<b>SMÅ OG KJAPPE:</b> Mini Countryman Cooper Works og Volvo V40 T5 byr på krefter og firehjulsdrift. Foto: RUNE M. NESHEIM
SMÅ OG KJAPPE: Mini Countryman Cooper Works og Volvo V40 T5 byr på krefter og firehjulsdrift. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Mini Countryman eller Volvo V40 CC?

Her er to biler som løser samme oppgave på forskjellige måter.

De påberoper seg off pist kjøreegenskaper, har firehjulsdrift og masse effekt. Er dette de perfekte hyttebilene for dem uten unger?

LES OGSÅ:

Nordmenn elsker å gå i fargesprakende fritidsantrekk og ikler seg gjerne kompresjonstights når de er ute å triller barnevogna, eller stikker rundt hjørnet for å kjøpe en kaloristinn latte.

Behovet for å vise livsstil med roserøde kinn smitter over i bilverdenen. Med plastikkskjermer og litt høyere frihøyde symboliseres kjernesunne verdier.

Denne har 360 hester og forhøyet bakkeklaring.

Våre to testbiler er i denne kategorien. Med navn som antyder tyttebær, lyng, fritidsklær, skigåing og en liten dæsj racing, måtte vi ta dem med på hyttetur på vinterglatte veier.

Mini: Bulder og brak

Minien har et navn langt som et vondt år, men får det til å boble i blodet for de som kjenner Minis historie. Works-utgaven er den råeste i sortimentet. Røde detaljer i massevis, helt eget design på fangere, sideskjørter og spoilere samt 18-tommere er sikre kjennetegn.

Vi har testet Mini Cooper D Countryman .

Matt sort lakk og sorte lykteinnsatser koster ekstra og gjør den superbøllete. Du får JCW-versjonen fra 480.000 kroner med manuell 6-trinns – vår har ekstrautstyr for nøyaktig 100.000. Outch!

OVERDESIGNET: Det går i sirkler og ovaler i Mini. Røde elementer spesielt for Works. Foto: RUNE M. NESHEIM
ALL4: Matt sort lakk med like rampete sorte lykteinnsatser gir et tøft look. Foto: RUNE M. NESHEIM
EGET DESIGN: Andre fangere, felger og sideskjørt er elementer som skiller den fra de billigere variantene. Foto: RUNE M. NESHEIM
GROM-UTGAVEN: John Cooper bygde de legendariske Cooperversjonene i gamle dager. Navnet ble en utstyrsmodell. Nå er det Works som er top of the line. Foto: RUNE M. NESHEIM
PLAGIAT: Ideen er genial og stjålet fra Seat. Foto: RUNE M. NESHEIM
DYPT: Mini byr på et lite bagasjerom, men i det minste 40/20/40 bagasjerom. Flatt gulv kan du få med ekstra gulv. Foto: RUNE M. NESHEIM
PLASS BAK: Joda, det er bedre plass her enn i Volvoen. Foto: RUNE M. NESHEIM
ACTION: Skinn og masse detaljer, men vi savner litt kvalitetsfølelsen fra konsernbror BMW. Foto: RUNE M. NESHEIM
DEKALTRIMMING: Works-logoen finner du over alt. Foto: RUNE M. NESHEIM
PÅ GODFOT: Manuell er riktig valg for JCW. Foto: RUNE M. NESHEIM
DETALJER: Mini er gode på utstyr som gjør bilen personlig. Foto: RUNE M. NESHEIM
OVERDESIGNET: Det går i sirkler og ovaler i Mini. Røde elementer spesielt for Works. Foto: RUNE M. NESHEIM
FIRKANTET: Firkantet skjerm i rund design funker sånn passe. Foto: RUNE M. NESHEIM
LITT SMÅ: Knapper på rattet koster ekstra og de er litt små og knotete. Foto: RUNE M. NESHEIM
19": Eget Worksdesign på felgene og røde bremsekalippere. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVIKK: 218 hester med jevn momentkurve og artigst når du kjører på høyt turtall. Foto: RUNE M. NESHEIM

Snubler

Denne spiller på alle sportslige strenger og får deg til å trekke på smilebåndet. 1,6 literen på 218 hester har fått hjelp av et gurglende eksosanlegg når du går av gassen. Dessverre føles den ikke sprek nok til å rettferdiggjøre lyden.

Den har en jevn momentkurve men bilen kommer mest til sin rett om du pisker den på oversiden av 4.000 på turtallsskalaen.

6-trinns manuell er riktig valg for bilen, men stikka kunne vært mer presis. Firehjulsdriften er av typen som kobler inn bakhjul ved behov. Den funker stort sett greit, men i en Works-utgave burde bakhjulene vært mer hissig på grøten ved innkobling, les: VW med femte generasjon Haldex-system. Works skal jo være rampete og by på dans.

RAMPETE: Matt sort er tilgjenelig. Upraktisk men kul. Foto: RUNE M. NESHEIM
RAMPETE: Matt sort er tilgjenelig. Upraktisk men kul. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Vi testet VW med Haldex 5 på glatta.

Mini er kjent for knivskarp styring. Det har de også prøvd å bygge inn i Countryman. Små rattbevegelser betyr ikke automatisk god formidlingsevne. Styringen gjør bilen svært nervøs på veien når vi trår på uten at den er formidlende nok til å plassere bilen helt slik vi vil.

Vinterdekkene har selvfølgelig noe av skylda, men jeg kjørte automatversjonen på banen i sommer, og fikk litt samme inntrykk da. Det virker som om Mini vil litt mye i hvert ledd, men snubler på helheten.

Det gjør at man aldri blir helt i ett med bilen og hvertfall jeg tør aldri helt å stole på den på krevende føreforhold.

Dette mener vi om Mini med fem dører.

I kombinasjon med en fjæring som oppleves stram i normale hastigheter, men allikevel er alt for myk når den utfordres, blir aktiv kjøring mest slitsom. Man opplever at demperne bak bunner dersom de utfordres, og det er uten passasjerer og last.

Livet inni

Mye av ekstrautstyret du har betalt for finner man inni. Karbonsort skinninteriør, talestyring, mobil med blåtann, navi, ekstra knapper her og der, andre matter og så videre. Mini er gode på “Må ha”-utstyr.

Interiøret har særpreg og er litt utfordrende funksjonsmessig, men har også BMW-s enkle iDrive-system til å styre multimediasystemet. Blant annet radioen. Vi har ingen Preset-radioknapper, men mulighet for liste med forhåndsinnstilte kanaler. DAB er standard, men den mister signaler irriterende ofte.

Lyden fra Harman Kardon spiller sånn som ungdommen liker det. Bra trøkk, men noe ukontrollert dersom den utfordres.

ACTION: Skinn og masse detaljer, men vi savner litt kvalitetsfølelsen fra konsernbror BMW. Foto: RUNE M. NESHEIM
ACTION: Skinn og masse detaljer, men vi savner litt kvalitetsfølelsen fra konsernbror BMW. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Til tross for edle materialer, er det plastfølelsen, høyt støynivå, og seter med litt få justeringsmuligheter som stjeler hovedinntrykket etter endt testuke. Skulle gjerne smakt litt mer premium for pengene.

Hopper du for eksempel inn i konsernsøsteren BMW 2-serie Active Tourer, som i stor grad er utstyrt med de samme løsningene, føler man stor forskjell på kvalitetsfølelse og kjøreglede.

Plass diskuteres normalt sett ikke i Mini, men to voksne kan dele om plassen her, og selv om bagasjerommet er kort, har du til gjengjeld en del høyde å stable i. Den er i hvertfall mye større enn konkurrenten i denne testen.

Volvo: Sofistikert

CC står for Cross Country på Volvo-språket, men ikke i betydningen XC som også står for Cross Country. CC er racingski-varianten for preppede løyper, mens XC er fjellski og lærstøvler for løssnø.

Dekkdimensjonen alene gir 1,5 cm høyere bakkeklaring. Ekstra 2,5 cm gjøres med andre innfestninger av understellet, rett og slett god gammeldags oppklossing. Slik blir frihøyden 15 cm bakkeklaring, mot 11 i V40.

FORHJULSTRUKKET: AWD-systemet funker men kunne vært morsommere. Foto: RUNE M. NESHEIM
FORHJULSTRUKKET: AWD-systemet funker men kunne vært morsommere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Skal du ha firehjulsdrift må du grave dypt i lomma. Da må du opp på de dyreste T4 og T5-modellene. Begge hadde en 2,5 liters femmer. Den er nå byttet ut med en toliters firer med akkurat like mye trøkk, altså 245 hk i den største varianten.

Les om V40 T4 her.

Vi kjører utstyrspakka Ocean Race, i utgangspunktet en Summum, altså høyeste utstyrsgrad, men med tilleggsbetegnelsen Ocean Race. Det betyr ekstra dekor og emblemer, unike stoler og unikt interiør. Med andre ord den dyreste V40 du får.

Den eldste er trolig den mest komfortable.

Ingen driver(apostrof)s car

245 hester, automat med padler bak rattet, sportslig fremtoning og firehjulsdrift gir håp om artig tur til hytta. Vel, dette er ikke en blanding mellom Golf GTI og R.

EKSTRA PLAST: Ikke store forskjellen på utstyrsvarianten CC, men noe høyere bakkeklaring og egne fangere skiller. Foto: RUNE M. NESHEIM
DETALJER: Listverk og annet pynt minner deg om offroad-varianten. Foto: RUNE M. NESHEIM
KNAPPEORGIE: Ryddig på avstand men knotete når man ikke kan det. Foto: RUNE M. NESHEIM
SLADDING: Du kan slå av det meste i menyene. Foto: RUNE M. NESHEIM
DIGITALT: Du bestemmer utseendet selv. Foto: RUNE M. NESHEIM
RATTGIR: Du kan skifte gir via rattet, men det gir ikke direkte nok følelse. Foto: RUNE M. NESHEIM
SKINN: OCEAN RACE har et helt eget design innvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM
SKINN: OCEAN RACE har et helt eget design innvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM
SKINN: OCEAN RACE har et helt eget design innvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM
TRANGT: Kule seter men trangt å gå inn døråpninger også mangler man skiluke. Foto: RUNE M. NESHEIM
FORBILLEDLIG: Knapper på rattet bør kunne betjenes uten å se på de. Slik som disse. Foto: RUNE M. NESHEIM
NY MOTOR: T5 har fått den nye motoren som skal puttes i alle Volvoer i fremtiden - i mange effektvarianter. Foto: RUNE M. NESHEIM

Motoren er splitter ny og sparker godt i fra. Sportslig lydbilde har man ikke lagt vekt på. 8-trinns automatgirkasse er også helt ny og girer fint. Riktignok irriterer det litt at alle forbikjøringer eller raske akselerasjoner kvitteres med to nedgiringer. Da får man den kjipe ventefølelsen.

Når det skal gå unna, velger du denne Volvoen.

I de fleste tilfeller hadde det vært nok med en kjapp nedgirirng, for motoren er mer en sterk nok midt på turtallsskalaen. Du har padler bak rattet, men du kommer neppe til å bruke dem særlig mye. Padler er mest morsomt når nedgiringene føles direkte, ikke med en liten forsinkelse som her.

Toliteren er sprek men innbyr ikke til høy fart. Du merker farten godt og kjører automatisk pent med mindre du bestemmer deg for noe annet. Styringen gir en tung og nummen følelse som isolerer deg litt for mye fra veien.

Firehjulsdriften gjør at den føles trygg på vinterveier, men med forhjulstrukket følelse. Den kan kjøres “overstyrt” i sladd, men alltid med en understyrt start på det hele. Jeg savner en mer aktiv rolle sammen med ESP-systemet for å gjøre den ennå mer nøytral. Det kommer helt sikkert i neste generasjon.

Livet inni

Volvo har hatt en annen agenda enn Mini. Her er powerluksus temaet. Gode materialvalg, bra støydemping og digitalt dashbord, gjør at man føler dette er en moderne bil.

SKINN: OCEAN RACE har et helt eget design innvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM
SKINN: OCEAN RACE har et helt eget design innvendig. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Knappeklyngen på midtkonsollen må dagens modeller leve med, og jeg tar meg i å vri på volumet hver gang jeg skal endre temperaturen, men det er en vanesak når man først eier bilen. Ocean Race har alt utstyr som tilbys og man savner ingenting.

Slik blir Volvos Interiør på alle modeller fremover.

De halvveis sportslige setene er gode men ikke de beste jeg har sittet i fra Volvo. Baksetene er ubrukelige bak meg (190 cm). Bagasjerommet er lite og det er en stor kant opp til baksetene dersom du legger dem ned.

Jeg forundres over at en skandinavisk fritidsbil ikke har skiluke og om du frakter skiene inni, havner de nesten i skulderhøyde fordi det ikke tilbys flatt gulv.

Det skuffer en smule at en skandinavisk bilprodusent har glemt at det er snø og slaps halve året. De har glemt å gjemme ryggekameraet, så det er ubrukelig halve året.

Harman Kardon-anlegget gir bra trøkk, og vært ambisiøse med bassen. Dyp og fyldig ved normal lytting, men svikter hvis du klemmer på litt.

Ramp eller rafinert

Begge bilene koster litt i overkant av hva man forventer, men valget avhenger i stor grad av hvilke kvaliteter man søker. Mini er Bøllete og bråkete, mens Volvoen er sprekere og mer komfortabel. Ingen av dem er kjøremaskiner, men Minien er den største posøren. V40CC glir mer inn i mengden.

Det avgjørende for forholdsvis lav karakter er mangelen på kjørefølelse og skyhøy pris mot de fleste konkurrenter.

Testresultat

Mini Countryman JCW ALL4

Kul, drift for fire og ok plass.

Nervøse kjøreegenskaper, mye støy, for lite effekt.

Se alle våre tester

Testresultat

Volvo V40 T5 AWD

Luksuriøs, støysvak og sprek.

Dyr, litt for lite kjøreglad og trang

Se alle våre tester

Tekniske dataVolvo V40 T5 AWDMini Countryman JCW ALL4
Motor:2,0 turbo1,6 Turbo
Drivstoff:BensinBensin
Effekt:245 hk218 hk
Ved o/min:5.5006.000
Moment:350 Nm280 Nm
Ved o/min:1.500 - 4.8001.900
0-100 km/t:6,1 sekunder6,9 sekunder
Toppfart:235 km/t228 km/t
Forbruk l/mil:0,640,71
Co2 g/km:149165
Lengde:437 cm413 cm
Bredde:180 cm179 cm
Høyde:146 cm160 cm
Vekt:1.643 kg1.405 kg
Tilhengervekt:1.500 kg0 kg
Bagasjerom:324 liter350 liter
Pris fra:569.000 kroner480.000 kroner
Pris denne bilen:640.000 kroner580.000 kroner