Miljøfartsgrense i Oslo

Miljøfartsgrensen gjeninnføres i Oslo

Fra 4. mars blir det igjen miljøfartsgrense i Oslo. Det skyldes at de høye nivåene med svevestøv den siste uka, er forventet å vedvare i perioden som kommer.

MILJØFARTSGRENSE: Fra førstkommende mandag gjeninnføres miljøfartsgrensen i Oslo. Foto: Morten Holm/NTB scanpix
MILJØFARTSGRENSE: Fra førstkommende mandag gjeninnføres miljøfartsgrensen i Oslo. Foto: Morten Holm/NTB scanpix Vis mer

– Derfor velger vi nå å gjeninnføre miljøfartsgrensa i Oslo, sier overingeniør Henrik N. Mikkelsen i Statens vegvesen.

Miljøfartsgrensen vil vare fram til vårrengjøringen er gjennomført eller til måledata viser at det åpenbart ikke lenger er behov.

Vegvesenet ønsker å få flere til å overholde miljøfartsgrensen ved å innføre tiltaket når det er mest nødvendig. For første gang ble det derfor testet å avvikle den i en periode tidligere i år, da det var lavere nivåer av luftforurensing.

– Nå er veibanen i ferd med å tørke opp og det er forventet en god del snø- og issmelting i tiden fremover. Dette fører til frigjøring av veistøv på sidearealene, og dermed dårligere luftkvalitet, sier Mikkelsen.

Det er Statens vegvesen som vurderer behov for, og varighet på miljøfartsgrensen i Oslo. Tiltaket ble iverksatt 1. november i fjor, midlertidig avviklet 28. januar, og gjeninnføres nå fra 4. mars.

Fra og med mandag 4. mars innføres miljøfartsgrense på følgende strekninger:

  • Riksvei 4 Sinsen-Grorud
  • Ring 3 Ryen-Granfosstunnelen,
  • E18 Hjortnes-Lysaker
  • Riksvei 163 Østre Aker vei Økern-Stovner.

Fartsgrensen på disse strekningene justeres til 60 kilometer i timen.