Mazda CX-30

Mildhybrid med revolusjonerende bensinmotor

Konkurrerer med Toyota C-HR og VW T-Roc.

BENSIN: Mazda kommer med SUV i riktig størrelse, men mange hadde nok ønsket en hybrid. Det får de her også, men den blir mild. Foto: Mazda
BENSIN: Mazda kommer med SUV i riktig størrelse, men mange hadde nok ønsket en hybrid. Det får de her også, men den blir mild. Foto: MazdaVis mer

Maxda lanserer nok en SUV, som i størrelse plasserer seg mellom eksisterende modeller CX-3 og CX-5. Ytre mål for nykommeren er 440 centimeter i lengden, mens CX-3 er 427 og CX-5 er 455 cm.

Bagasjerommet er på 430 liter. Det merkelige er at bilen ikke kalles CX-4 men CX-30, noe som bryter med alle navn i porteføljen til nå.

PASSER FOR MANGE: Med 430 liter stort bagasjerom, vil denne være stor nok for veldig mange. Foto. Jamieson Pothecary
PASSER FOR MANGE: Med 430 liter stort bagasjerom, vil denne være stor nok for veldig mange. Foto. Jamieson Pothecary Vis mer

Dynamiske linjer

Designen kjenner vi igjen fra øvrig modellprogram, noe de fleste trolig vil synes er vellykket. Designen er ingen revolusjon innvendig, men helt i tråd med nye Mazda 3 og 6. Det vil si halvdigitalt instrumentpanel og en 8,8 tommers skjerm langt fremme på dashbordet, som betjenes av et svært lettfattelig kommandohjul.

Det er sjelden vare i berøringstidsalderen.

Den får naturlig nok alle sikkerhetssystemer i-Activesense, som blant annet inkluderer autobrems med fotjgengergjenkjenning, adaptiv fartsholder og kjørefeltassistanse. Cruising & Traffic Support er en aktiv kø-assistent som fungere selvkjørende midt i veibanen med riktig fart til omgivelsene under 60 km/t.

NESTEN CROSSOVER: Sjekk fronten som stikker lengst ut i forkant. Det gjør den også på storebror CX-5. De store plastbuene brekker opp karosseriet. Foto. Jamieson Pothecary
NESTEN CROSSOVER: Sjekk fronten som stikker lengst ut i forkant. Det gjør den også på storebror CX-5. De store plastbuene brekker opp karosseriet. Foto. Jamieson Pothecary Vis mer

Tretthetsvarsleren Driver Monitoring skanner ansiktet ditt med infrarødt kamera og varsler om du ikke følger med på veien.

Spesiell motor

Mazda er alene i verden om bensinmotor med høy kompresjon og mager. Forskjellen fra en «normal» bensinmotor er at Skyactive X motorene kan gjøre nytte av den vanlige kompresjonssyklusen som alle bensinbiler har og i tillegg bruke Mazda sin tennpluggassisterte høykompresjonssyklus. Skyactive X sin høykompresjonssyklus er designet for å bruke en miks av bensin og luft som ikke klarer å antenne selv ved maksimal kompresjon. Ved å sprøyte inn ekstra bensin ved tennpluggen like før stempelet oppnår full kompresjon, øker trykket i sylinderen akkurat nok til at den magre bensin/luft blandingen antenner.

VELLYKKET: En svær grill dominerer fronten. Foto. Jamieson Pothecary
VELLYKKET: En svær grill dominerer fronten. Foto. Jamieson Pothecary Vis mer

Antenningen minner mer om slik dieselmotorer forbrenner, ved at «alt» antenner samtidig og gir en større kraftlevering enn en tradisjonell bensinmotor som kun tenner ut fra tennpluggene. Fordelen er økt effekt sammen med lavt forbruk i de turtallområdene der denne teknologien er mulig å bruke. På høye turtall fungerer motorene som en tradisjonell bensinmotor.

Prinsippet er det samme som man bruker på dieselmotorer og på den måten kombineres det beste fra begge verdener.

Mild hybridisering

Målet har vært å få ned forbruket. I tillegg er den koblet til et 24 volts mildhybridsystem med en reimdrevet kombinert starter og lader som hjelper til litt ved oppstart og lader ved oppslipp og i nedoverbakker.

Mazda hevder at de med den nye drivlinjen kan redusere forbruket med 20-30 prosent sammenlignet med motoren den erstatter.

KJENNER SEG IGJEN: Mazda er en av få som ikke har gått over til berøringsskjerm. Og det trenger man ikke om man lager et bra betjeningssystem. Foto: Mazda
KJENNER SEG IGJEN: Mazda er en av få som ikke har gått over til berøringsskjerm. Og det trenger man ikke om man lager et bra betjeningssystem. Foto: Mazda Vis mer
AS IS: Mazda satser på skinn og krom og ser både sporty og elegant ut. Skjermen er blitt større, som på nye Mazda 3. Foto: Mazda
AS IS: Mazda satser på skinn og krom og ser både sporty og elegant ut. Skjermen er blitt større, som på nye Mazda 3. Foto: Mazda Vis mer

Vi kjenner ikke den nøyaktige effekten, men den nye motoren alene yter 178 hester og 222 newtonmeter. Trolig er effekten på hjelpemotoren så lav at den ikke hjelper til i området der toppeffekten er, så effekten ligger trolig i det området.

CX-30 blir tilgjengelig både med drift på to og fire og forventes til Norge i løpet av høsten 2019.