Test: Peugeot 508 GT

Mindre og tøffere

Nå skal 508 tilfredsstille nye kundegrupper

LAVT OG KULT: Peugeots designere har gjort det som står i deres makt for å gjøre 508 til en lav, kul og kompakt bil. Foto: Rune M. Nesheim
LAVT OG KULT: Peugeots designere har gjort det som står i deres makt for å gjøre 508 til en lav, kul og kompakt bil. Foto: Rune M. NesheimVis mer

Nå ser vi nye takter hos Peugeot. De har erstattet de stygge MPV-ene med svært svært lekre SUV-er, til og med sjuseteren 5008 ser bra ut.

Nå er det SUV-ene som skal betjene familiene og massene og salgstallene viser at de har truffet, selv om bilene ikke er å få som hybrider ennå. Disse er imidlertid rett rundt hjørnet.

Det kan virke som om Peugeot dermed har tenkt at familiene ikke trenger sedaner og stasjonsvogner lenger, så hvorfor ikke lage de sporty og tøffe?

Det er hvertfall slik det ser ut for oss. For hvor ofte ser vi at en modell blir vesentlig mindre og trangere? Sedanen, som egentlig er en kombi, er faktisk hele 8 centimeter kortere, 3 cm bredere og 5 cm lavere enn forgjengeren. Det er den klassiske resepten på å få den mye mer sporty.

SINT: Det er et kraftig overheng over lykter og grill, noe som gir den et morskt uttrykk. De stående kjørelysene derimot, kunne de spart seg for. Det bidrar bare til en visuelt høyere front. Foto: Rune M. Nesheim
SINT: Det er et kraftig overheng over lykter og grill, noe som gir den et morskt uttrykk. De stående kjørelysene derimot, kunne de spart seg for. Det bidrar bare til en visuelt høyere front. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Forrige generasjon 508 var sikkert et forsøk på å lage noe elegant og stilig, men selv med en antydning av en gammel Audi-grill, må man i ærlighetens navn si at det var litt trist og halvhjertet.

Lav

Når jeg setter meg inn i den lave coupéformede 508 med sint front, logoen på panseret som i gamle dager og det stilrene og kule baklykt-arrangementet, får jeg et inntrykk av at Peugeot viser fingeren til hele familiesegmentet.

RAMMELØST: Ved å fjerne rammene på vinduene, kunne bilen designes lavere. Men at man ikke har klart å få vinduene helt ned i dørene er en smule skuffende. Foto: Rune M. Nesheim
RAMMELØST: Ved å fjerne rammene på vinduene, kunne bilen designes lavere. Men at man ikke har klart å få vinduene helt ned i dørene er en smule skuffende. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

«Kjøp dere heller en SUV», virker det som den sier i det jeg nesten skaller i takstolpen når jeg setter meg ned i myke, gode og elektriske stoler med uttrekk i forkant, rikelig med tilt - og massasje. Selvsagt i kunstskinn og vaffelmønster og med stopping type sport.

RATTET I FANGET: Interiøret er sobert og kult. Løsningen med lavt ratt og høy instrumentering er foreløpig ikke kopiert av noen andre. Jeg opplevde til stadighet å tute med albuen når jeg gikk inn i bilen. Foto: Rune M. Nesheim
RATTET I FANGET: Interiøret er sobert og kult. Løsningen med lavt ratt og høy instrumentering er foreløpig ikke kopiert av noen andre. Jeg opplevde til stadighet å tute med albuen når jeg gikk inn i bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Samme øvelse i baksetet avslører en coupé-linje som er uforenlig med skallen min på vei inn. Vel inne er det akkurat god nok hodeplass for en høy fyr med halvmåne, men det skal ikke rare sleiken til før man kommer i konflikt med taket. Kneplassen sier også fra om at man ikke bør plassere to store bak hverandre i denne bilen. Men de har i det minste to USB-uttak å kose seg med.

SPORTY: Det er rikelig med justeringsmuligheter på de elektrisk justerbare stolene med massasje. Det koster ekstra. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTY: Det er rikelig med justeringsmuligheter på de elektrisk justerbare stolene med massasje. Det koster ekstra. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Designeren Giovanni Rizzo var opptatt av å få bilen så lav som mulig. For å få det til, har han valgt rammeløse vinduer. Dermed kunne han spare 6 centimeter i høyden, fortalte han oss på Geneve-utstillingen i 2018. Vi ser også at taket er lekkert senket på midten.

Den har en artig karosseriknekk som begynner på framdørene, men som blir litt borte i vår farge. For å få maksimalt ut av karosseriet, kunne man tillatt enda mer felg enn 19-tommerne som er tilleggsutstyr, og mer senk. Da hadde dette virkelig blitt en lekkerbisken.

LITT TRANG: Innsteget er trangt på grunn av den sterkt skrånede taket på den allerede lave bilen. Lange bak lange får også problemer med plass til knærne. Foto: Rune M. Nesheim
LITT TRANG: Innsteget er trangt på grunn av den sterkt skrånede taket på den allerede lave bilen. Lange bak lange får også problemer med plass til knærne. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det sterkt coupé-formede karosseriet avslører at bilen egentlig er en kombi-sedan når man trykker på knappen for baklukeåpning. Det er gjort lekkert uten ekstra karosseriskjøter rundt vinduer.

Nederst gir de to små eksosrørene et hint om at denne bilen ikke er altfor sint.

Rattet er lite og sitter lavt, slik vi er blitt vant med hos Peugeot. Det skyldes det digitale instrumentpanelet som er plassert over rattet, så nært synsfeltet som mulig. Da slipper man head-up display. Det er nok en grunn til at de er alene om den løsningen.

Småting irriterer

Personlig ble jeg nesten litt plaget av lysstyrken på instrumentpanelet i mørket, men etter noe leting i menyen får man senket kveldslyset. Da blir «blendingen» bedre men kontrasten inn og ut av tunneler blir muligens litt stor.

En annen irriterende funksjon i menyen er den for å slukke multimediaskjermen, som slår seg på permanent for hver minste kommando, for eksempel økt volum på rattet. Det burde vært unødvendig. Lys-ringene i koppholderne kan også bli i meste laget. Antagelig hadde jeg valgt sort tape om jeg hadde eid bilen selv.

Personlig ville jeg heller ha brukt scrollehjulet på en mer omfattende kjørecomputer enn fem forskjellige i-cocpit design. Den marginale kjørecomputeren aktiverer du med tuppen på vindusviskerstilken. Den adaptive fartsholderen - som faktisk fungerer eksemplarisk - finner du bak rattet. Betjeningen er grei nok når man blir vant til det.

Interiøret er lekkert og vipper over til luksuriøst og stilig. Man finner et stort rom under armlenet og induksjonslading i et rom under midtkonsollen. Der finner man også to USB uttak.

Man skal være ganske smidig som sjåfør om man skal få inn pluggen der. Det er noen ankepunkter på multimedia-biten også. Kortfunksjonene er praktiske, men vannrett design gjør det veldig vanskelig å se symbolene i dagslys.

Vi har aldri vært helt fornøyde med brukervennligheten i displayene til Peugeot og Citroën, og er det heller ikke her. Det er litt mye knot. Blant annet er funksjonene for kart og telefon for plundrete. Og hvorfor får man ikke lagt på telefonen fra rattet? For å koble den til, må man inn på menyen. Lite trafikksikkert.

Du kan styre noe med stemmen, som for eksempel temperatur, folk i adresselister, radiokanaler og i prinsippet adresser i navigasjonen - men det fungerer alt for dårlig og sent til at man gidder å bruke funksjonene. Der er Ford foreløpig et skoleeksempel på noe man faktisk bruker.

Spennende motorer kommer

Vi kjører den foreløpige toppmodellen, en 1,6-liters turbo med 225 hestekrefter. Den, samt den andre 1,6 literen på 180 hester og de tre dieselvariantene med motorer på 130, 160 og 180 hk, kommer nok til å bli nærmest ikke-eksisterende i salgslistene når hybridmodellen med 225 hester kommer om ikke veldig lenge.

Den blir også forhjulstrukket og blir tilgjengelig både som kombisedan og stasjonsvogn. Det er også annonsert en 340 hesters hybrid med firehjulsdrift.

TRADISJONER: Frem til peugeot 605 som ble solgt frem til 1985, brukte Peugeot nummerbetegnelsen på panseret. Det har man tatt opp igjen på 508 og nye 208 som nylig ble vist. Foto: Rune M. Nesheim
TRADISJONER: Frem til peugeot 605 som ble solgt frem til 1985, brukte Peugeot nummerbetegnelsen på panseret. Det har man tatt opp igjen på 508 og nye 208 som nylig ble vist. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

I midten av februar ble vi også vist et hybridkonsept med 400 hestekrefter, skamsenk og ekstra aerodynamikk.

Vi snakker om en bensinmotor på 200 hester, en fremre elmotor på 110 hester og en elmotor på 200 hk bakakselen. Det er virkelig noe sånt 508 trenger som en image-booster, akkurat som Golf R og Audi RS4 gjør for sine smør og brød-varianter.

Kvikk

1,6 literen finnes i mange versjoner, blant annet med 270 hester i 308 GTI, så vi vet at Peugeot kan få fart i sakene dersom de ønsker det. 225-hesteren føles ikke voldsomt sterk og ved halvaktiv kjøring, kan den virke en smule stressende fordi den tyr til noe som kan virke som litt for høyt turtall.

En svampete elektronisk gassoverføring gir ikke følsomhet nok til at man kan styre hendelsesforløpet til girkassa med gasspedalen. Følelsen blir ikke helt riktig.

STORT OG LETTLASTET: Kombiløsningen gir enormt praktisk innlastning. Bakseteryggen er 40/60-delt men vi skulle heller ønsket oss 40/20/40, for skiluka er en liten vits. Foto: Rune M. Nesheim
STORT OG LETTLASTET: Kombiløsningen gir enormt praktisk innlastning. Bakseteryggen er 40/60-delt men vi skulle heller ønsket oss 40/20/40, for skiluka er en liten vits. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Bryr du deg derimot med å trykke på M-knappen på girspaken, kan du kjøre 1,6-literen med hendlene bak rattet i stedet. Da oppleves girkassa som direkte nok og slik velger man selv hvor i turtallsregisteret man skal ligge.

Da er den faktisk ganske så morsom å kjøre og både girkasse og motor kommer best til sin rett. Med «horna ute», må du nok et stykke opp mot rødt for å få det maksimale ut av den, men da plages man ikke av turtallet.

Men utseendet hadde fortjent et litt annet lydbilde fra de to pottene bak, når bilen ser sånn ut.

Som regel kjører man pent. Da oppdager man at bensinforbruket er lavt. Det er forholdsvis lett å havne ned på 5-tallet, og det er ikke ille for en bensinbil i denne størrelsen.

Ingen sportsbil

508 er en støysvak doning med fast, men fin demping. GT har aktiv komfortfjæring som standardutstyr, men du skal være veldig følsom dersom du kjenner forskjellen mellom både demperoppsett og motor/gir-karakteristikk mellom kjørevalgene.

Joda, den blir merkbart tyngre på rattet og høyner turtallet nesten 1000 omdreininger når du setter den i «sport», og clutcher ut 8-trinns dobbeltclutch-girkassen på slettene i «e Eco», men hva forskjellene er i Normal og Comfort, er ikke godt å vite.

SVELGER MYE: 8 par ski med alt tilbehør for to dager + fire. To, riktignok små, passasjerer fikk plass inni den sporty silhuetten. Foto: Rune M. Nesheim
SVELGER MYE: 8 par ski med alt tilbehør for to dager + fire. To, riktignok små, passasjerer fikk plass inni den sporty silhuetten. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Peugeoten er avslappende og fin å kjøre, men det som ødelegger en del for kjøreopplevelsen er styrefølelsen. Den er ikke-eksisterende og man klarer ikke helt å plassere bilen slik man ønsker. Aller verst er det på glatta. Da har får man ingen indikasjon på grepet. Med dette på plass, hadde opplevelsen av bilen vært bedre.

Dyr

508 starter på 332.000 kroner. Da får du en 130 hesters HDi diesel med 6-trinns manuell girkasse. GT er den dyreste. Faktisk er prisen den samme om du velger 225 hk bensin eller 180 hester diesel. Velger du SW, som er stasjonsvogna, koster de 502.000 kroner.

LYSSPILL: Baklampene har såkalt 3D LED. Foto: Rune M. Nesheim
LYSSPILL: Baklampene har såkalt 3D LED. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Felles er full rulle med standardutsyr. Blant annet aktiv filskiftevarsler, full LED-frontlykter med fjernlysassistanse, (som riktignok er treig med å få på fjernlys etter at møtende bil har passert), 3D LED adaptive baklys, ryggekamera som dessverre er eksponert for skitt, nøkkelløs inngang og start, 18-tommere, skinn og Alcantara interiør med AGR forseter med alle innstillinger, for å nevne noe.

Vår bil har utvidet cruise-control med Stop and Go, el-forseter med massasje og minne og noe så sjeldent som en velfungerende Night Vision som dukker opp på instrumentpanelet.

For en halv million kunne vi likevel ønsket oss mer effekt og sportslighet.

Vi gleder oss allerede til hybridversjonene.

Testresultat

Peugeot 508 GT

Terningkast 4
Kul, snerten, sporty, men kjøregleden står ikke i stil til looken

Kult utseende, luksuriøs, stillegående, komfortabel, praktisk bagasjerom.

Litt trang, motoren kan virke litt stressende i automatmodus, savner krutt og mer sportslig styring.

Peugeot 508 GT

Motor:R4, 16V, turbo, bensin
Slagvolum:1 598 ccm
Effekt - o/min :225 hk / 5500
Dreiemoment - o/min:300 Nm / 2500
0-100 km/t:7,3 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk NEDC:0,57 l/mil
CO2-utslipp NEDC:131 g/km
Tankvolum:62 liter
L/B/H:475/186/140 cm
Akselavstand:279 cm
Dekkdimensjon:235/40/R19
Bagasjerom:487/154 liter
Egenvekt:1420 kg
Hengervekt:1600 kg
Pris fra kr.:492.800
Pris testbil:545.600