<b>VINTERUTGAVEN:</b> Nye Mini Clubman er basert på den nye plattformen UKL og det betyr at den også kan utstyres med firehjulsdrift. Så her er All4-utgaven. Foto: MINI
VINTERUTGAVEN: Nye Mini Clubman er basert på den nye plattformen UKL og det betyr at den også kan utstyres med firehjulsdrift. Så her er All4-utgaven. Foto: MINIVis mer

Mini Clubman med firehjulsdrift

Hvis man vurderer en Mercedes-Benz A-klasse, en Audi A3 Sportback eller en sprek Golf - med firehjulsdrift - kan dette være et mer eksotisk alternativ.

Vi kjørte nyeste generasjon Mini første gang vinteren 2014, og nå, nesten to år etter, fortsetter nye versjoner å rulle ut. Selv om Clubman må sies å være en ganske annerledes bil - her snakker vi, også i forhold til 5-dørsversjonen, om størrelsesklassen over.

Nye Mini Clubman har rukket å få noen måneder på baken siden den entret kompaktklassen, for første gang som selvutnevnt alternativ til VW Golf - eller kanskje heller Audi A3, altså i premium-kompaktsegmentet.

6-dørs-Minien fortjener at man blir oppmerksom på den, konkluderte vi i vår test av nykommeren i fjor høst.

Etter vår mening er den det mest spennende alternativet i Golf-klassen i dag.

Kommer med firehjulsdrift

Nå lanseres modellen med firehjulsdrift, og blir dermed attraktiv for flere norske bilister. Trekk på alle fire blir å finne i modellvariantene Mini Cooper S All 4 og MINI Cooper D All 4.

Vi konstaterte i vår gjennomgang av bilmarkedet i 2015 at firehjulsdrift når nye høyder i popularitet her til lands, noe Mini-importøren i Norge selvsagt er klar over:

- I Norge er firehjulsdrift veldig populært, og det er en glede at vi kan tilby firehjulsdrift som nyhet på helt nye Mini Clubman, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Kjetil Myhre.

Clubman er siste tilskudd til Mini-familien og den største hittil. Med seks dører (doble dører bak) og godt med plass, har modellen blitt aktuell for fler enn forgjengeren var.

 Foto: MINI
Foto: MINI Vis mer


Sprekt motorisert

Med firehjulsdrift lanseres Mini selvsagt med den nyeste generasjonen Twinpower Turbo-teknologi utviklet av BMW. MINI Cooper S Clubman All 4 har en 4-sylindret 2-litersmotor som yter 192 hestekrefter og 6 trinns manuell girkasse som standard. For den som ønsker automat, kan bilen leveres med 8-trinns automatgirkasse vi mener er en av de best fungerende på markedet.

Mini Cooper D Clubman All 4 har også en 2,0 liters Twinpower turbomotor med 4 sylindere, men da med diesel. Denne yter 190 hester, og er som Cooper S også tilgjengelig med 8-trinns automat.

 Foto: MINI
Foto: MINI Vis mer


Mer voksen

Den nye og mer modne utgaven av Mini Clubman er vesentlig større enn forgjengeren (27 centimeter lengre og 9 centimeter bredere enn 5-dørs Mini). Den særegne designen skiller den utvilsomt fra andre biler i kompaktklassen. Da vi prøvde versjonen med forhjulsdrift, fant vi at både materialer og finish opplevdes av høy kvalitet og at bilen var svært trivelig å kjøre med gode kjøreegenskaper. Lydnivået på testbilen den gangen lå imidlertid en del over det vi hadde ønsket.

Nye Mini Clubman All 4 lanseres i Norge i løpet i mars. Prisene er foreløpig ikke klare.

 Foto: MINI
Foto: MINI Vis mer


Her kan du lese mer om tidligere Mini-versjoner:

Mini Hatch
Mini Paceman
Mini Countryman JCW
Mini Cabrio
Mini Roadster
Mini Coupe
Forrige Mini Clubman
Mini GP

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.