er én av kun tre minibiler som for tiden markedsføres gjennom offisielle importører. Vis mer


Det at minibilene selger såpass dårlig i Norge, har nok sammenheng med at nordmenn, også bybefolkningen, har en forkjærlighet for store biler og relativt kraftig motorisering.

En annen forklaring er å finne i det dårlige modellutvalget. Mens syd-europeere kan velge og vrake blant flere titalls modeller, deriblant biler som Volkswagen Lupo, Seat Arosa, Renault Twingo og Fiat Seicento, er utvalget her i landet svært begrenset. Faktisk er det for tiden kun tre minibil-modeller som tas inn til Norge av offisielle importører; Daewoo Matiz, Opel Agila og Suzuki Wagon R.

Atos og Panda

Hyundai Atos, som solgte svært godt både i 2000, 2001 og 2002, forsvant dessverre fra det norske markedet i fjor. Bilens avskjed med Norge har sammenheng med at Hyundai flyttet Atos-produksjonen til India. Den norske Hyundai-importøren kan imidlertid fortelle at en ansiktsløftet Atos muligens vil bli introdusert her i landet første kvartal 2004. I mars 2004 kommer sannsynligvis også en ny versjon av Fiat Panda, som blant annet blir tilgjengelig med dieselmotor.

Mangler importør

SMART?: Smart, som er en stilig men dyr toseter, mangler en offisiell importør.
SMART?: Smart, som er en stilig men dyr toseter, mangler en offisiell importør. Vis mer


Men hva med Smart, tenker du kanskje? Fortjener ikke denne bilen å bli tatt med? Nei, det finnes faktisk ingen offisiell importør av denne bilen, som kun har to seter. Det finnes riktignok gråimportører, men disse tar seg godt betalt, noe som gjør Smart til et dyrt kjøp. Vi er skeptiske til å kjøpe en bil som ikke har en offisiell norsk importør, ikke minst med tanke på eventuelle garantireparasjoner.

For dårlig batteri

Men Think da? Jo, Think er åpenbart en minibil. Men batterikapasiteten er fortsatt så begrenset at Think City kun egner seg for spesielt interesserte. Det er også en del usikkerhet knyttet til Think Nordic, både når det gjelder produksjon og eierskap. Vi har derfor valgt å utelate denne modellen, som i likhet med Smart bare har to seter.

Fem dører og god takhøyde

Vi har allerede nevnt at minibilene er billige. Hva får du for pengene? Jo, både Matiz, Agila og Wagon R er utrustet med fem dører og er registrert for fem personer. Alle har relativt stor takhøyde, noe som gir mye mer plass enn bilene ved første øyekast kan gi inntrykk av. Det er ikke dermed sagt at denne bilklassen egner seg for familier. Bagasjeplassen er nødvendigvis begrenset. Komforten er heller ikke den høyeste. Minibilene egner seg derfor dårlig for langturen.

Små motorer, lavt forbruk

SVAK REKKEVIDDE: Den norske elbilen Think har en altfor svak rekkevidde og egner seg dermed kun for spesielt interesserte.
SVAK REKKEVIDDE: Den norske elbilen Think har en altfor svak rekkevidde og egner seg dermed kun for spesielt interesserte. Vis mer


I byen, derimot, kommer minibilen til sin rett. De små dimensjonene, kombinert med store vindusflater og god svingradius, sørger for at minibilen er kongen i bygatene. Lav vekt gir lavt drivstoff-forbruk og lav innkjøpspris gir rimelig forsikring, noe som gjør minibilen billig å eie.

Minibilene er generelt forsiktig motorisert. De minste motorene er som regel tresylindrede og har slagvolum på mellom 0,8 og 1,0 liter. Effekten ligger vanligvis rundt 50 hestekrefter, noe som holder til bykjøring, men som blir snaut på landeveien. Det finnes også modeller som leveres med 1,2- og 1,3-liters motorer. Disse yter vanligvis rundt 75 hestekrefter. Ingen av minibilene som selges i Norge i dag er tilgjengelig med dieselmotorer.

Ikke blant de sikreste

Er du opptatt av sikkerhet, er minibilen et dårlig alternativ. Minibilene gjør det generelt dårlig i kollisjonstester og vil nesten alltid være minstemann i en kollisjon.

Men hvis bilen stort sett skal brukes i byen i lav hastighet, bør ikke dette hindre deg i å kjøpe minibil - hvis den ellers har alt du ønsker deg. Hodestøtter, kollisjonsputer og sikkerhetsbjelker er tross alt på plass og hvis man i tillegg kjører defensivt og forsiktig, er det fullt mulig å overleve mange år også i en minibil.

Du finner vår rangering av de tre minibilene på det norske markedet her.