Toyota Supra 2.0 Sport

Mindre motor – like gøyal

240.000 billigere.

NÅ HAR DU KANSKJE RÅD: Toyota Supra er endelig tilgjengelig med to-liters firesylindret motor på 258 hk og 400 Nm. Vi har vært veldig spente på hvordan den funker. Vi gir deg en anbefaling før du kjøper. Sjekk filmen og se hva vi mener! Video: Rune M.Nesheim Vis mer
Publisert

Vi kjører mye spektakulært i redaksjonen, men det er svært lenge siden vi har opplevd maken til respons som vi har fått med den dypt gule Supraen. Og heldigvis i positiv forstand.

Uansett hvor den har vært parkert, har det sirklet unger rundt den. Både barn og voksne spør om å få ta bilder, den er rett og slett ei stjerne.

INSTA-KONGE: Vi kan nesten ikke huske å ha fått så mye oppmerksomhet før. Supraen er elsket av mange. Foto: Rune M. Nesheim
INSTA-KONGE: Vi kan nesten ikke huske å ha fått så mye oppmerksomhet før. Supraen er elsket av mange. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Drøy design

Det mest gledelige for en bilinteressert biljournalist, er at veldig mange vet hva det er også. Supra har ei langt høyere stjerne blant folk enn det jeg trodde. Selvsagt har den heltestatus i Gatebil- og driftingmiljøet. Der kryr det av den forrige modellen, men den nye har tydeligvis gjort seg bemerket langt utenfor de som lever og ånder for styling- og tuning.

BRED: Ekstremt brede lykter vide skjermer og dyp spoiler gir et bredt og flatt inntrykk selv om det er mye vetikale linjer bådr ofran og bak på bilen. Foto: Rune M. Nesheim
BRED: Ekstremt brede lykter vide skjermer og dyp spoiler gir et bredt og flatt inntrykk selv om det er mye vetikale linjer bådr ofran og bak på bilen. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Og det er ikke vanskelig å skjønne. Toyota har som vanlig makset designen. Det lange panseret gjøres ennå grommere med relativt høy profil over forhjula.

De brede forlyktene og spoilerne som slikker bakken får den til å se paddeflat ut. Det bulete taket får tankene til å føres mot designhuset Zagato og de smale vinduene ser nesten ut som et hjelmvisir.

Og hekken avslutter godt. Skikkelig bulete bakskjermer, en utrolig ducktail-spoiler og diffuserarrangement får den til å se skikkelig planta ut. Den har nesten like drøy linjeføring som de ekstreme TWR-bilene fra 2000-tallet.

Selv om de firesylindrede utgavene kun kan bestilles med 18-tommere over nett, ser de bra ut på bilen. Premium har 19-tommere. Bredden er uansett den samme – 255 foran og 275 mm bak.

KLAR - FERDIG - LEK: Det er noe Salvador Dali over designen, akkurat som gulmalinga bare renner nedover karosseriet og lager en fantastisk stance. Foto: Rune M. Nesheim
KLAR - FERDIG - LEK: Det er noe Salvador Dali over designen, akkurat som gulmalinga bare renner nedover karosseriet og lager en fantastisk stance. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den er spesielt kul i hvit, rød og gul, men fås også som blå, grå og sort. Ingen av lakkfargene koster ekstra. Entusiastene fyller på med større hjul og mer senk. Da er den TØFF!

Du MÅ ha sport

Nyheten er toliteren. Vi trykker inn startknappen i spenning. Lyden ER viktig i en sånn bil. Den innfrir umiddelbart. En litt rå, ærlig og kledelig lyd. Ikke for mye. Ingen pops. Bra jobba.

Det sitter en (lett-trimmet) BMW to-liter med twin scroll turbo under panseret. Den gir 258 hester og 400 Nm gjennom akkurat samme 8-trinns girkasse som i Z4 og den store Supraen.

NYHETEN: Mens tvillingen Z4 har hatt to tolitersvalg fra starten, har Supra først fått fire sylindre nå. Og selvfølgelig bare den sterkeste av dem. En positiv effekt er at den blir 100 kilo lettere, nå 1395 kilo. Ganske lav vekt i 2020. Foto: Rune M. Nesheim
NYHETEN: Mens tvillingen Z4 har hatt to tolitersvalg fra starten, har Supra først fått fire sylindre nå. Og selvfølgelig bare den sterkeste av dem. En positiv effekt er at den blir 100 kilo lettere, nå 1395 kilo. Ganske lav vekt i 2020. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Supra finnes nå i tre versjoner; Basic og Sport har toliteren, Premium har en velsyngende rekkesekser på 3 liter med 340 hk og 500 Nm. Men den veier også 100 kilo mer, mesteparten i fronten.

Basic koster fra 658.900 kroner. Den skal du ikke kjøpe. Sport koster 704.000. Det er den du skal ha. Da får du BMWs fantastiske aktive differensial som låser fra 0-100 før du tenker at den burde gjort det - og det er alfa og omega for å få utnyttet potensialet og det som gjør at gliset går trill rundt.

PRAKTISK: En svær basskasse uten særlig bra lyd, stjeler mye plass i bagasjerommet. Men du skal kunne ha 280 liter og faktisk et par hemper til å henge plastposer på. Foto: Rune M. Nesheim
PRAKTISK: En svær basskasse uten særlig bra lyd, stjeler mye plass i bagasjerommet. Men du skal kunne ha 280 liter og faktisk et par hemper til å henge plastposer på. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Lagd for moro

For det første lager den to striper i asfalten, den får bedre grep og den blir mye morsommere. Den samme diffen sitter selvfølgelig i storebror Premium.

Vi opplever mye av det samme som i tvillingbilen Z4, som har samme motor, drivverk, akselavstand og sporvidde.

SPORTY: Setene har Toyota-design, men funksjonaliteten er fra BMW. Stolene er manuelle men har elektrisk 4-veis korsryggstøtte. Man mangler mulighet for å forlenge seteputa. Førerstolen har justerbare sidestøtter og passasjerstolen har ISOfix. Kjekt når bilgleden skal inn med morsmelka. Foto: Rune M. Nesheim
SPORTY: Setene har Toyota-design, men funksjonaliteten er fra BMW. Stolene er manuelle men har elektrisk 4-veis korsryggstøtte. Man mangler mulighet for å forlenge seteputa. Førerstolen har justerbare sidestøtter og passasjerstolen har ISOfix. Kjekt når bilgleden skal inn med morsmelka. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Nemlig at den er kjempemorsom bak rattet. Du føler at du kjører skikkelig sportsbil, der du er plassert med rompa en halvmeter foran bakakselen. Den er akkurat passe leken og rampete og samtidig ganske enkel å kjøre.

Prosjektlederen for både GT86 og Supra, Tetsuya Tada, kjørte mye i de argeste konkurrentene under utviklingen, for å få skarpe kjøreegenskaper, uten å miste komforten.

DET ENESTE FRA TOYOTA: Det halvdigitale instrumentpanelet er stort sett det eneste, foruten selve dashbordet og midtkonsollen, som er signert Toyota. Foto: Rune M. Nesheim
DET ENESTE FRA TOYOTA: Det halvdigitale instrumentpanelet er stort sett det eneste, foruten selve dashbordet og midtkonsollen, som er signert Toyota. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi føler han har lykkes. Den er utrolig fin å kjøre. Jo fortere det går, desto mer stabil blir den. Samtidig har fronten en fantastisk turn inn. Den er nøytral og lite masete i senter på styringen, men søker allikevel inn i svingene og vi er aldri i nærheten av å kjenne på noe som minner om understyring.

Tvert imot. Men når du vil leke er utvekslingen i ytterkantene mer enn kjapp nok til å beholde kontrollen. Med antispinn innkoblet, er den snill som et lam.

BERØRING: Skjermen er liten, men kan betjenes med både finger og i-drive-hjulet. Foto: Rune M. Nesheim
BERØRING: Skjermen er liten, men kan betjenes med både finger og i-drive-hjulet. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Det er kun to kjøreprogrammer. Den starter på normal, og så kan du velge sport. Du bestemmer selv hvordan sportsprogrammet skal være via parameterne styring, demping, motor og girkasse.

BARE AUTOMAT: BMW dukker opp her og der. Supra har ei 8-trinns manuell kasse som kan betjenes manuelt med padler eller på stikka. Denne hadde kledd manuell kasse godt. Foto: Rune M. Nesheim
BARE AUTOMAT: BMW dukker opp her og der. Supra har ei 8-trinns manuell kasse som kan betjenes manuelt med padler eller på stikka. Denne hadde kledd manuell kasse godt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Du merker aller best forskjell på girkassa og dempingen. I normal er den utrolig rask til å finne høygiret og surre helt nederst på turtelleren. Og dersom du ikke har planer om virkelig å kjøre hardt, kan du fint ha demperne i mykeste stilling.

Da setter den seg kledelig med hekken og er egentlig ganske komfortabel til en sportsbil å være.

TRIST: Sammenlignet med Z4 er dette triste saker, men det gjør nytta. Legg merke til at Toyota har skygget unna BMWs tykke sportsratt. Heldigvis. Foto: Rune M. Nesheim
TRIST: Sammenlignet med Z4 er dette triste saker, men det gjør nytta. Legg merke til at Toyota har skygget unna BMWs tykke sportsratt. Heldigvis. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Når man sammenligner Supra Sport med Z4 3.0i, er det helt tydelig at filosofien har vært helt forskjellig. BMW gir deg hele tre eksteriørvalg, flere felger, flere skinnvalg inni, og hele tre pakker, der den ene gir deg masse aktiv og passiv sikkerhet.

Testresultat

Toyota Supra 2.0 Sport

Alt fokus er kjøreglede

Kulest i gata, bra motor, bra girkasse, herlig bakdiff, nydelig sportsbilsfølelse og balanse. voldsomt leken.

700.000 føles mye for 258 hester i disse elbil-tider. Lite sikkerhets- og komfortutstyr.

Det kan du bare kan glemme i Supra. Toyota har skrapet bilen for utstyr, valgt BMW-nøkkel, ratt, hendler og infotainment som er fra en generasjon eller to bakover, men heller lagt penga i den aktive diffen, M Sports-differensialen du bare får dersom du kjøper den sekssylindrede M40i.

SNERTEN: Formatet er kompakt og gøyalt. men til tross for kort akselavstand, er det stabil som et fjell når farta blir høy. Foto: Rune M. Nesheim
SNERTEN: Formatet er kompakt og gøyalt. men til tross for kort akselavstand, er det stabil som et fjell når farta blir høy. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Resultatet er en billigere, men morsommere bil. Og for å være helt ærlig, virker det nesten som de har laget den for fansen som elsker å kjøre sportsbil. Det kan vi like veldig godt.

Men forresten. Ikke kjør den sekssylindrede versjonen først dersom du er sugen på toliteren. Da vil du alltid lengte tilbake til den fantastiske sekserlyden.

Toyota Supra 2.0 Sport

Motor:R4, 16v, Twin scroll turbo, Bensin
Slagvolum:1998 ccm
Effekt - o/min :258 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:400/ 1550
0-100 km/t:5,2 sek
Toppfart:250 km/t
Forbruk WLTP:0,75 l/mil
CO2-utslipp NEDC:170 g/km
Tankvolum:52 liter
L/B/H:438/185/130 cm
Akselavstand:247 cm
Dekkdimensjon:255/40R18 275/40R18
Bagasjerom:290 liter
Egenvekt:1395 kg
Pris fra kr.:656.900
Pris testbil kr.:704.400

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer