Miljøvennlig lettvekter

Med A2 1.2 TDI har også Audi klart å produsere en bil som bruker under 0,3 liter per mil. Den nye bilen ventes til Norge rett før sommeren, men billig blir den ikke.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

”3-litersbiler” er betegnelsen på den prestisjetunge klassen småbiler. Navnet henspiller på at motoren drikker under 3 liter på 100 kilometer.

Kjent teknologi

Første bilen som brøt denne barrieren var Volkswagen Lupo 1.2 TDI. Denne bilen kan du lese mer om i denne artikkelen

Da Audi bestemte seg for å lage en like drivstoffgjerrig bil, var det derfor ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt. Audi skrudde rett og slett ut 3-sylinderen som sitter i Lupo, monterte den under panseret på en A2 og vips – med ett kunne Audi også skilte med en ”trelitersbil” i sitt modellprogram.

Mindre motstand

Motoren var likevel bare første skrittet på veien. For en bil er tung, og luften som den skal gli igjennom en seig smørje.

Derfor måtte all unødig motstand elimineres. Ved å tette noen av luftinntakene klarte tyskerne å redusere luftmotstanden. Samtidig utstyrte de bilen med spesialproduserte dekk, som skal sørge for et minimum av friksjonsmotstand.

Intelligent girkasse

Også utvekslingen måtte gå så knirkefritt som mulig for å oppnå forbruksmålene. A2 1.2 TDI har tre forskjellig gir-modi: Enten kan du gire manuelt, ved hjelp av såkalt Tiptronic-teknologi - eller du kan la bilen gire for deg. Automatgiret har i tillegg en økonomifunksjon. Når denne funksjonen er aktivert vil bilen alltid tenke miljø og lavt forbruk når den girer. I tillegg vil motoren automatisk slå seg av når bilen står stille i mer enn fire sekunder.

Lettvekter

For å komme i mål måtte også Audi slanke dagens A2 en tanke. Blant annet erstattet tyskerne stålet i fjæringen, bremsesystemet og hjulopphenget med aluminium. Resultatet er blitt en bli som er 855 kilo tung, altså 135 kilo lettere en A2 1.4 TDI.

Dyr

Audi A2 TDI 1.2 settes i produksjon om en drøy måned. Den norske importøren opplyser at de vil ta inn noen eksemplarer av arten før sommerferien. Men ”trelitersbilen” blir trolig ikke noe vanlig syn på norske veger. Importøren lover oss nemlig en høy pris. Et dårlig salgsargument – miljøvennlig eller ei.

Relaterte artikler

  • Lupo: 0,2999 på mila

  • Audi A2: Liten, men ikke lavmælt

  • TEST: Innovativ aluminiumsbil med skylapper