Mindre Panda i Panda

Etter 23 år og 4,5 millioner produserte eksemplarer får firkantete lille Panda en arvtager.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Mindre Panda i Panda

Mindre Panda i Panda

  1. Store bilder!
  2. Motoralternativer
image: Mindre Panda i Panda


LISBOA (DinSide Motor): Det er en velfødd odelsgutt som er klar til å overta, og nye Panda vil på mange måter bryte med det forgjengeren sto for.

Ikke lenger klasseløs

Ur-Panda var så vidt spesiell at den stilte utenfor konkurranse, det gjør ikke den nye. Etablert i klassen for småbiler med god takhøyde er allerede storselgere som Toyota Yaris, og biler som ligner mye på nye Panda – Opel Agila/ Suzuki Wagon R.

Nye Panda er komfortabel nok til å ta opp konkurransen, og selv om den ikke inneholder nyvinninger for plassutnyttelse i et lite karosseri, gir den god nok plass til å dekke bilbehovet for mange. Dessuten har den et heldigere design enn mange av konkurrentene, den firkantete formen er elegant skjult ved hjelp av vindusformer og skjermprofiler.

Panda under tvil

Ur-Pandaen var av typen bil der sølete gummibukser eller et dårlig organisert flyttelass passet inn fra første dag. Brukspotensialet lå på en måte klart i den enkle og røffe innredningen. Slik er det ikke i samme grad med den nye, det er ikke sete- og dashbordtrekk som går rett i vaskemaskinen eller seter som kan taes ut ved storrengjøring. Nye Panda er rett og slett mer vanlig bil.

Det er heller ikke sikkert at det var meningen å lage enn ny Panda. Fiat kalte bilen lenge for Gingo, men det synes Renault var uheldig med tanke på deres egen Twingo. Bilen blir nå lansert under det sterke navnet Panda, men vi synes ikke bilen er spesiell nok til å fortjene navnet – fin, men tross alt ganske vanlig.

354 centimeter

13 centimeter lengre enn stamfaren gir enn totallengde på 354 centimeter. Det er veldisponerte centimeter, og særlig er takhøyden med på å gi et luftig inntrykk. 206 liter bagasje er det plass til, det er omtrent som i Yaris.

I forsetet er det god plass også for storvokste, i tillegg er det så godt utsyn i alle retninger at lukeparkering i Roma ikke virker det minste skremmende. Bilene vi kjørte i Lisboa var kun utstyrt med sikkerhetsbelter på fire plasser, men det skal finnes en femseterversjon også. Baksetet nyter også godt av takhøyden, og benplassen er langt på vei akseptabel.

Fiat har valgt en løsning der bakseteryggen svært enkelt kan legges ned, men der sitteputen ikke lar seg felle fremover. Resultatet er en høy kant midt i lasterommet.

God komfort

image: Mindre Panda i Panda
image: Mindre Panda i Panda


Komfort i form av lydnivå og fjæring er god. Særlig i 1,2-liter bensinvarianten var det et lavt lydnivå også ved motorveihastighet. Styringen, med elektrisk hjelpemotor i to trinn, inspirerte ikke til aktiv kjøring men ga god komfort. For oss ble den letteste utvekslingen for lett, men for mange vil den være til god hjelp i trang bytrafikk.

Også forsetene ga god støtte, og ekstrautstyrlisten inneholder mange muligheter for å sy sammen enn Panda for eget behov. Det er mulighet for ett glasstak der fremre del fungerer som soltak, og toppmodellen har elektronisk klimaanlegg.

Bedre enn før

Kjøreegenskapene er svært mye bedre enn forgjengeren, og også målt mot konkurrenten tror vi ny Panda vil stå seg godt. Komforten er nevnt, men også veigrepet virket greit ved oppbremsing og i svinger. Panda er likevel langt fra sportslig.

Likevel er det sikkerhetsnivået som har fått det største løftet. Aktiv sikkerhet i form av mulighet for elektronisk stabilitetsprogram (ESP), og ABS-bremsene er utstyrt med bremsekraftfordeler. Versjoner med ESP har også hydraulisk bremsehjelp som hjelper til å få full bremseeffekt i kritiske situasjoner. Panda kan i tillegg leveres med seks kollisjonsputer, og bortsett fra nøling med å fremstille bilene sine for kollisjonstesting hos Euro NCAP virker det som Fiat tar småbilsikkerhet på alvor.

Kløtsjehjelp

1,2-liters bensinmotoren kan leveres med en girkasse der kløtsjefunksjonen er automatisert. Fordelen med den fremfor en med automatgir er lavere vekt og lavere forbruk. Vi har ikke testet den varianten, men erfaringsmessig fungerer det greit i små biler og kan godt være et substitutt for automatgir. Ellers er det femtrinns manuelle girkasser som gjelder for både bensin og dieselvarianter. Den er lettsjaltet og med girspaken fint plassert på dashbordet.

Mer om motoralternativer og litt om fremtidige varianter finner du her.