Miljøvennlig syvseter fra Opel

KØBENHAVN/MALMØ (DinSide): Miljøvennlig, rimelig i drift og brukervennlig. For godt til å være sant? Nei, Opel Zafira CNG er et bevis for at det er håp for fremtidens byborgere.

Miljøvennlig syvseter fra Opel
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Opel Zafira CNG ser ut som en helt vanlig Zafira, men under panseret skjuler det seg en nyutviklet kraftkilde. Opel har nemlig utviklet en motor som er optimert for naturgass, som er et langt mer miljøvennlig drivstoff enn bensin og diesel (se egen ramme lenger ned i artikkelen). Naturgass-motoren har et slagvolum på 1,6 liter og yter faktisk 100 hestekrefter og 150 newtonmeter. Dermed er den nøyaktig like sterk som sin bensin-drikkende slektning med samme slagvolum.

Manglende infrastruktur

Det er imidlertid ett stort problem knyttet til naturgass - infrastrukturen. Svært få land har nemlig et skikkelig utbygd distribusjonsnett for naturgass. I Norge er det for eksempel kun mulig å fylle naturgass i Bergen, Haugesund og Trondheim.

14 liter bensin

Dette problemet har imidlertid Opel tenkt på. Motoren er nemlig konstruert slik at den også kan kjøres på bensin. I tillegg til fire gasstanker som rommer 120 liter, har Opel gjort plass til en bensintank på 14 liter. Dermed slipper fremtidige CNG-eiere å stadig være engstelige for å gå tomme for naturgass på steder der det er et stykke mellom gass-stasjonene.

3,74 kroner per mil

Miljøvennlig syvseter fra Opel

Zafira skal ifølge Opel klare seg med omkring 0,55 kilo naturgass per mil ved blandet kjøring. Ett kilo naturgass koster i dag omkring 6,80 kroner, noe som gir drivstoffutgifter på lave 3,74 kroner per mil.

Til sammenligning er drivstoffutgiftene for Zafira med to-liters dieselmotor omkring 5,60 kroner med en dieselpris på 8,50 kroner. Drivstoffutgiftene for en Zafira med 1,6-liters bensinmotor er omkring 8 kroner ved en bensinpris på 9,80.

Positivt overrasket

Vi ble i utgangspunktet positivt overrasket over Zafira CNG. I det store og hele oppleves motoren som en ordinær bensinmotor, bortsett fra en litt diesel-lignende gange ved oppstart. Zafira CNG er ingen racer, men tatt i betraktning at Zafira er en relativt stor og tung bil, er motorens ytelser akseptable. Bilen klarer 0-100 på 14 sekunder, og bruker dermed kun ett sekund mer enn en ordinær Zafira 1.6 16V.

Trenger turtall

Dreiemomentet er ikke voldsomt og du må opp i 4.000 omdreininger per minutt før motoren våkner. Men heller ikke på høye turtall er Zafira CNG særlig godt egnet for forbikjøringer. Vi la også merke til at motoren gikk på et uvant høyt turtall. I 100 kilometer i timen i femtegir, la turtellernålen seg over merket for 3.000 o/min.

Treg bensin-drift

Miljøvennlig syvseter fra Opel

Vi forsøkte også å kjøre CNG-motoren på bensin. Motoren er optimalisert for naturgass, og du må derfor gi avkall på 20 hestekrefter ved bensindrift. Dette merkes godt ved at bilen blir usedvanlig treg. Ved ordinær bykjøring i lavere hastigheter er det imidlertid mulig å kjøre på bensin uten å skape store køer bak seg.

Fungerer godt

Opel har ingen ambisjoner om å tjene penger på Zafira CNG, og det er i seg selv positivt at de store bilfabrikantene er villige til å satse penger på miljøprosjekter før de blir tvunget av myndigheter eller drivstoffmangel.

Konklusjonen må bli at Opel har gjort et godt grunnarbeid. Zafira CNG har ingen spesielle nykker og fungerer omlag som en ordinær bensin- eller dieselbil. Med tanke på at dette er den første motoren, venter vi spent på neste generasjon.

Zafira CNG kommer til Norge allerede til høsten. Prisen er ennå ikke klarlagt, men vil sannsynligvis ligge mellom 10.000 og 20.000 kroner over en ordinær Zafira 1.6 16V, som koster snaue 246.000 kroner.

FAKTA: Naturgass
 
Naturgass inneholder heller ikke svovel og det dannes derfor ikke sot under forbrenningsprosessen.
 
Naturgass trenger ikke å raffineres gjennom energikrevende prosesser, i motsetning til bensin og diesel.
 
Sammenlignet med bensin og diesel, slipper naturgassmotorer ut langt mindre miljøfiendtlige stoffer. Utslippene av ...
 
... nitrogenoksid (NOx) reduseres med inntil 90 prosent
... karbonmonoksid (CO) reduseres med inntil 90 prosent
... hydrokarboner (HC) reduseres med inntil 50 prosent
... karbondioksid (CO2) med inntil 30 prosent

Relaterte artikler:

  • Test av Opel Zafira 2.2 Elegance