<b>BREVSPREKK:</b> Sjekk den latterlig lille dørterskelen. Det sier seg selv at du ikke først og fremst kjøper den for de der bak. Foto: RUNE M. NESHEIM
BREVSPREKK: Sjekk den latterlig lille dørterskelen. Det sier seg selv at du ikke først og fremst kjøper den for de der bak. Foto: RUNE M. NESHEIMVis mer

Mini Cooper Hatch

Like kul, mer praktisk.

Mini har strukket og tøyd på den minste minimodellen og gitt den fem dører. Hvor kult er egentlig det?

LES OGSÅ:

Vi har testet Cooper S og SD med fem dører også.

At BMWs relansering av Mini har vært en suksess er udiskutabelt. Modellutvalget har eksplodert, men med unntak av Countryman, har modellprogrammet bestått av små og upraktiske modeller.

I grunn ikke så rart, jeg mener – den heter jo Mini.

Les mer om:
Mini Hatch
Mini Paceman
Mini Countryman JCW
Mini Cabrio
Mini Roadster
Mini Coupe
Mini Clubman
Mini GP

Med å gi Mini Hatch bakdører ønsker produsenten å nå de som har siklet på Mini, men skygget unna på grunn av den upraktiske todørsløsningen. For oss puritanere, er ikke dette noen god idé, men for kjøpegruppen er den smart nok.

Slik kan den nye stasjonsvognen Clubman bli seende ut.

KVIKKAS: Du trenger ikke opp på S-versjonen for å ha det gøy. Tvert i mot synes jeg den vesle treeren er pigg og artig. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVIKKAS: Du trenger ikke opp på S-versjonen for å ha det gøy. Tvert i mot synes jeg den vesle treeren er pigg og artig. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Fortsatt trang

Mini Hatch er liten. At du strekker akselavstanden med 7,2 centimeter og totallengden med 16, samt har laget bedre plass i skulder og hodehøyde, gjør den fortsatt ikke stor.

Men det er mulig å sitte der. Selv i versjonen med glasstak, har man gravd ut nok plass i taktrekket til at voksne mannfolk kan sitte bak hvis de på første rad er snille.

Og man har nok plass rundt seg uten å føle på klaustrofobien. Vel og merke om det bare er to av oss der bak. Det er tre belter, men det siste brukes til tortur.

STRUKKET: Mini Hatch med to dører har vokst. Med 5-dørsversjonen er den ytterligere 16 cm lenger.  Foto: RUNE M. NESHEIM
STRUKKET: Mini Hatch med to dører har vokst. Med 5-dørsversjonen er den ytterligere 16 cm lenger. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Bedre enn Cooper S

Mini har jo vært kjent for veldig direkte og bra styring.

Den første bilen jeg kjørte i tredje generasjon Mini, var en todørs Cooper S. Der følte jeg at styringen var vanskelig å dosere og at den formidlet dårlig. Det medførte stadige korrigeringer på rattet i sving og lei vektforskyving i bilen.

Dette er bedre i den lengre femdørsversjonen, men også godt merkbart i de kraftige Cooper S versjonene.

Lang Cooper som testes nå, er trolig den beste.

Vi har ingen annen forklaring enn at den tresylindrede motoren er lettere og oppsettet på understell harmonerer bedre.

Jeg har aldri prøvd bil med bedre styrefølelse.

Tre valg

Cooper har tre innstillinger ved girspaken, Sport, MID og GREEN.

Sport gir merkbart tyngre styring, uten at bilen kryper inn på deg av den grunn.

MID er slik mini skal være. Bortsett fra styringen, er det liten forskjell.

GREEN prioriterer økonomi og gir deg lengre gassvandring og den blir sparsom på klimaanlegget.

KOMANDOSENTRAL: Betjening er identisk lagt opp som i BMW, men plasseringen passer best for de med damevinkel på håndleddet. Foto: RUNE M. NESHEIM
KOMANDOSENTRAL: Betjening er identisk lagt opp som i BMW, men plasseringen passer best for de med damevinkel på håndleddet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Tre sylindre

1,5 literen er BMWs egne nye småmotor. Enkelt sagt har de kappet av en sylinder på sin toliters motor. Slikt sparer man penger på. Du finner en råtassversjon i nye BMW i8, og den blir å finne i flere BMW-modeller etter hvert.

Vi har kjørt 1-serie med tre sylindre.

Neste 5-serie får tre sylindre.

Tre sylindre er litt spesielt for de fleste. Den får en litt råere urytmisk lyd, slik motorer med fem sylindre gjør. Litt rått og litt rart. Rart fordi du tror den går på lavere turtall enn den egentlig gjør, noe som gir-indikatoren på instrumentpanelet stadig minner om.

Samtidig har de laget den så støysvak og vibrasjonsfri at man lett ligger i fjerde i stedet for sjette uten å legge merke til det.

Tipper ettermarkedet vil lage et vellydende effektanlegg til den for å fremheve den kule lyden den kan lage om den får lov.

Kvikk

Den kan ikke sammelignes med S-modellene når det gjelder prestasjoner, men den lille klumpen kler Mini godt. Det er krefter nok, og den har en karakter som får deg til å smile.

Det føles ut som om de har lagt inn små peak i effektleveransen for å gjøre den litt mer spennende. Den tar i ved 1800, tar i litt ekstra på 3000, 4000 og presser sitronen det lille siste før 5000 så man føler man har igjen for å dra den litt på girene når man er aktiv.

136 hk og 220 Nm er ikke noe man skryter av på puben, men det er kjøregleden som er viktig, er det ikke?

STRUKKET: Mini Hatch med to dører har vokst. Med 5-dørsversjonen er den ytterligere 16 cm lenger. Foto: RUNE M. NESHEIM
PÅ STAMMEN: MEd navigasjon flyttes speedometeret på rattsatmmen sammen med turteller og tankmåler. Head up-display kan også bestilles. Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM
VIPP: Det er ikke så mange knapper, men de gjør mye ut av seg. Foto: RUNE M. NESHEIM
KOMANDOSENTRAL: Betjening er identisk lagt opp som i BMW, men plasseringen passer best for de med damevinkel på håndleddet. Foto: RUNE M. NESHEIM
KULT: Mini satser på personifisering. De tilbyr mange farge- og mønsteralternativer. Her går det i brunt og beige. Sjekk vrakgods-finishen på panelet på dashbordet. Foto: RUNE M. NESHEIM
MIT ALLES:Mini kan bli dyr hvis du ønsker det. Stort sett alt luksusutstyr er tilgjengelig, som automatisk nedblending av fjernlys. Foto: RUNE M. NESHEIM
Interiørdesignerne har vært kreative. Gled deg til kommende spesialmodeller. Foto: RUNE M. NESHEIM
DESINTABBE? Rundingen var kul da den var mye mindre og inneholdt speedometer. Med 16:9-skjerm blir det bare rart. Lyssøylen rundt funker som turteller... blant annet. Foto: RUNE M. NESHEIM
FATSO:>/b> Mini tøyer formspråket med større gap, større lykter, bredere hofter og store hjul for å sjule fakum at den er blitt større med åra. Foto: RUNE M. NESHEIM
BREVSPREKK: Sjekk den latterlig lille dørterskelen. Det sier seg selv at du ikke først og fremst kjøper den for de der bak. Foto: RUNE M. NESHEIM
Foto: RUNE M. NESHEIM
ET RØR: Det er ikke mye som skiller Cooper og Cooper S. Det beste kjennetegnet er eksospotta. S har to i senter. Foto: RUNE M. NESHEIM
BARE COOPER: Foreløpig finnes bare Coopervarianter for fem-dørsutgaven. Foto: RUNE M. NESHEIM
STRUKKET: Mini Hatch med to dører har vokst, 5-dørsversjonen 16 cm ekstra i tillegg til den igjen. Foto: RUNE M. NESHEIM
KVIKKAS: Du trenger ikke opp på S-versjonen for å ha det gøy. Tvert i mot synes jeg den vesle treeren er pigg og artig. Foto: RUNE M. NESHEIM

Seks trinns pinne

Girkassen er det ingenting å utsette på, den er kontant og fin ved aktiv kjøring, og smidig nok til å by på komfortable girskift ved cruising.

I tillegg føles det som den hele tiden jobber sammen med deg. Under nedgiring velger den selv det perfekte turtallet å legge seg på mens du har inne clutchen, så du slipper å drive med hæl/tå "riverdance" mellom pedalene for å holde turtallet oppe.

ET RØR: Det er ikke mye som skiller Cooper og Cooper S. Det beste kjennetegnet er eksospotta. S har to i senter. Foto: RUNE M. NESHEIM
ET RØR: Det er ikke mye som skiller Cooper og Cooper S. Det beste kjennetegnet er eksospotta. S har to i senter. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Russebil?

Et høyt overdesignet dashbord med stort kumlokk i senter, en ekstra tykk kringle, ei loddrett frontrute laaaangt der fremme og et buet panser du aldri ser slutten på, gir følelsen av å kjøre SUV.

Ser man bakover derimot, blir man nesten overrasket over hvor nær bakruten er.
Kumlokket har utspilt sin rolle. Det var kult i generasjon 1, da det ikke var så stort og speedometer var standard.

PÅ STAMMEN: MEd navigasjon flyttes speedometeret på rattsatmmen sammen med turteller og tankmåler. Head up-display kan også bestilles.  Foto: RUNE M. NESHEIM
PÅ STAMMEN: MEd navigasjon flyttes speedometeret på rattsatmmen sammen med turteller og tankmåler. Head up-display kan også bestilles. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Med navigasjonspakken får man i stedet en firkantet skjerm, som passer dårlig i en runding. Vi syns de burde skaffet en kult designet rund skjerm, eller droppet hele løsningen.

At den har en lysende ring som lyser som et bordell hver gang du skifter modus, stiller på temperatur, volum, parkerer eller finner på andre ting, gjør ikke helthetsinntrykket bedre.

DESINTABBE? Rundingen var kul da den var mye mindre og inneholdt speedometer. Med 16:9-skjerm blir det bare rart. Lyssøylen rundt funker som turteller... blant annet. Foto: RUNE M. NESHEIM
DESINTABBE? Rundingen var kul da den var mye mindre og inneholdt speedometer. Med 16:9-skjerm blir det bare rart. Lyssøylen rundt funker som turteller... blant annet. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer

Russebil, kalte min 15-årige datter lysorgien i bilen. Med det mente hun også interiørlysene som kan stilles i flere kulører.

Under vanlig kjøring, lyser for øvrig ringen i takt med turtelleren. Hmmm. Kjempekult.

Personlig skulle jeg ønske de tok en titt i en gammel Mini igjen og laget en spartansk versjon med heldigitalt senter og hylle i bunn. DET hadde vært kult.

Ser man bort fra små krumspring som kun imponerer de aller yngste, har Mini blitt mer voksen inni. Som før, styres multimediaskjermen av BMWs iDrive, med alle fordelene det gir.

Assistenter

Head-Up-Display (HUD), parkeringsassistent, ryggekamera og kjøreassistent med kamerabasert aktiv fartsholder er på plass.

I tillegg kommer kollisjons- og fotgjengervarsling med bremsefunksjon, fjernlys-assistent til LED-lysene samt skiltgjenkjenning.

Nye femdørs Mini kommer også med programmet Mini Connected in-car. Med det på plass er nødsamtaler og en såkalt Mini teleservice tilgjengelig for bruk med permanent installert SIM-kort, mens en rekke funksjoner er tilgjengelig via smarttelefon.

Nettverkstilgangen sørger også for at man har tilgang til sosiale medier og plattformer som Facebook, Twitter, Foursquare og Glympse.

Starter på 230 000

Du får mer praktiske og romslige biler i C-segmentet for lavere priser enn dette, og i realiteten vil det ikke bli solgt en eneste bil til denne prisen. Du må for eksempel ha lakk på bilen.

Vår testbil har Wired teknologipakke som inneholder multifunkjsonsratt DAB+, telefon, navi og Mini Connect. Den har i tillegg Chili utstyrspakke full av "Må ha" utstyr. Vår testbil koster 346 000 kroner. Au.

Men du må ikke ha alt dette, og faktisk så er Mini Cooper så bra, at vi heller hadde kjøpt denne enn å lagt ekstra penger på en Mini Cooper S.

Testresultat

Mini Cooper Hatch

Kvikk, kul lyd, stillegående, luksuriøs og mye utstyr hvis du ønsker.

Prisen og styringen. Å klage på dårlig plass blir teit i en Mini.

Se alle våre tester

Mini Cooper Hatch 5-dørs 
Motor:R3 1,5 liter Turbo
DrivstoffBensin
Effekt:136 hk
Moment:220 Nm
Ved o/min:1250-4000
0-100 km/t8,2
Toppfart M/A:207 km/t
Forbruk M/A:0,47 l/mil
Lengde:398 cm
Bredde:172 cm
Høyde:1425 cm
Vekt:1145 kg
Bagasjerom:278 l
Pris fra:229 500 kroner